مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تشریح تاثیر میان مدت و درازمدت کاهش نرخ سودبانکی بر اجاره بها از کم‌تاثیر بودن آن در کوتاه مدت خبر داد و افزایش نرخ اجاره بها را نسبت به سال‌های گذشته به دلیل نظارت بر بازار معاملات اجاره، کمتر از پیش ارزیابی کرد.

به گزارش خبرآنلاین،علی چگنی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تشریح تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر کل اقتصاد و بخش مسکن گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی در کشور با وجود کاهش نرخ تورم عمومی در سال‌های اخیر باعث افزایش میزان سرمایه‌گذاری خانوارها در بخش مسکن که گران‌ترین خرید خانوار است شد اما بتدریج با بالاماندن نرخ سود بانکی و کاهش قدرت خرید، سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافت.

مدیرکل اقتصاد مسکن ادامه داد: در شرایطی که نرخ سود بانکی بالا است هزینه فرصت پول نیز افزایش پیدا می‌کند و حتی کسانی که توان سرمایه‌گذاری و خرید مسکن دارند نیز خرید و سرمایه‌گذاری خود را به تعویق می‌اندازند و نقدینگی خود را جهت کسب بازدهی بدون ریسک سود بانکی در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری می‌کنند.

چگنی تاکید کرد: با کاهش نرخ سودبانکی این انتظار وجود دارد که تا حدودی قدرت وام‌گیری خانوارها و فعالین اقتصادی و همچنین تمایل آنها به جابه جایی نقدینگی از سیستم بانکی به بخش مصرف و سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های اقتصاد و بخش مسکن افزایش یابد.

وی پیش‌بینی کرد: می‌توان امیدوار بود که کاهش نرخ بهره بانکی به همراه امکان بهبود شرایط اقتصادی ناشی از رفع برخی از تحریم‌های بین‌المللی در ادامه سال جاری منجر به ایجاد رونق نسبی در کل اقتصاد و بخش مسکن شود.

مدیرکل اقتصاد مسکن همچنین در‌باره پیش‌بینی‌ها از تاثیر کاهش نرخ سودبانکی بر بازار اجاره بها دارد گفت: اجاره‌بها بازدهی واحدهای اجاره‌ای است و همچنین بر اساس مبانی علم اقتصاد نرخ سود بانکی، بازدهی بدون ریسک سرمایه‌گذاری در سیستم بانکی است و به عنوان نرخ پایه سرمایه‌گذاری در سایر بازارها و دارایی‌ها شناخته می‌شود که با کاهش نرخ سود بانکی در بازار، در میان‌مدت و بلندمدت نرخ بازده مورد انتظار نیز کاهش می‌یابد به همین دلیل نیز اگر کاهش نرخ سود بانکی در کشور پایدار باشد می‌توان انتظار داشت که در میان مدت و بلندمدت اجاره‌بها کاهش پیدا کند.

چگنی خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت اگرچه کاهش نرخ سود بانکی در میزان کل اجاره بهای واحدهای مسکونی تقریبا بدون تاثیر است اما منجر به تغییر ترکیب اجاره‌بها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران، اجاره بها از دو بخش اجاره بهای نقدی و رهن تشکیل شده است ادامه داد: در شرایطی که نرخ بهره رسمی و غیررسمی در بازار پول بالا است و یا نوسانات در بازارهایی همچون ارز، طلا و بروس شدید است موجرین ترجیح می‌دهند که بخش بیشتری از اجاره‌بها را به صورت رهن دریافت و آن را در سیستم بانکی سرمایه‌گذاری کنند ولی با کاهش نرخ سودبانکی تمایل موجرین به دریافت رهن کاهش پیدا می‌کند و عموما بخش بیشتری از  اجاره‌بها را به صورت نقدی دریافت می‌کنند که این مساله می‌تواند تا حدودی منجر به ایجاد فشار اقتصادی بر خانوار مستاجر شود.

افزایش کمتر اجاره بها نسبت به سال‌های گذشته

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چگنی در پاسخ به اینکه شواهد بازار نشان از افزایش اجاره‌بها دارد در مورد راهکارهای نظارت بر آن گفت: هر سال به دلیل وجود تورم عمومی در کشور، مالکان به منظور حفظ قدرت اقتصادی اجاره بهای دریافتی را افزایش می‌دهند و افزایش اجاره‌بها در فصل نقل و انتقال دلیل بر این موضوع است. هرچند شواهد آماری نشان می‌دهد افزایش اجاره‌بها به طور متوسط به دلیل کنترل تورم عمومی و ثبات نسبی در قیمت مسکن کمتر از سال‌های گذشته است.

وی درباره عدم تمایل موجران به رهن واحدهای مسکونی و یا افزایش میزان رهن کامل گفت: بخشی از این افزایش ناشی از افزایش اجاره‌بهای سالانه است ولی با توجه به اینکه بازار اجاره ایران در شرایطی که نرخ سود بانکی بالا است به صورت عرفی تبدیل نرخ  اجاره‌بها به رهن به میزان یک میلیون تومان رهن به ازای هر ۳۰ هزارتومان از مبلغ اجاره‌بها تعیین می‌شود. به همین دلیل رهن کامل یک واحد مسکونی با میزان اجاره بها دو میلیون تومان در ماه، حدود ۶۶ میلیون تومان است.

وی در پایان افزود: با کاهش نرخ سود بانکی نرخ تبدیل اجاره‌بهای نقدی به رهن افزایش پیدا می‌کند و موجر یک میلیون تومان رهن را به ازای کمتر از ۳۰ هزار تومان اجاره می‌پذیرد که در نتیجه آن میزان رهن کامل یک واحد مسکونی با اجاره ماهیانه دو میلیون تومان به بیشتر از ۶۶ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند که این افزایش ناشی از تغییر نرخ تبدیل اجاره نقدی به رهن است و نمی‌توان آن را افزایش اجاره‌بها دانست.

3535

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    64 19
    اگر شماها بلد بودید تحلیل کنید که وضع مملکت این نبود. شماها اول یه کاری رو انجام می‌دید و بعد میشینید ببینید چه عواقبی پیدا میکنه. دلیلش هم اینه که مردم اینجا آخرین درجه اهمیت رو دارند و زاده شدند که به شماها خدمت کنند و اسباب خوشبختی دنیوی شماها را فراهم کنند.
  • همت IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    30 12
    برای من یک سوال وجود داره اون هم اینه که وقتی سود بانکی کم شده و به 15 درصد سالیانه رسیده چرا بنگاههای مسکن برای کارمزد رهن آپارتمان از 3 ماهیانه 36درصد سالیانه استفاده می کنند آیا کسی نیست که به این موضوع رسیدگی کنه و این ظلم به مستاجرین نیست؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    20 25
    مسکن مرد
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
      6 8
      کوتاه و تاثیرگذار
  • کریم A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    25 9
    به نظر من کاهش نرخ سود، بازار اجاره رو بهم ریخت
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
      14 7
      کاهش نرخ سود بانکی فقط مستاجرهارو بابت بالارفتن اجاره ها در منگنه قرار داد و هیچ تاثیر مثبتی نداشت.
  • کریم A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    24 6
    کی به کیه، هر کی به فکر خویشه
  • کریم A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    27 7
    هر دفعه بحث می شه درباره کاهش نرخ سود، این همه درباره عوارضش روی بازار مسکن صحبت می شه، اما در نهایت سیستم بانکی اونجایی که منافعش هست، قدم برمی داره
  • شهبازی A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    14 15
    استاد اجاره بها که خیلی وقته گرون شده ربطی هم به نرخ سود بانکی نداره
  • کریم A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    21 7
    به نظر من کاهش نرخ سود، بازار اجاره رو بهم ریخت
  • محمد A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    31 7
    کاهش نرخ سود، شرایط رو برای اجاره نشین ها سخت کرده. دیگه صاحبخانه ها حاضر به رهن دادن املاک خود نیستند و فقط نرخ های اجاره هر ماه رو بالا می برند که شرایط رو سخت کرده
  • حامد A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    12 6
    حقوق شهروندی که بحث شو آقای دکتر آخوندی مطرح می کنن زیر مجموعه اش می تونه همین باشه.
  • حامد A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    13 16
    سود سپرده بانکی رو باید صفر کنند و مطمئن باشین برای مسکن هم هیچ اتفاقی نمی افته. همین امروز در نظر بگیرین که سود بانکی صفر شه چه اتفاقی می افته؟ به خدا هیچی
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
      5 2
      بله به خدا
  • حامد A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    17 6
    همه می خوان بالا شهر تهران بشینن تو خونه استخر دار و ...؛ مناسبات زندگی شهری کلا به هم ریخته و این دست صاحبخونه ها رو باز گذاشته هر کی هر چقدر دلش می خواد بگیره
  • موسوی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    19 8
    با وضع فعلی که بازار مسکن داره کسی خریدار نیست. اما روزی که مسکن از این هم گرانتر بشه، وام مسکن هم جوابگوی قشر متوسط نیست. هفتاد درصد جامعه هم که قشر متوسط هست. پس پولدارها روز به روز پولدار میشون و ندارها ندارتر.
  • رامک A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    21 5
    خدا به داد اجاره نشین ها برسه
  • هانیه A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    12 3
    مسکن اجتماعی چی شد؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
      4 6
      بذرش رو با بویینگ هایی که از فرانسه خریدیم میارن می کاریم سال دیگه همین موقع ثمر میده
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    13 19
    بعضی معتقد هستند که صحبت راجع به مسکن فقط جو روانی ایجاد کردن است و مسکن فعلا هیچ تغییری تا سال آینده نخواهد کرد اگر یه نگاهی به اجاره ها بیندازید که پس از ماه مبارک رمضان ، از 20 تا 40درصد بالا رفت چه اتفاقی افتاد که اینطوری شد حالا شما و من هی بگیم هیچ تغییری در ملک ایجاد نمیشود پس کمی منطقی به اوضاع نابسامان مسکن نگاه کنیم که تا بخودمان آمدیم نبینیم مانند اجاره ها شد . بنده بی خانه و بی پول که چشم انتظار این هستم که شاید روزی خانه ای داشته باشم دارم میبینم که عده ای دارند یه کارهایی آرام آرام در قسمت ملک میکنند پس از مصرف کنندگان واقعی که میتوانند سرپناهی هرچند کوچک برای خودشان بخرند توصیه میکنم امروز و فردا نکنند .چون مطمئن هستم به دنبال اجاره خرید وفروش ملک نیز سرعت خواهدگرفت .
  • مهدی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    19 3
    بابا رهن و اجاره تا حد زیادی به سود سپرده بانکی بی ارتباطه. دولت خوب تونسته تورم رو کنترل کنه؛ هر چند به قیمت از کار افتادنه تولید شده.
  • حسینی A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    18 2
    من موندم چرا دولت فقط به کاهش سود بانکی فکر می کنه، به کاهش نرخ اجاره فکر نمی کنه، کاهش قیمت مسکن فکر نمی کنه، کاهش قیمت مواد غذایی فکر نمی کنه....
  • حسینی A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    13 4
    بیچاره شدیم رفت، فقط همین
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    18 8
    نسبت به شش ماه قبل قیمت ساختمان حدوداً سی درصد کاهش داشته که این روند کاهش ادامه هم داره و اجاره بها هم اکثر مناطق ثابت بوده و تنها یک سری از مالکان ودیعه را به اجاره تبدیل کردند این رو کسی داره به شما میگه که خودش تو کار زمین و ساختمانه مواظب باشید فریب افراد طمعکار رو نخورید تو بازار خودرو هم کمپین نخریدن راه افتاد ولی یک سری افراد ساده لوح رفتند دوباره خریدند و الان هم یک مدل ازش افتاده هم باید بیمش رو تمدید کنن و نهایتا برای سرمایه گزاری ضرره مگه اینکه کسی بخواهد مصرف کننده باشد که اون هم در آینده شرایط خرید بهتر خواهد بود
    • بی نام CA ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
      7 3
      همين روند ادامه پيدا كنه مسكن رايگان ميشه، ميدن خدمتتون با يك جا سوييچى كادويي
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    11 6
    روحانی مچکریم
  • مهدی A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    4 3
    درود بر اجاره ا ببخشید نه نه نه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    15 3
    هیچ اتفاقی درحوزه مسکن خریدوفروش نیآفتاده فقط جو بی پایه واساس است بازاراجاره هم که قیمت تا حدودی بالا رفته فقط به خاطر اینکه مثل سالهای قبل دراین فصل تابستان فصل جابجایی استغیرعادی نیست درفصل پاییز وزمستان قیمت اجاره بها هم افت میکند.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    22 6
    سلام.من خودم املاکی دارم الانه چندین ماه است که معامله خرید و فروشی انجام نداده ام.فقط در حد رهن و اجاره که بنده خدا مستاجر ین خیلی گناه دارند در به در به دنبال یه خونه یا آپارتمان کوچک می گردند ولی گیرشان نمیاد در بالا نشستن و سامانه املاک را نگاه کردن و نظر دادن مشکل را حل نمی کند.کارشناسآن برن املاکی ها را بگردند ببینند آیا واقعا کسی معامله ای انجام می دهد .با این روال فکر نکنم تا چند سال آینده هم مسکن از رکود خارج شود.نظر کارشناس مثل نظریه تورم است که ما به عینه تورم بالای 20 درصد را می بینیم ولی کارشناس دولت زیر 10 درصد را می بینند الله اعلم
  • رضا A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    17 6
    اگر افت قیمت ها به همین شکل ادامه پیدا کند تعداد معاملات هم بیشتر می شود و این قضیه کاهش قیمت زمین و ساختمان قطعاً ادامه دارد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    16 4
    مسکن حق همه اس؛ اجاره ارزون شه لطفا
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    13 4
    تا نرخ دلار و ارز کاهش پیدا نکنه، هیچ چیزی درست نمی شود. من نمیفهمم یک سری چرا نمی فهمند این مساله به این سادگی رو. آقای سیف اجازه بدهید نرخ دلار کاهش پیدا کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    20 4
    رکود در بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟ تا زمانی که پول مردم به خرید مسکن برسد. به همین سادگی...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    7 18
    الان بهترین زمان بریا سرمایه گذاری در تولید مسکن هست.
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    11 1
    من فقط درخواست خونه دارم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    19 2
    آقا من نمیدونم چرا موافقان افزایش قیمت مسکن بیشتر از کاهشن؟؟؟ماشالا هرکی از خونشون قهر کرده شده سازنده نباید هم انتظاری بیشتر از این داشت.برادر من تو که قدرت ساخت و ساز نداشتی برا چی اومدی تو این کار که حالا ضرراتو از جیب مردم طلب میکنی؟؟؟
  • محمدی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    17 3
    ا سال 1405 تقاضا 28 میلیون باشه یا بیشتر ربطی به رونق بازار نداره. همین الان خیلیا خونه ندارن شما رفتین تا سال 1405 رو برآورد کردین داداش. همه مردم هم متقاضی یه ماشین سانتافه هستم. ولی پول ندارم. تا مردم قدرت خرید نداشته باشن بازاری وجود نخواهد داشت.
  • علی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    13 3
    خوب است که تا سالها راکد بماند تا اقتصاد مقاومتی پا بگیرد و رشد کند. تا بازار مخربی به نام مسکن در شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت وجود دارد اقتصاد صادرات محور که لازمه اقتصاد مقاومتی است پا نمی گیرد.
  • پروهان A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    10 7
    کاهش سود بانکی تاثیر چندانی بر معاملات ندارد چون متقاضیان اون سرمایه اولیه رو ندارند که بخواهند تسهیلات رو هم چاشنی خریدشون کنند و قیمت ها باید حسابی کاهش پیدا کنه و درامدها هم خیلی بره بالا تا بازار از رکود خارج بشه و این هم حداقل پنج تا ده سال طول می کشه
  • محسن A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    12 2
    به عنوان یک کارشناس اقتصاد که تحقیقات زیادی در حوزه مسکن داشتم باید در یک کلام باید بگم ایشون چرت گفته اند. به صورت اجمال این سیاست اقتصادی کاهش نرخ سود بانکی هیچ تاثیری در رونق مسکن نداشته و فقط قشری که استطاعت خرید مکسن ندارد را روز به روز بیشتر تحت فشار خواهد گذاشت.
  • سروش A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    9 2
    آقا گل گفتی وقتی کف دست مو نداره واقعاً چیزی نیست که بکنی وضعیت کنونی هم همینه مصرف کننده واقعی توانایی لازم را برای خرید نداره برا سرمایه گزاری هم خرید مساوی است با ضرر پس این قصه سر دراز داره و حداقل چند سالی رکود ادامه پیدا میکنه
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    6 10
    امیدوارم قیمت مسکن سه برابر شه