یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع همکاری ایران و روسیه در همدان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه اظهار کرد: اصل 176 قانون اساسی تاکید دارد که در شرایط مربوط به امنیت ملی کشور چنین همکاری‌هایی می‌تواند صورت گیرد؛ اگرچه در اصل 146 هرگونه ایجاد پایگاه نظامی خارجی در کشور منع شده است. به هر حال در مجلس دغدغه‌هایی وجود دارد و دوستان وزارت دفاع و مسئولان مربوطه به جای این که این دغدغه‌ها را برطرف کنند به آن اضافه می‌کنند.

وی افزود:‌صحبت‌های اخیر وزیر دفاع که ممکن است پایگاه‌های دیگری را هم در اختیار روس‌ها قرار دهیم، در شرایطی که هنوز راجع به موضوع اول توضیح داده نشده است، به دغدغه‌های اضافه می‌کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب با بیان این که باید پاسخ لازم به سوالات موجود در این زمینه داده شود، یادآور شد: روس‌ها در سال 1994 میلادی به طرح مشارکت برای صلح ناتو پیوستند و در قالب این طرح همکاری‌های اطلاعاتی با ناتو دارند. روس ‌هادر سال 1990 ابر قدرت رقیب آمریکا بودند ولی در سال1991 با این کشور در جنگ علیه عراق همکاری کردند. در سال‌های 2001 و 2003 همکاری‌های ناوبری و اطلاعات صورت دادند.

فلاحت پیشه با بیان این که روس‌ها مناسبات خود را در قالب مقتضیات بین‌المللی شکل می‌دهند، افزود: از زمانی که روس‌ها در کریمه با اروپا درگیر شدند می‌بینیم که سیاست‌های شرقی آنها هم تعدیل شد؛ کمااین که اگر زمانی غرب در قبال کریمه کوتاه بیاید، روس‌ها طبیعتا دوباره سیاست‌های گذشته خود را در پیش می‌گیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نوع رابطه‌ای که الان ایران با روسیه در حوزه‌ی نظامی شکل می‌دهد بیشتر در مقوله‌ی راهبردی می‌گنجد؛ منوط به این که دو جانبه باشد؛ یعنی روس‌یههم در شرایط خاص پایگاه در اختیار ایران قرار دهد. ولی من معتقدم روس‌ها هنوز ابا دارند از این که رابطه با ایران را راهبردی بخوانند و به هر حال نوع نگاهشان به این رابطه متفاوت است.

وی با بیان این که دغدغه‌هایی در این زمینه در مجلس وجود دارد، گفت: جمعی از نمایندگان برای تشکیل جلسه محرمانه‌ای در این زمینه امضاء جمع کرده‌اند، اینها دغدغه‌هایی است که مسئولان می‌توانند به آن پاسخ بدهند نه این که در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود به این دغدغه‌ها اضافه کنند.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: من نماینده شهری هستم که هزار بمب و موشک به آن خورد که 80 درصد آنها روسی بودند. روس‌ها به طور معمول نگاهشان به روابط مختلف نگاه سیاسی است؛ یعنی محاسبه سود و زیان می‌کنند و اگر زمانی در محاسبات سود و زیان آنها شرایط به گونه‌ای شکل بگیرد که بخشی از اطلاعات آسمان ایران در اختیار دشمنان ما قرار گیرد آیا آن موقع مسئولان مربوطه پاسخی دارند به مردم بدهند؟

نماینده مردم اسلام آباد غرب با اشاره به دغدغه‌های خود در خصوص امنیت ملی کشور گفت: به طور طبیعی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح خواهد شد و من امیدوارم در این رابطه پاسخ دقیق‌تری دریافت کنیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =