کمال تبریزی کارگردان فیلم‌های «مارمولک» و «امکان مینا» با اشاره به برنامه «خندوانه» تاکید کرد آنچه در این برنامه اتفاق می‌افتد، خندیدن برای هیچ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تبریزی این روزها فیلم سینمایی «امکان مینا» را روی پرده دارد. نمایش این فیلم موجب شده رسانه‌های مختلفی با او به گفت‌و‌گو بپردازند. یکی از تازه‌ترین گفت‌و‌گوهای این کارگردان با «ایسنا» است. او در بخشی از سخنان خود در این خبرگزاری به نگاهی که برنامه‌سازان برای خنداندن مخاطبان دنبال می‌کنند، اشاره کرد و گفت: «مشکلات بسیاری گریبان جامعه و مردم را گرفته است و گویی عده‌ای با مشاوره با روانکاوان به این نتیجه رسیده‌اند که جامعه را فقط به سمت خنده ببرند، آن هم خنده بی‌دلیل.»

او با اشاره به برنامه «خندوانه» و تلاش‌هایی که در آن برای شاد کردن مردم صورت می‌گیرد، گفت: «آنچه در این برنامه اتفاق می‌افتد، خندیدن برای هیچ است اما این خنده ‌درمانی نیست و این وضعیت در جامعه ترویج می‌شود تا جایی که فکر می‌کنیم باید خود را به نفهمی بزنیم.»

کارگردان «لیلی با من است» همچنین نگاه خود را به وضعیت فعلی جامعه چنین بیان کرد: «در این وضعیت فکر می‌کنید چرا میزان مطالعه مردم این اندازه پایین آمده؟ چون آنقدر گرفتار مسائل معیشتی و تحمل فشارهای گوناگون هستند که انگار باید مسکنی به آنان تزریق شود تا کرخت شوند. گویی همه باید به حالت خلسه بروند و قرص اعصابی برای گذران زندگی می‌خواهند. مردم ما آنقدر بی‌ اعصاب شده‌اند که حوصله مسائل جدی را ندارند. تلویزیون ما تا جایی پیش می‌رود که به دیگران نشان می‌دهد اگر جشنی برگزار شود، می‌توان براحتی به شرکت کنندگان آن فحاشی کرد. وقتی تلویزیون چنین توصیه‌ای می‌کند این فرهنگ گسترش می‌یابد و کم کم عادی می‌شود. فرهنگ نازل به فرهنگ جاری در جامعه تبدیل می‌شود و این مشکلی است که تصمیم گرفته شده، اتفاق بیفتد در حالیکه ادعا داشتیم انقلاب ما انقلابی فرهنگی است اما بعد از این همه سال وضع فرهنگمان چنین است.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    168 8
    دیگه چاره ای نداریم امروزه فقط باید خودمونو به نفهمی بزنیم
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
      2 3
      آقای تبریزی دوست داره فقط از تلویزیون روضه خونی پخش بشه و مردم بی دلیل گریه کنن. حتی یک دقیقه برنامه خندوانه هم بهتر باقی برنامه های صداوسیماست.
    • محسن A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      0 0
      یادش به خیر زمانی امثال رضا عطاران را در تلویزیون میدیدیم و با سریال هایشان از ته دل میخندیدیم اما همه چیز نابود شد البته برنامه خندوانه برنامه ی بدی نیست به نظرم . گر چه رضایت کامل ندارم ولی بعضی مواقع واقعا راضی کنندست .
  • مهدی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    94 4
    "در این وضعیت فکر می‌کنید چرا میزان مطالعه مردم این اندازه پایین آمده؟ چون آنقدر گرفتار مسائل معیشتی و تحمل فشارهای ...".فراموش نکنیم که بخش قابل توجهی از همین مردم 24 ساعت در شبکه های اجتماعی هستند و وقت هم کم می آورند و کمبود کتابخوان تنها مربوط به مسائل معیشتی نمی تواند باشد....یا حتی خود هنرمندان که مدعیان تولید فرهنگ هستند هم بیشتر درگیر تولید هستند و کمتر وقتی برای مطالعه صرف می کنند ...
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    76 13
    آخ از این فرهنگ... چه بودیم و چه شدیم......
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
      از اول ایران همین بوده داستان تعریف نکن
  • مهران A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    26 23
    آقای تبریزی نشستی بیرون گود و میگی لنگش کن خدایی راجع به خودت چی فکر کردی؟؟ واقعا انتظار داشتی سه سال هرشب برنامه فلسفی خنده دار واست پخش شه؟؟ ۸۰۰سال پیش یه مارمولک ساختی فکر کردی چه خبره کارنامه رامبد جوان نگاه کن بعدا حرف بزن. شما خیلی اینکاره ای پاشو، بسم الله، تو بهترشو بساز. همیشه از قدیم گفتن پشت ادمای موفق همیشه حرف زیاده.
    • بی نام DE ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
      2 1
      شلوغ نکن. خندوانه یه مثال بود تو حرفای ایشون. حرفش کلی تر از این حرفا بود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    8 1
    مدتهاست که عادت کردیم عقاید خودمون رو به بقیه القا کنیم و تعدادی رو دور خودمون جمع کنیم. تمرین دموکراسی توی مملکت ما خیلی خیلی سخته. یکی میگه اصولاً کنسرت نباید گذاشته بشه ، یه خانم مسن جلوی دوربین انقدر عجیب و غریب رفتار میکنه که شباهتی به یک خانم با وقار و متشخص نداره ، یکی میگه بی حجاب حق حیات نداره ، یکی اسید می پاشه، یکی توی خیابون روسری برمیداره و مثلاً اعتراضشو اعلام میکنه ... اینها تماماً بخاطر سانسور فرهنگی بی اندازه ای هست که مردم ایران در مورد بقیه و حتی خودشون اعمال می کنن، چون عادت به دموکراسی ندارن. «احترام به عقاید دیگران ؛ حتی اگر مخالف عقیده من باشند» کاری است بسیار دشوار ، و باید خیلی چیزها رو در این راه تحمل کرد تا این موضوع بالاخره نهادینه بشه. شاید صد سال دیگه ....
  • محسن IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    20 1
    حقیقت اینست که مردم داشتن زندگیشون می کردند .همه چیز سر جاش بود وخوب پیش می رفت .مردم برره می دیدن و از ته دل می خندیدند .تا یکی آمد و همه جارا شخم زد.تورم وهرج ومرج و تهدیدات خارجی مانند بهمنی روی سر مردم فرو ریخت و کمر مردم را شکست.دردها وغم ها ، و آه و افسوس مردم را حتی می توان در چهره مجری برنامه خندوانه که می کوشد با خنده های مصنوعی آنها را پنهان کند ،دید .گویی زندگی با خند ه های واقعی کیلومترها ازما فاصله دارد وما با حسرت در تعقیب آن .
    • بی نام RO ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
      3 0
      خیلی حرف قشنگی زدید. وقعا یادش بخیر خنده های از ته قلب با برنامه های طنز اون دوران
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    9 3
    منم تا حدودی با نظر آقای تبریزی موافقم، صرف خندیدن دردی دوا نمیشه، اون چیزی که واقعا به جامعه نشاط میبخشه شادی همراه با آگاهی و امید به آینده بهتره. البته کارهای خوبی مثل مسابقه کتابخونی یا کمپین صرفه جویی در مصرف آب در خندوانه انجام شده و خواهد شد. اما این روزا خیلی از ما به سطحی بودن بسنده میکنیم اگه واقعا یه جامعه پویا و موفق میخوایم باید به نگاهمون به زندگی کمی عمق ببخشیم و از خیلی مسایل ساده گذر نکنیم که قطعا امنیت مالی و فکری لازمه اونه و اشاره آقای تبریزی هم به این موضوعه.
  • بی نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    2 3
    جناب تبریزی برنامه ای که هر شب پخش میشه فیلم دو ساعته سینمایی نیست که عمق داشته باشه شما ظاهرا سینما و تلویزیون رو با هم اشتباه گرفتی برادر اگر قرار باشه که 2 ساعت برنامه همش همراه با خنده های فلسفی باشه برا ساخت هر قسمتش باید 6 ماه صرف بشه تا به تک تک شوخی ها و جملاتش فکر بشه ضمنا اگر فکر می کنید بهترش رو میتونید بسازید شروع کنید شما یک سریال سرزمین کهن اومدی بسازی این درک رو نداشتی که اسم یک خانوده رو بختیاری نذاری و اون دیالوگ های زشت رو بهش نسبت ندی حالا چطور میتونی مجموعه طنزی بسازی که توش توهین به کسی نشه؟ شما از ویکیپدیا اون دیالوگ سرزمین کهن رو یبار دیگه بخون ببین یک ادم عادی در بختیاری اونو بشنوه چه حسی پیدا میکنه ادعا کردن خیلی راحته.