برجام چگونه اقتصاد ایران را از بن‌بست خارج کرد؟

کسانی که ادعا می کنند برجام ثمری برای اقتصاد ایران نداشته،هرگز نمی گویند که دولت یازدهم، اقتصاد ایران را در چه شرایطی تحویل گرفت.

نگار احمدی-

 منتقدان دولت یازدهم می گویند،برجام دستاوردی برای اقتصاد ایران نداشت.قرار بود ایران گلستان شود،اما چرا نشد؟ نمونه این سئوالات از همان روزهای آغازین توافق برجام به کرات مطرح شده است.اما آیا برجام ایستگاه آخر توسعه ایران بود؟ آیا قرار بود با توافق برجام اقتصاد ایران شکوفا شود و یا مثلا نرخ ارز 100 تومان شود؟

توافق برجام که در23 تیرماه سال 94 انجام شد،خیلی ها با تند کردن این شایعه که حالا بعداز برجام قرار است ایران گلستان شود، سعی بر موج سواری بر افکار عمومی را داشتند درحالی که قرار نبود برجام موجب توسعه یکشبه ایران شود.در واقع توافق برجام این امکان را فراهم می کرد که اقتصاد ایران به شرایط پیش از تحریم ها برگردد.هرچند که برخی مذاکره های جانبی برای ورود کالاهایی  از جمله هواپیما وقطعات آن هم در خلال مذاکرات برجام صورت گرفته بود، اما این مذاکره ها هم به معنای توافق نبود.

یکی از مسایلی که مخالفان توافق برجام با طرح آن سعی بر انحراف افکار عمومی از توافق صورت گرفته دارند،تاکید بر دستاوردهای برجام است.اینکه دولت وعده داده است با توافق برجام تمام مشکلات اقتصاد ایران حل شود و حالا یکسال گذشته و این وعده محقق نشده است.در حالی که کسانی که چنین ادعایی را طرح می کنند،هرگز نمی گویند که دولت یازدهم، اقتصاد ایران را در چه شرایطی تحویل گرفت.اقتصادی که با بدهی های سنگین ناشی از استقراض برای پرداخت یارانه ها روبرو بود.اقتصادی که بیش از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی در سالهای طلایی قیمت نفت را به باد داده بود و تورم بیش از 40 درصدی را به ارمغان آورده بود.تحریم ها نقس تولید را به شماره انداخته بود.تعداد انگشت شماری از کشورها حاضر به خرید نفت ایران بودند.میزان تولید نفت ایران به یک سوم ظرفیت رسیده بود. اقتصاد وابسته به نفت در چنین شرایطی با کسری بودجه دست و پنجه نرم می کرد.ارزش پول ملی ایران طی 8 سال به یک سوم واقعی خود رسیده بود.نرخ بالای بیکاری،فساد،رکود و دهها مورد دیگر می توان مثال زد که نشان دهد،در چه شرایطی دولت یازدهم مسئولیت بازسازی خرابی ها را پذیرفت.

در بخش تولید،همانطور که بارها تولید کننده ها گفتند و نوشتند،تحریم ایران برای ورود ماشین آلات و کالاهای واسطه ای هر روز یک تولید کننده را از چرخه تولید خارج می کرد.هرینه واردات کالاهای واسطه ای به دلیل هزینه بالای نقل  انتقال پول تورم تولید را بالا برده بود به همین دلیل خداحافظی بسیاری از صنتعتگران با اقتصاد ایران در همان سالهای آغاز تحریم ها کلید خورد.

میوه برجام

می گویند برجام میوه ای برای اقتصاد ایران نداشته است؛ حتی اگر این ادعای درستی باشد،نفت مثال روشنی است که نشان بدهد،وقتی تولید از  نزدیک به یک میلیون بشکه به 4 میلیون بشکه افزایش می یابد و مهمتر آنکه در آشفته بازار تقاضای کم و عرضه زیاد نفت در بازار جهانی همین نفت مشتری های خود را پیدا می کند،مهمترین میوه برجام است.

واقعیت این است که اقتصاد ایران وابسته به نفت است.این ایراد دولت نهم نیست.بیش از 50 سال است که بودجه این کشور به نفت وابسته شده است.37 سال است که اقتصاد ایران اصلی مثل 44 قانون اساسی را دارد که  علی رغم اصلاحاتی که در آن صورت گرفت،هنوز دولت حرف اول را در اقتصاد ایران می زند.تمام این عوامل نشان می دهند که نمی توان و نباید انتظار داشت دولت در عرض 4 سال تمام تنگناهها و مشکلات اقتصاد ایران را حل کند.اگر مهمترین دستاورد دولت این باشد که اقتصاد را از شرایط اورژانسی خارج کرده و حالا این بیمار به بخش مراقبت منتقل شده و مراحل مداوا سیر طبیعی خود را پشت سر می گذراند،شاید بهترین مثال برای اقتصاد ایران باشد.

شاخص ها سخن می گویند

اقتصاد بیمار ایران، حالا بعد از یکسال می تواند امیدوار باشد که به زودی از تخت خارج می شود.چه آنکه تورم تک نرخی شده،فروش نفت سیر عادی خود را طی می کند.نرخ رشد اقتصادی از منفی 2 درصد،چشم امید به دستیابی به نرخ 5 درصدی دوخته، بورس روزهای آرامی را پشت سر می گذارند و بازار منطقی است. آنطور که حسن روحانی رییس جمهوری دو شب قبل گزارش داد، میزان صادرات در حال پیشی گرفتن از واردات است.اقتصاد ایران در آرامش بعد از طوفان در حال بازیابی خود است.

کاهش نرخ سود سپرده ها اولین گامی است که دولت برای اصلاح اقتصاد ایران برداشته است.روند رشد تولید ناخالص داخلی واقعی با وقفه کاهش بهای نفت،دوباره در مسیر مثبت شدن قرار گرفته و این امیدواری در حال تقویت است که به زودی مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول برطرف شود.

فراموش نکنیم که اعتمادسازی در فضای بین المللی یک شبه صورت نمی گیرد. کشورهایی مثل ایران که مورد تحریم های بین المللی قرار گرفتند،با وجود توافق و آتش بس،سالها طول کشید تا از شرایط تحریم خارج شوند.نمونه آن می توان به عراق اشاره کرد که پروسه خروج از تحریم ها از روز توافق تا اجرا بیش از 10 سال به طول انجامید.از همین رو شاید بهتر باشد،برای کمک به توسعه ایران یکدیگر را به آرامش دعوت کنیم تا ثمرات برجام به عنوان مهمترین دستاورد سیاست خارجی دولت یازدهم سریعتر به نتیجه برسد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    31 81
    برجام برای برداشته شدن یکباره تحریم های هسته ای بود که عملی نشد و طرفهای مقابل بدعهدی کردند. نباید چشممون به دست این و اون باشه که کی تحریم ها رو بر میدارن. باید رو پای خودمون بایستیم. باید به جوان ایرانی اعتماد کنیم. باید به فکر تولید داخلی باشیم.
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      69 3
      بزرگترین دشمن جهل است علی ع . بیشتر مشکلات مملکت به خودمان برمیگردد. بد عهدی واژه مشخصی برای توضیح مشکلات مملکت نیست. باید نگاه کنیم ببینیم که مشکلات تحریم و رکود و نورم و بیکاری و ... دستپخت چه کسانی است.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      30 0
      فعلن که اختلاس روی اختلاس، سو استفاده مالی پشت سو استفاده مالی کدوم جوون؟ الان سرمایه ای تو مملکت مونده؟
    • علي A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      28 4
      من معني حرفهاي شما را درك نميكنم. ماحصل حرفهاي شما اينه كه برجام مطلوب نبوده و بايستي بساطش برچيده بشه. اين شرايطي كه امثال شما انتظارشو دارن مشابه شرايط آخرين روزهاي دوره رئيس جمهور قبليست. آيا اون شرايط از نظر شما مطلوب بود؟ اون موقع هم رئيس دولت وقت همين شعارهاي شما را مطرح ميكرد و از حمايت همه جانبه تمام قوا استفاده ميكرد ولي آيا كشور به سمت خوبي پيش ميرفت؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      44 11
      ببین هرچی باشه اون خراب کاری که دولت قبلی شما کرد من همین الانم با این برجام راضی تر از اون موقع ام . دیگه خود دانید
    • امید A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      23 0
      یه کمم فکر کردن بد نیست. کلی گویی کردن بس است. یعنی چی فکر تولید داخلی باشیم؟؟ چندسال که تحریم بودیم چطور تولید داخلی آب رفت؟ دوست عزیز تولید داخلی نیاز به خیلی چیزا داره اولا مردم باید پول داشته باشن تا بتونن خرید کنن ثانیا تولید کننده باید بتونه قدرت صادر کردن کالا داشته باشه و تو فضای رقابتی موفق باشه. همه ی اینا یعنی اینکه نمیشه درا رو بست و تقویت تولید داخلی در گرو ورود به بازار جهانی و استفاده از فرصتهای جهانیه. تحریمها هم برداشته شده و اگه مشکلات کوچکی مونده بخاطر شرایط بیست ساله تحریم و عدم اعتماده که به مرور داره حل میشه. به فکر تولید داخلی بودن این نیست که از پول نفت بودجه بدیم تا شرکتهای ورشکسته تولید کنن به فکر تولید داخلی بودن یعنی ایجاد بستر که برجام بهترین بستره.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      10 0
      ما باید کاری کنیم که مردم فانوس نفتی را هم با کوپن بگیرند و به استقلال و عظمت خود ببالند...
    • خزاعي A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      5 0
      برجام فقط و فقط تا اين لحظه ، مفرح ذات نبوده و بلكه ممد حيات و خلاص ، تا چپاول و غارت بيت المال در داخل هست و خواهد بود بقيه موارد سياه نمايي بيش نيست
    • اعظم A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      1 2
      آخرين دستاورد اينكه قيمت خيار در بازار تره و بار ارزان شد
    • روحيه A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      1 0
      تا زماني كه دولت با برگ برنده خود كه نرخ ارز است به عنوان منبع درآمد و پلي براي دست كردن در جيب مردم استفاده بكنه و تا موقعي كه نرخ ارز رو متناسب با نرخ تورم تك رقمي برابر و كاهش ندهد بقيه موارد همگي كشك و بازي با كلمات است ؛ چه توهم تك رقمي و چه خارج شدن از ركود و بن بست اقتصادي و ... نرخ بالاي ارز يعني كشيده شده فلاش تانك بر روي بقيه كارها
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      1 2
      افلاین هست خوب.. با کله رفتیم تو بن بست
    • احمد A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      1 0
      خ خ خ خ .... توهم تا کجا .....؟ خروج .....؟ مثل اینکه تو بازار نیستید؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    4 14
    خارج کرد؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    21 4
    آفرین بر شما. من هم نظر شما هستم. بعضی ها که نیت تخریب دارن مدام در تلاشند که بگویند برجام هیچ دستاوردی نداشته. اگر به سراغ تولید کننده ها بروید می بینید که تهیه و خرید مواد اولیه مورد نیاز، ترانسفر پول، استفاده از یوزانس و گشایش اعتباری، انعقاد قراداد، مشارکت و اعتماد خارجی ها جهت همکاری با تولید کنننده داخلی و... خیلی چیزهای دیگر برای تولیدکننده ها مهیا شده و زمینه رونق تولید فراهم گردیده است. حقوق کارمندان از ابتدای 92 تا بحال افزایش 250 درصدی داشته و تورم هم کنترل شده و روز به روز کاهش می یابد. همه اینها با نفت 40 دلاری و مشکلات متعدد داخلی و خارجی بیشتر داخلی محقق شده و بعضی ها هنوز بدون در نظر گرفتن واقعیات همچنان غر می زنند.
  • jalal IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    13 29
    برجام چگونه اقتصاد ایران را از بن یست خارج کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی واقعا ما الان از بن بست خارج شدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جالبه واقعااا
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      17 5
      یعنی باور اینکه از اون بن بست خارج شوی خیلی سخت است...
  • علی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    3 24
    تا وقتی که خودمون رو دست کم بگیریم و بگیم که همه چیز دست آمریکاست به هیچ جا نمیرسیم باید مرد روزهای سخت بود تا مملکت رو درست کرد باید امروز تلاش مضاعف کرد تا فردا فرزندان اییران عزیزمون در راحتی زندگی کنن پس: باید اقتصاد مقاومتی رو اجرایی کرد و بایستی مسئولان و مردم به سخنان حکیمانه رهبر بزرگوارمون گوش کنن و عمل کنن
  • محمد A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    3 18
    الان خارجیم؟؟..
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    25 3
    دلواپسان شرايط سخت تحريمي قبل از برجام را فراموش كردند كه حتي بيماران براي تامين داروي خود با مشكل مواجه بودند و يكشبه انتظار گلستان داشتند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    7 20
    دقیقا منظورتون از خروج از رکود و بن بست چیه؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      19 4
      منظورش اینه که قیمت تن ماهی در طول یه هفته سه بار افزایش پیدا نمیکنه و دو برابر که نمیشه هیچ بلکه از گندکاری دوستان سابق8 هزار تومن به 5 هزار تومن میرسه که شما میل کنی. بقیه اقلام رو هم اگر یادت نمیاد از بقالی محلتون بپرس.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      3 5
      منظور دوستمون اینکه بعداز برجام شکر از 2400 شده 4000 تومن برنج از 7500 رسیده 12000 تومن
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
      2 2
      اگر خیلی خیلی بدبینانه به برجام نگاه کنیم حداقل سودش اینکه که از منظر سیاسی پیشرفت خوبی داشتیم که البته هنوز به جایگاهی که قبل از آمدن احمدی نژاد داشتیم و از دست رفت نرسیدیم اما در خصوص اون عزیزی که حرف از تن ماهی زد عرض کنم من به عنوان یه فروشنده حداقل از ابتدای 95 تا امروز 2،060،000 سود کردم و 3،700،000 هزینه دادم یعنی 1،640،000 از سرمایه اولیه دادم و از همون سود حداقل 14درصدش هم باید مالیات بدم و اگه همینطور پیش بره مجبورم تنها فروشنده ام را هم بفرستم وسط بقیه بیکارها من به این میگم رکود ، به اینکه باید "حداقل" 380هزارتومان برای این 14 روز حقوق بدم اما فقط 152هزارتومان درآمد داشتم میگم رکود و ...
  • بدون نام ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    16 0
    فكر نمي كنم برجام مي گه كه ما چشممون به دست و اين و اون باشه و به جوان ايراني اعتماد نكنيم و روي پاي خود نايستيم، متاسفانه اينها نظر مخالفان است. برام عجيبه وقتي موانعي رو از سر راهت بردارن و شما ناخشنود شوي. اينكه جوان ايراني را با متدهاي روز كه با داشتن ارتباط حاصل ميشود اشنا كنيم و تخصصش را هم سطح دنيا كنيم بد است? اينكه ورزش، صنعت، هنر و علوم از جديدترين يافته ها بهره مند شوند ميشود تكيه به ديگران?
  • حمید رضا A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    6 20
    تا جایی که من میدونم خود ریس جمهور وعده گلستان شدن بعداز برجام راداده بود
  • هادی IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    11 21
    چه با بر جام چه بی برجام هیچ گونه تغییری تو در اقتصاد قشر ضعیف جامعه که بیش از 60 در صد مردم از این قشر هستن رو نداشتیم .ما نمیگیم اقای روحانی باید یک شبه همه این مشکلات رو حل کنه اما خودشون وعده دادن و حتی گفتن کاری میکنیم مردم به 45 هزارتومن احتیاجی نداشته باشن ولی در عمل طور دیگه ای شده.با این اوضاع فکر نکنم برای دوره بعدی مردم ایشون رو انتخاب کنن.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    16 5
    مملکتی که 8 سال ویران شده در دو سه ماه گلستان نمی شود...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    6 0
    اقتصاد بد ایران محصول فساد است
  • سارا A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    1 3
    من 30 ساله که تو بازارم تو این مدت هیچ وقت بازار به کسادی الان نبوده من خودم از مخالفای شدید دولت قبلم ولی دو اون زمان هرچه که بود دست مردم پول بود و خرید و فروش انجام می شد ولی حالا انگار بازار قفل شده... همه کاسبا ناراضیند.... چه خروجی ... ؟ از چاله افتادیم تو چاه.....
    • امید A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
      1 0
      بله دست مردم پول بود اما پول بی حساب و کتاب که بدون توجه به ذخایر کشور چاپ میشد و نتیجش تورم چهل درصدی بود. ضمنا مشکل تولید درایران یه مشکل چند وجهیه که بیشتر به عدم خلاقیت تولید کننده بر میگرده. خیلی از این تولید کننده ها و مغازه دارها ورشکستگی حقشونه.
  • بی نام RO ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    2 0
    چی باید بگیم حالا؟؟