معضل اتوبوس در تهران گویا حل نشدنی است؛ پایتخت هم ۳هزار اتوبوس فرسوده دارد و هم ۵ هزار اتوبوس نو کم دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران می گوید تهران نیاز به ۵ هزار اتوبوس جدید دارد تا به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده شود: سال شهرداری تهران اتوبوس های دو کابین را با قیمت 800 میلیون تومانی خریداری کرد، افزود: اگر بخواهیم 100 دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری کنیم، باید 80 میلیارد تومان پرداخت کنیم. مشکل شهر تهران با 100 دستگاه اتوبوس حل نمی شود، در حال حاضر شهر تهران با کمبود 5 هزار دستگاه اتوبوس مواجه است و باید آن را به 9 هزار دستگاه برساند.

قناعتی گفت: از شهرداری تهران درخواست نداریم یک دفعه 2هزار دستگاه بخرد، اما می گوییم اگر سالانه 500 دستگاه اتوبوس خریداری کرده و آن را به ناوگان حمل و نقل تزریق کند، می تواند تا 4 سال آینده وضعیت موجود خود را به وضعیت مطلوبی برساند.

وی گفت: تا 2 سال آینده 1500 دستگاه اتوبوس هم در شهر تهران از رده خارج می شوند، در حال حاضر زمان حرکت اتوبوس ها در ایستگاه ها بالا رفته و برخی خطوط هم جمع شده است که این نشان از یک مشکل بزرگ دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد: در حالی از مردم درخواست می کنیم با ماشین شخصی بیرون نیایند که با کمبود اتوبوس در شهر تهران روبه رو هستیم و باید با کمک دولت این مشکل را حل کنیم.

از سوی دیگر محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به فرسودگی حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس شهر تهران گفت: این اتوبوس‌ها عمر مفیدشان به پایان رسیده و باید جایگزین شوند. وسایل نقلیه عمومی و زیرساخت‌های آن باید توسعه پیدا کند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند. بخشی از این توسعه شامل توسعه اتوبوسرانی می‌شود که در این حوزه دولت باید به کلانشهر‌ها و در راس آن شهرداری تهران کمک کند.

به گفته او طی ۸ سالی که دولت نهم و دهم بر سر کار بود به دلیل اختلافات موجود با مدیریت شهری وقت با وجود دلارهای نفتی و امکانات فراوانی که در اختیار داشت، کوچک‌ترین کمکی در این بخش و حوزه مترو نکرد: این در حالی است که دولت موظف بود در این زمینه کمک کند، زیرا اگر بخواهیم مردم را به استفاده از وسائل نقلیه عمومی تشویق کنیم، باید بپذیریم که یارانه آن را نیز پرداخت کنیم.

حقانی با بیان اینکه اتوبوس فرسوده کارایی لازم و چابک‌سازی را در جابجایی مسافر ندارد، گفت: این موضوع مشکلی اساسی است و بیشتر به موضوع آلودگی هوا بازمی‌گردد به عبارت دیگر وقتی می‌گوییم اتوبوسی فرسوده و از رده خارج است، بیشتر به این دلیل است که عمر مفید خود را در ارتباط با مصرف سوخت‌های فسیلی از دست می‌دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =