علی معلم، تهیه​کننده و منتقد سینما، صحبت​های جواد شمقدری را در مورد برنامه سینما در سال 1389 مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد راهکارهای اجرایی برنامه​ها در سخنان مدیر سینمایی چندان مورد توجه نبود.

تهیه​کننده فیلم سینمایی «گاوخونی» در گفت​وگو با خبرآنلاین درباره اظهارات معاون امور سینمایی در مورد برنامه​های سینمایی سال 1389، اظهار داشت: «سخنان شمقدری را در مورد سینما به طور کلی مثبت ارزیابی می​کنم. گفته​های او در مورد آسیب​شناسی وضع موجود در سینما و راه​حل برون​رفت از آن نکات درستی بودند، علاوه بر این​ها تاکید شمقدری براینکه فصل​الخطاب سینما باید معاونت سینمایی باشد و همه نهادها در مورد سینما اظهار نظر نکنند،​ سخنانی درست و حساب​ شده بود.»

او ادامه داد: «شمقدری در بخش دیگری از سخنانش به مسئله نظارت دولتی بر سینما و بحث فیلم​های ممنوعه و نامتناسب بودن آن با پیشرفت​های موجود در جامعه اشاره داشتند که توجه ویژه به این بخش هم ثمربخش خواهد بود زیرا سیستم فعلی نظارت در سینمای ایران بسیار قدیمی است و با شرایط روز هماهنگی چندانی ندارد.»

معلم با انتقاد از برخی مولفه​هایی که در فیلم​های پرفروش دیده می​شوند، گفت​: «وضعیتی که امروز سینمای ایران درگیر آن است،​ نتیجه سیاست​های غلط مدیران در دوره​های قبل است. اینکه امروز آفتابه و پیژامه به عنوان مولفه​های فیلم پرفروش شناخته می​شود و زبان شخصیت​ها در فیلم​های سینما از لمپن​های زمان شاه​هم بدتر است، معضلی است که باید با آن روبرو شد و این​ها از سیاست​های نادرست فرهنگی ناشی می​شود.»

این​ تهیه​کننده راه حل خود را برای برون​رفت از شرایط فعلی چنین بیان کرد: «اطمینان و اعتماد برای سرمایه​گذاری در سینما باید بین تهیه​کنندگان بازگردد. من به عنوان تهیه​کننده​ای که با سرمایه شخصی خود وارد عمل می​شوم با وجود آنکه چندان هم پرکار نیستم اما نگرانی از وضعیت حاکم در سینما را احساس می​کنم.»

او ادامه داد: «وضعیت فعالیت بخش خصوصی و نوع حمایت دولت از سینما مسائلی است که باید روشن شود. اینکه دولت در جایگاه ناظر یا حامی قرار می​گیرد یا خیر باید مشخص شود. نتیجه جریان کنونی سینمای ایران فرار سرمایه​های اصیل از سینمای ایران و وارد شدن سرمایه​های غیراصیل به این عرصه است؛ اکنون سینما سرشار از پول​شویی است.»

معلم با توجه به بی​توجهی صورت گرفته به مقوله اکران فیلم​های سینمایی و تامین امکانات لازم برای نمایش تمامی تولیدات سینما، گفت​: «کار نکردن در حوزه نمایش فیلم​های سینمایی تقصیر چه کسی بوده؟ چرا سال‌ها در مورد پتانسیل نمایش فیلم​های سینمایی اقدامی صورت نگرفته است؟ اینها نشان می‌دهد تدبیر مدیریتی لازم در این زمینه​ها وجود نداشته است.»

او با نگاهی به گفته​های جواد شمقدری در نشست خود را هنرمندان و اهالی مطبوعات در مورد برنامه سینما در سال 1389، اظهار داشت: «سخنان آقای شمقدری نشان می​دهد او و همکارانش در تشخیص معضلات موجود در سینمای ایران راه درستی را پیموده​اند، اما روشن نبودن افق اجرایی کردن این برنامه​ها و اهداف مشکل من با این سخنان بود. براساس متنی که در مورد سیاست​های سینما منتشر شده، راهکارهای اجرایی را نمی​توانیم مشاهده کنیم و این مشکلی است که باید برطرف شود.»

او ادامه داد: «مشکل دیگر به مطرح نکردن برنامه​ها و کارکرد بنیاد سینمایی فارابی در این مقطع بود. در این سخنان روشن نشد فارابی در مورد حمایت از تولیدات سینمایی چه وظیفه​ای برعهده خواهد داشت. علاقه‌مند بودم جلسه امروز در حالی برگزار می​شد که ما (سینماگران) پیش از حضور در جلسه سیاست​ها را مطالعه کرده بودیم و در این جلسه در مورد آن صحبت می​کردیم و پیشنهادهای خود را با مدیران سینمایی در میان می​گذاشتیم.»

معلم در مورد مسئله درجه​بندی تهیه​کنندگان گفت​: «درجه​بندی فیلم​ها اقدامی است که پیش از این صورت گرفته و نتایج منفی آن به وضوح دیده​ شده است. در آن مقطع مهدی فخیم​زاده در جلسه​ای اظهار نظری کرد که بعد از آن فیلم​هایش همواره «د» می​گرفت. نباید شرایط به گونه​ای پیش برود که درجه​بندی​ها منجر به اعمال نظر سلیقه​ای مدیران در مورد افراد شود.»

او همچنین در مورد دسته​بندی فیلم​های اکرانی و غیراکرانی گفت: «باید روشن شود چه کسانی و با چه مکانیزمی در مورد استاندارد فیلم​ها تصمیم​گیری خواهند کرد. تولید فیلم​هایی که اکران نمی​شود هدر دادن سرمایه​های کشور است و باید سازو کار درستی برای اجرایی کردن برنامه فیلم​های اکرانی و غیراکرانی اتخاذ شود.»

کد خبر 56083

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار