از «داستان ‌اسباب‌بازی» تا «در جستجوی دُری» / سی سال با پیکسار: داستان یک چراغ مطالعه

نخستین اثر استودیوی انیمیشن‌سازی پیکسار 30 سال پیش به جهانیان معرفی شد. در این انیمیشن قهرمان داستان یک چراغ مطالعه بود که پس از سه دهه هنوز هم در لوگوی این شرکت حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیکسار 30 سال پیش از نخستین انیمیشن کامیپوتری کوتاه خود رونمایی کرد که متعاقب آن دوران تازه‌ای در دنیای انیمیشن‌ها آغاز شد. این استودیوی پیشگام در امر پویانمایی از آن زمان تا کنون 17 انیمیشن بلند ساخته است.

هر کدام از انیمیشن‌های پیکسار را که تماشا کرده باشید، بی‌شک با چراغ مطالعۀ مشهور این شرکت آشنا شده‌اید که با جهش‌ جای خود را در لوگوی این استودیو باز می‌کند. این چراغ مطالعه کوچک در حقیقت ستاره نخستین اثر پیکسار است که 17 اوت سال 1986 منتشر شد.

پس از آن نزدیک به یک دهه طول کشید تا پیکسار نخستین انیمیشن بلند خود را به سینما عرضه کند. «داستان اسباب‌بازی» نخستین انیمیشن بلند جهان با تکنیک پویانمایی کامپیوتری بود که پس از اکران عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به نام خود ثبت کرد. نخستین انیمیشن بلند پیکسار با 30 میلیون دلار بودجه ساخته شد و در گیشه جهانی بیش از 360 میلیون دلار فروخت.

البته بد نیست بدانیم که سال پیش از کمپانی دیزنی انیمیشن «شیر شاه» را به سینما آورده بود که با بودجه‌ای 45 میلیون دلاری به فروشی بیش از 960 میلیون دلار دست پیدا کرد.

برخلاف تصور بسیاری پیکسار هیچگاه در دنیای انیمیشن رقیب کمپانی دیزنی نشد. در واقع این دو غول دنیای انیمیشن از سال 1991 به این سو در این صنعت دست به همکاری زدند، چنانچه استودیوی پیکسار «داستان اسباب‌بازی» تولید کرد و دیزنی کار توزیع آن را برعهده گرفت. این همکاری تا سال 2006 که دیزنی مالکیت استودیوی پیکسار را از آن خود کرد، ادامه داشت.

در حال حاضر استودیوی پیکسار برنامه ساخت چهار انیمیشن تازه را در دستور کار دارد. پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ این استودیو قسمت سوم «داستان اسباب‌بازی» است که با صرف بودجه‌ای 200 میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه جهانی بیش از یک میلیارد دلار فروش داشت. «در جستجوی نمو» با بودجۀ 94 میلیون دلاری و فروش بیش از 900 میلیون دلار دومین فیلم موفق این استودیو است.

در حال حاضر انیمیشن «در جستجوی دُری» از این استودیو در سینماهای جهان در حال اکران است. «در جستجوی دُری» که تا کنون بیش از 900 میلیون دلار در جهان بلیت فروخته است، شاید جایگاه «داستان اسباب‌بازی 3» را از آن خود کند.

منبع: گاردین / 19 اوت

58241

 

 

کد خبر 569489

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    6 0
    فوق العاده ست انیمیشن های این کمپانی.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    3 0
    حالا باز یه عده کامنت بزارن شیطانیه شیطانیه :|