طرح LEZ يا كاهش آلايندههاي هواي تهران ابتداي همين هفته با دستور پليس راهور تهران متوقف شد، گرچه همان زمان اعلام شد كه اين طرح تا اطلاع ثانوي اجرا نخواهد شد اما حالا با گذشت ٤ روز از لغو يكطرفه آن هنوز انتقادات اعضاي شوراي شهر و نمايندگان مجلس متوجه پليس راهور است. آنها ميگويند كه اين طرح تنها راه خلاصي تهران از آلودگي هواست، چرا كه ٨٠درصد آلودگي هواي تهران از منابع متحرك است كه مرگ سالانه ۳هزار نفر در تهران را رقم ميزند. بر همين اساس رئيس كميته ايمني شوراي شهر از احتمال دعوت رئيس پليس تهران به شورا در اينباره خبر ميدهد.
روز سهشنبهاي كه گذشت، زماني كه اعضاي پارلمان در صحن شورا مشغول بحثهاي سياسي خود بودند، تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران از لغو مصوبه شورایعالی ترافیک کشور به علت ازدحام زياد در مراكز معاينه فني خبر داد.
حالا معصومه آباد در اينباره ميگويد: «این طرح کاهش در شورایعالی ترافیک تصویب شده و قانون است و دلیلی برای اجرا نشدن آن نیست، بنابراين طرح دوباره آغاز میشود.» يكي از اصليترين دلايلي كه مسئولان شهري و دولتي را قانع كرد تا طرح LEZ را در كشور اجرا كنند، اجراي ناموفق طرح زوج و فرد در محدودههاي ترافيكي از ١٢سال گذشته در خيابانهاي تهران بود چرا كه اجراي اين طرح در سالهاي گذشته موجب شد تا دو رويه نادرست در تهران رخ دهد؛ نخست اينكه به دنبال محدوديت براي ورود به محدودههاي طرح، بسياري از مردم براي تردد راحت در شهر موتورسيكلت خريدند، دوم اينكه كساني كه توان مالي داشتند هر دو پلاك زوج و فرد را در پاركينگ خانه پارك كردند تا از محدوديتها فرار كنند. اين عضو شوراي شهر هم به مسأله آلودگي هوا در نيمه دوم سال اشاره كرد: «خودروها سهم قابل توجهی در تولید آلایندگیها دارند که باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود. البته میزان آلایندگی خودروها بستگی به سوخت آنها دارد، اینکه خودروها کاربراتوری هستند یا انژکتوری و سال ساخت آنها را باید در نظر گرفت و محدودیتی برای تردد آنها ایجاد کرد تا آلودگی هوا کاهش یابد. اكنون ٣میلیون پلاک در تهران تردد میکند و تعداد زیادی خودرو نیز روزانه در تهران شمارهگذاری میشود.»
او درباره توقف طرح کاهش یا همان LEZ توسط پليس گفت: «این طرح مصوبه شورایعالی ترافیک را دارد و پلیس نمیتواند این طرح را یکطرفه ملغی کند. شورا حتما در این زمینه ورود میکند و ساکت نمیماند و پلیس هم نمیتواند این طرح را یکطرفه ملغی کند چرا که قانون است.» حالا آنطور كه آباد گفته است: «در نخستین اقدام رئیس پلیس را به شورا دعوت خواهد تا در این زمینه نظرات خود را اعلام کند. اما در هر حال دوباره طرح کاهش آغاز میشود چرا که دلیلی برای لغو آن وجود ندارد و در این زمینه کار کارشناسی صورت گرفته است.»
سالانه ۳هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران میمیرند
البته پسلرزههاي لغو يكطرفه اجراي اين طرح تا مجلس شوراي اسلامي هم رسيده است. مهرداد لاهوتی يكي از همين نمايندگان است كه در اينباره اظهارنظر كرده است: «٨٠درصد آلودگی هوای تهران به علت آلایندگی خودروهاست، در صورت اجرای قانون معاینه فنی، میزان قابل توجهی از آلایندگی هوای این شهر کاسته میشود.»رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه سالانه ٣هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ میروند، ميگويد: «در زمینه کاهش آلودگی هوای این کلانشهر باید اقدامات اساسی صورت گیرد و طرحهای کارآمد مانند طرح کاهش اجرا شود.
بهتر است بهجای توقف اجرای طرح کاهش که به تضعیف این طرح میانجامد، بستر تقویت طرحهای «سلامتمحور» فراهم شود، درحال حاضر، تمام مراکز معاینه فنی پایتخت مجهز به تجهیزات مناسب و دارای استاندارد مطلوب هستند. اگر شهروندان به موقع به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، شاهد صفهای طولانی برای انجام معاینه فنی نخواهیم بود. تعداد مراکز موجود معاینه فنی تهران، جوابگوی نیاز شهروندان است و در این زمینه هیچگونه کمبودی احساس نمیشود.» نماینده مردم لنگرود در مجلس طرح کاهش را طرحی کارآمد ميداند: «توقف اجرای اين طرح، تصمیمی نادرست و اقدامی ناکارآمد است. طرح کاهش، طرحی «سلامتمحور» است و باید نسبت به تقویت آن اقدام و به درستی اجرا شود.»
نبود مدیریت واحد موجب توقف طرح کاهش شد
فقدان يك مديريت واحد در شهر تهران هم يكي از مواردي بود كه رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بهعنوان مهمترين دليل ناكام ماندن اين طرح عنوان كرد: «عدم مدیریت واحد و نبود هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف علت اصلی توقف در اجرای طرح کاهش است. این طرح با عنوان LEZ پس از گذشت یکسال با همکاری پلیس راهور، شهرداری تهران و دیگر دستگاههای ذیربط در شهریور سالجاری اجرایی شد. براساس این طرح خودروهایی که وارد طرح میشوند باید دارای معاینه فنی باشند، در نیمه راه اجرای طرح کاهش متوقف شد و این به منزله عدم مدیریت است و باید قبل از اجرای طرح اقدامات و هماهنگی لازم صورت میگرفت.»
اقبال شاکری گفت: «در اجرای طرح LEZ ابتدا باید زیرساختهای لازم فراهم میشد تا امروز شاهد توقف اجرای این طرح نباشیم.» او با اشاره به اینکه طرح کاهش به معنای کنترل معاینه فنی خودروها از طریق دوربینهای مکانیزه است، افزود: «اجرای طرح LEZ در کاهش آلودگی هوا بسیار حایز اهمیت است لذا مسئولان باید برای اجرای این طرح راهکاری پیدا کنند. البته پلیس راهور به تنهایی اقدام به توقف اجرای طرح LEZ کرده است، در حالي كه مسئولیتپذیری و برنامهریزی دقیق مسئولان ذیربط در اجرای طرح LEZ امری ضروری است. معتقدم طرح LEZ باید بهطور کامل اجرا شود چرا که تأثیر اجرای این طرح در کاهش آلودگی هوای پایتخت بسیار موثر است.
نامه وزارت كشور به راهور
مدیرکل دفتر حملونقل شورایعالی ترافیک شهرهای کشور هم در روزهاي گذشته در نامهای به پلیس اعلام کرد هرگونه لغو یا تغییر یکجانبه مصوبه طرح کاهش وجاهت قانونی ندارد. در اين نامه كه به تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی نیروی انتظامی نوشته شده آمده است: «با توجه به مصاحبههای اخیر رئیس محترم پلیس بدین مضمون که تا اطلاع ثانوی خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین جریمه نخواهند شد، یادآوری میشود مطابق مواد ١ و ٤ قانون تأسیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوبات این شورا پس از تصویب وزیر کشور برای تمامی وزارتخانهها، موسسهها، سازمانهای دولتی، نهادها و موسسههای عمومی و خصوصی لازمالاجراست. نیروی انتظامی هم یکی از اعضای این شوراست و بدیهی است هرگونه تغییر در مصوبات باید در شورایعالی مذکور طرح و تصویب و مجددا توسط وزیر کشور ابلاغ شود.
از این رو با توجه به مصوبه ١٢٨ شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که به امضای جنابعالی نیز رسیده است و پس از آن نیز تغییری در این مصوبه اعمال نگردیده، هرگونه لغو یا تغییر یکجانبه مصوبه مذکور فاقد وجاهت قانونی است. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طریق مقتضی تذکر داده شده تا سلسله مراتب رعایت و از تکرار آن خودداری شود.»
سال گذشته زماني كه اجراي طرح LEZ از سوي اعضاي شورا مطرح شد پليس بهعنوان نخستین مخالف در مقابل آن ايستاد چرا كه معتقد بودند اين طرح كارايي لازم براي كاهش آلودگي و ترافيك را ندارد. تيمور حسيني همان زمان فراهم نبودن زيرساختهاي مناسب براي اجرای اين طرح را عنوان كرد و گفت: «اگر مخالفتی میکنیم براساس سالها تجربه و واقعیاتی است که روزانه با آنها برخورد میکنیم، اینطور نیست که بیاساس مخالفتهای محضی را انجام بدهیم.» اين طرح كه در تيرماه امسال به شهرداري ابلاغ شد، نهايتا قرار بود به صورت تلفيقي با طرح زوج و فرد در سه فاز اجرا شود. در مرحله نخست خودروهاي داراي معاینه فني با توجه به زوج يا فرد بودن اجازه ورود به محدودهها را داشتند. فاز دوم تمركز روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری بود. در گام سوم نیز قرار بود اين طرح در كل سطح شهر اجرا شود.
47237
نظر شما