۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

ایسنا نوشت: رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ضمن تشریح خدمات این سازمان گفت: با اجرای طرح‌های مانند سامانه‌ی گرمسیری کشاورزی استان در آستانه‌ی جهش قرار گرفته است.

دکتر «سید محمدتراب میری» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با بیان اینکه کل اراضی کشاورزی استان حدود 340 هزار هکتار است که از این میزان 260 هزار هکتار دیم و 80 هزار هکتار آبی است، اظهار کرد: اساسی‌ترین پروژه ما در بخش آب و خاک، تامین آب و ایجاد شبکه‌های مدرن آبیاری در حال شکل‌گیری است که با تحقق آن چهره استان در آینده نه چندان دور متحول خواهد شد.

میری با بیان اینکه دو پروژه در حوزه آب و خاک با تامین اعتبار از محل منابع ملی و صندوق توسعه در حال انجام است، گفت: از جمله این طرح‌ها، پروژه انتقال آب سامانه گرمسیری است که طرح‌های آن در حال اجراست و با بهره‌برداری از آن بیش از 32 هزار هکتار از اراضی دیم استان آبی خواهد شد.

وی زمان‌بندی اجرایی این طرح را تا پایان سال 1397 اعلام و تصریح کرد: این پروژه شامل دشت‌های مهران و دهلران است که مجموعا 32 هزار هکتار تحت تاثیر این سامانه آبی شده و شبکه مدرن آبیاری آن نیز انجام خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه دومین پروژه بزرگ طرح احیای دشت‌های ایلام و خوزستان است، گفت: سهم ایلام در اجرای این طرح 56 هزار هکتار است و در «دشت‌عباس»، «فکه» و «عین‌خوش» در 11 فاز اجرایی خواهد شد.

میری 3 پروژه متصل به این طرح را شامل «گدارخوش» صالح‌آباد، «کنجانچم» مهران و «هلیلان» در منطقه چرداول با کارکرد آبیاری7 هزار هکتار از اراضی دیم اعلام کرد و ادامه داد: 17 پروژه تامین آب کوچک نیز در نقاط مختلف استان داریم که اکثرا در مناطق محروم و مرزی قرار داشته که از پیشرفت 20 تا 80 درصدی برخوردارند و با اجرای آنها 20 هزار هکتار از اراضی استان را آبی خواهیم کرد که بدون شک باعث رونق تولید و اقتصاد استان و ماندگاری روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال بهینه کردن مصرف آب و توسعه روش‌های نوین آبیاری هستیم، ادامه داد: 23 هزار هکتار از اراضی استان را تاکنون تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار داده‌ایم که راندمان آب در اجرای این طرح بیش از 80 درصد بوده و با توجه به مصرف آب در سبزی و صیفی‌کاری مقرر شده بهره‌برداران این بخش را به سمت آبیاری میکرو شیفت دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به دنبال شیفت محصولات به محیط‌های گلخانه‌ای هستیم تا مصرف آب را کاهش داده و راندمان را بالا ببریم، اضافه کرد: امسال در حوزه زراعت، تحول بزرگی صورت گرفته و با توجه به تولید بی‌سابقه استان توانستیم 263 هزار تن گندم تولیدی را از کشاورزان خریداری کنیم.

میری یادآور شد: سطح زیر کشت محصولات افزایش نداشته ولی امسال شرایط بارندگی به نحوی مساعد بود که تولید محصولات دیم در استان نیز رشد چشمگیری داشت که البته نباید فراموش کرد که در تولید خوب عواملی از جمله شرایط بارش، اقدامات مکانیزه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و برداشت مناسب نقش دارند و نکته قابل توجه اینکه تولید خوب، بذر مناسب، نحوه کاشت و آبیاری مناسب و به موقع را می‌طلبد.

میری با اشاره به اینکه 95 درصد نیاز بذری استان را از طریق بذر اصلاح شده تامین کردیم، عنوان کرد: امسال حمله شایع «زنگ» را در سطح مزارع مناطق گرمسیری استان داشتیم که اگر به موقع مبارزه، سمپاشی و کانون کوبی نمی‌کردیم، تولید به شدت کاهش می‌یافت.

وی به خرید 24 هزار تن گندم بذری از کشاورزان استان اشاره و اضافه کرد: 290 هزار تن کل گندم تولیدی در استان در سال جاری بود که مجموع خرید گندم در سال گذشته از 170 هزار تن تجاوز نمی‌کرد و میزان مصرف داخلی استان 90 هزار تن در سال است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در تولید محصول جو نیز افزایش تولید داشتیم، ادامه داد: در همین راستا 10 هزار تن جو نیز از کشاورزان استان خریداری شد و خوشبختانه در تولید چغندرقند پاییزه نیز موفق عمل کردیم که 6 هزار هکتار از مزارع مهران و دهلران تحت پوشش کشت این محصول قرار گرفت.

میری یادآور شد: 2 هزار تن تولید کلزا داشتیم که اگر بارندگی سنگین دوم در اواخر فروردین ماه سال جاری نبود شاید تولید ما خیلی بیشتر می‌شد چرا که 1 هزار هکتار از مزارع کلزای در استان در جریان این سیل از بین رفت.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه باغبانی نیز به دنبال توسعه هستیم، افزود: در این بخش با توجه به مصرف بسیار کم آب از سوی درختان «بادام» و «پسته» به دنبال توسعه کشت این دو محصول هستیم چرا که محصولات کم آب‌بری بوده و باید گفت که مطالعات خوبی در مورد محصول پسته انجام شده و در حال حاضر نیز 30 هکتار پسته در سطح استان داریم که در روستای «صیدنظری»، «لومار»، «ملکشاهی»، «ایلام» و «ایوان» متمرکز هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به کشت پسته در اراضی استان گفت: پسته بعد از 6 سال به محصول اقتصادی می‌رسد که ما کاشت انگور در کنار پسته را رواج دادیم تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

میری در حوزه باغبانی به توسعه کشت باغات در اراضی شیب‌دار و دیم و نیز توسعه کشت‌های گلخانه‌ای اشاره و عنوان کرد: کشت گلخانه‌ای سابقه خوبی در استان ایلام ندارد و دلیل آن نیز نبود دانش فنی در این بخش بود اما در حال حاضر ابزار و تجهیزاتی که در سازه‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود بسیار مطمئن بوده و در کنار این مسایل دانش فنی افراد نیز بالا رفته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کشت گلخانه‌ای را یکی از محورهای مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی برای محصولات آب‌بر اعلام و تصریح کرد: به عنوان مثال کشت خیار در محیط گلخانه 10 برابر محیط باز، بازدهی دارد و میزان مصرف آب نیز به یک دهم می‌رسد.

میری گفت: در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی از مرغ مادر گرفته تا کشتارگاه مجهز به خط دو را در برنامه داریم به با تحقق آنها زنجیره تولید در حوزه دام تکمیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: 24 هزار تن گوشت قرمز و 50 هزار تن گوشت سفید در استان تولید می‌شود که 3 برابر مصرف است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه 1.5 برابر مصرف مردم استان در گاوداری‌های ایلام شیر عرضه می‌شود، گفت: در حوزه آبزیان نیز طرح پرورش ماهی در قفس در دستور کار قرار دارد و دریاچه‌ سدهای ایلام و به ویژه در سد سیمره در قالب دو طرح الگویی 80 تنی اجرا شده که شامل 40 تن سردآبی و 40 تن گرم آبی است و اگر این طرح‌ها جوابگو باشند این طرح را تا 2 یا 3 هزار تن توسعه خواهیم داد که بدون شک تولید و اشتغال را به همراه خواهند داشت.

میری با بیان اینکه اجرای این طرح در سایر سدهای استان از جمله دویرج و کنگیر را در برنامه داریم، گفت: در آینده نزدیک در صورت وجود سرمایه‌گذار طرح‌های مهمی را اجرا خواهیم کرد.

وی یکی از سیاست‌‎های وزارت جهادکشاورزی را عدم توسعه مرغداری و واحدهای پرواربندی اعلام و عنوان کرد: با در نظر گرفتن این سیاست باید واحدهای موجود را حفظ کنیم، چون شرایط افزایش تولید و قدرت صادرات نداریم و نمی‌توانیم شاهد توسعه‌ در این بخش باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: وضعیت کشت گیاهان دارویی در استان نیز مطلوب ارزیابی می‌شود و تولید در این بخش نیز مورد حمایت ما است و افراد فعال در این بخش را نیز تشویق خواهیم کرد که توسعه آن درآمد، اشتغال و احداث صنایع جانبی را به همراه خواهد داشت چرا که توپوگرافی استان ایلام قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارد و سیاست وزارت نیز حمایت از کاشت این محصولات است.

وی گفت: 20 هکتار از اراضی ایلام به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

 

۴۸

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =