روزنامه شهروند در یادداشتی در باره قانون جمع آوری ماهواره درسال 1373نوشت:

اخيرا يكي از مقامات قضائي كشور درباره قانون جمع‌آوري ماهواره اظهارنظر مهمي كرده كه تحليل آن براي فهم علل تصويب چنين قوانيني لازم است: «جمع‌آوري ابزارهاي ‌گيرند‌‌‌‌ه ماهواره‌اي از منازل مرد‌‌‌‌م قانون بد‌‌‌‌ي بود‌‌‌‌ كه علاوه بر بي‌ثمري باعث بد‌‌‌‌بيني نسبت به حكومت شد‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌. تصويب قوانين د‌‌‌رموضوع امر به معروف و نهي ازمنكر بايد‌‌‌‌ با نگرش و تد‌‌‌‌بير بيشتري صورت گيرد‌‌‌‌. وي افراط، تفريط و بي‌برنامگي را آفت‌هاي امر به معروف ذكر و بيان كرد‌‌‌‌: «نبايد‌‌‌‌ طوري رفتار شود‌‌‌‌ كه مجريان امر به معروف و نهي ازمنكر خود‌‌‌‌ را گروهي د‌‌‌‌ر برابر مرد‌‌‌‌م بد‌‌‌‌انند‌‌‌».
واقعيت اين است كه درهمان روزهای پایانی ‌سال ١٣٧٣ كه اين قانون از تصويب نهايي مجلس گذشت، بسياري اعتقاد داشتند كه اين قانون مفيد نيست و به سرعت جزو قوانين متروكه محسوب خواهد شد. اكنون نيز درعمل چنين شده است. براي يك جامعه خيلي ناپسند است كه حكومت آن قانوني را تصويب كند و در عمل هيچ ‌كس آن را رعايت نكند و كساني هم كه رعايت مي‌كنند، دلايلي غير از احترام به قانون دارند.

اين قانون درچند مقطع كه اجرا شد، عوارض بدتري را در رابطه ميان پليس و مردم به وجود آورد و بدتر از همه اين‌كه براي اجراي آن شيوه‌هايي در دستوركار قرار گرفت كه موجب فرسايش پليس شد و در نهايت هم ديده شد كه جمع‌آوري ماهواره منجر به نتيجه موردنظر نشد و همچنان شاهد بشقاب‌هاي آن روي پشت‌بام‌ها و كنار پنجره‌ها هستيم كه نمادي از بي‌توجهي به قانون بود و جالب اين‌كه اگر محاسبه دقيقي صورت گيرد و حجم اقتصاد سياه ماهواره اعم از بشقاب و رسيور و ساير تجهيزات و دستمزد آن حساب شود، شايد به چندين ‌هزارميليارد تومان برسد كه رقم بسيار بزرگي محسوب مي‌شود. وقتی هم از اجرای این قانون خسته شدیم، راه موج‌ انداختن گزیده شد که عوارض بیماری‌زای آن برکسی پوشیده نیست.


متأسفانه درخصوص قانون ماهواره تنش‌هاي زيادي ميان نيروي انتظامي و مردم ايجاد كرد و از همه مهم‌تر اين‌كه روحيه تخطي از قانون را عمق بخشيد و براي مردم، عادي‌تر جلوه داد. حتي مي‌توان گفت كه جلوگيري در استفاده از ماهواره موجب شد كه صداوسيما حالت انحصاري خود را تضمين‌شده بداند و به همين دليل تحرك و تحولي درخود ايجاد نكرد. در نهايت موجب شد كه كيفيت و اثرگذاري صداوسيما كم شود و مخاطبان آن به سرعت نزول كنند.

براي يك قانون چقدر نتايج منفي مي‌توان نوشت كه براي قانون ماهواره نوشته نشده است؟ اين قانون كه گذشت و عملا منسوخ شده است، ولي آيا امكان درس‌گيري براي قوانين بعدي هست يا باز هم بايد همان اشتباه را تكرار كنيم؟

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =