۰ نفر
۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
گریه شمع‌ها پای هفت‌منبر در بیرجند

مراسم هفت‌منبر یکی از مراسمات معنوی عصر تاسوعا در بیرجند است و بانوان در این آئین به عزاداری سرور و سالار شهیدان شور کربلایی می‌دهند.

محبوبه قاسم‌زاده-خبرآنلاین خراسان جنوبی: ايام محرم به ويژه دهه نخست محرم با آداب و رسوم خاصي در سطح كشور اسلامي ايران همراه است.

از سينه‌زني و زنجيرزني گرفته كه اصل عزاداري در تمامي مجالس و محافل است تا آئين‌هاي مختلفي كه هريك نشانه‌ها و پيام‌هايي دارد؛ همه و همه شوري است كه حسين(ع) به شيعيانش عنايت فرموده است.

ايام محرم و صفر ايامي است تا هر يك ارادت خود به خاندان اهل بيت(ع) را نشان دهيم.

يكي از رسومات عزاداري‌هاي خراسان جنوبي در اين ايام؛ برگزاري مراسم هفت‌منبر است.

عصر تاسوعا نوبت به بانوان مي‌رسد تا با شركت در مراسم هفت‌منبر، حاجات خود را بطلبند و بر مصائب اهل بيت(ع) در صحنه كربلا بگريند.

بانوان متدين بيرجندي در اين مراسم خالصانه‌ترين ارادت‌هاي خود را به سرور و سالار شهيدان تقديم مي‌دارند و براي خود بركت و عزت مي‌طلبند.

مسوول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در اين رابطه به خبرنگار خبرآنلاين، اظهار داشت: مراسم هفت منبر يكي از ده‌ها مراسم مختلفي است كه در طول ايام محرم در بيرجند برگزار مي‌شود.

سيد احمد برآبادي بيان داشت:‌اين مراسم عصر تاسوعا برگزار مي‌شود و ويژه بانوان است.

وي ادامه داد:‌ بانوان بيرجندي در مراسم هفت‌منبر، هفت شمع پاي هفت منبر كه در مساجد مختلف مشخص شده و بيشتر در بافت تاريخي بيرجند است، روشن مي‌كنند.
مسوول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مسجد آيتي، مسجد جامع، مسجد خواجه خضر، مسجد حيدرحسن، مسجد صاحب الزماني(عج)، مسجد امام حسن(ع)، قدمگاه چشمه خليلي، منزل دختر آخوند، حسينيه گود و مدرسه معصوميه بيرجند از جمله اماکني هستند که مراسم هفت منبر در آنها برگزار مي‌شود.

برآبادي اذعان داشت: شركت كنندگان در اين مراسم با در نظر داشتن حاجت خود، نيت كرده و شمعي را در كنار سيني كه پاي منبر گذاشته شده، روشن مي‌كنند و نذورات خود را در سيني ديگر قرار مي‌دهند.

وي افزود: اين حركت در هفت منبر در مسجد و حسينيه‌هاي تعيين شده تكرار مي شود.

مسوول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: شمع‌ها تا پايان مراسم روشن است و هيچ كس آن‌ها را خاموش نمي‌كند، بانوان نيز تا خاموش شدن شمع‌ها در محل حضور دارند.

برآبادي با بيان اينكه در اين منبرها در دهه نخست محرم مراسم روضه‌خواني انجام شده است، گفت: معمولا فضاي اين مساجد و حسينيه‌ها را خادمان و هيئت امناي آن براي عصر تاسوعا آماده مي‌كنند و نذورات مردم نيز به برگزاركنندگان مراسم اهدا مي‌شود.

وي اظهار داشت: در پايان مراسم اشک‌های شمع‌ها را دور نمی‌ریزند و در مکانی از مسجد جمع‌آوری می‌کنند.

گفتني است؛ مراسم هفت منبر به شماره 507 در سال 91 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 589225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =