۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸

ایسنا نوشت: یک سال از سیل ایلام می‌گذرد، سیلی که عده‌ی زیادی را بی‌خانمان، چند خانواده را عزادار و به برخی واحدهای تجاری هم آسیب جدی وارد کرد.

برای بررسی اقدامات انجام‌شده پس از سیل، میزگردی با حضور نایب‌رییس شورای شهر، معاون خدمات شهری شهرداری، معاون بازسازی بنیاد مسکن و مدیرکل بحران استان برگزار شد.

دکتر«فاطمه میرزابیگی» - نایب‌رییس شورای شهر ایلام در این نشست اظهار کرد: سیل آبان‌ماه سال گذشته خسارت‌های زیادی بر شهر وارد کرد به همین منظور مسئولان کشوری در کوتاه‌ترین زمان به استان آمدند و در نهایت 2 میلیارد تومان در سرفصل مدیریت بحران به‌منظور جبران خسارت‌های شهر اختصاص پیدا کرد که 200 میلیون تومان آن به مشاور اختصاص یافت و 1 میلیارد و 500 میلیون تومان آن هزینه‌ی سیل‌بندها شد چون پی این سیل‌بندها خاکی است و با کوچک‌ترین بارندگی سیل به راه خواهد افتاد که این اعتبارات به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تعمیر تمام سیل‌بندها 20 میلیارد تومان هزینه می‌برد، تصریح کرد: شهرداری قادر به تأمین این مبالغ از طریق منابع داخلی نیست و دولت باید مساعدت‌های مالی لازم را داشته باشد.

پیش‌بینی سیل 14 ماه قبل از وقوع

این عضو شورای اسلامی شهر ایلام گفت: بنده شخصاً 14 ماه قبل از وقوع سیل سال گذشته در نامه‌ای که رونوشت آن برای ستاد بحران کشور و مسئولان ارشد استان ارسال شد با شناختی که از شهر داشتم نسبت به این موضوع هشدار داده بودم.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حال گسترش بحران‌زا است

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر ایلام تصریح کرد: در این نامه تأکید شد؛ با توجه به طرح تفصیلی شهر ایلام و عدم وجود فضای مناسب جهت ساخت‌وساز و رشد روزافزون جمعیت شهر و متعاقب آن توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه‌ی شهر که به دلیل عدم آگاهی شهروندان از طرح جامع شهری و عدم استطاعت مالی و ارزانی ملک در این محلات اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند در حال گسترش است.

وی ادامه داد: عمده‌ی این محلات در کمربند شمالی و منطقه هانیوان و نیز ضلع جنوبی و جنوب شرقی تپه پایه یکم راهنمایی و رانندگی شکل‌گرفته که متأسفانه فاقد راه دسترسی مناسب در صورت بروز حوادث غیرمترقبه است.

مدیریت شهر امکانات می‌خواهد

میرزابیگی ادامه داد: در جلسات متعدد درباره‌ی ساخت‌وسازهای غیرقانونی که استحکام بنا ندارند و موجب وقوع برخی حوادث می‌شوند، بحث شده اما تاکنون آن‌گونه که باید اقدامات پیشگیرانه انجام نگرفته است.

وی گفت: باید امکانات لازم در اختیار مدیریت شهری گذاشته شود تا بتوان فعالیت‌های پیشگیرانه را برای پاییز و زمستان امسال انجام داد.

قید فوریت فراموش نشود

میرزابیگی تأکید کرد: برگزاری جلسه مشترک مدیریت بحران با قید فوریت، تخصیص 20 میلیارد تومان برای بهسازی سیل‌بندها، خودیاری مردم حاشیه‌ی شهر و دعوت از منابع طبیعی برای پاک‌سازی پشت گابیون‌ها مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که باید انجام شود.

سیل‌بندها مهم‌ترین دغدغه‌ی شهرداری/ انواع سیل‌بندهای ایلام

دکتر «رمضان کرمی» - معاون خدمات شهری شهرداری ایلام نیز در این میزگرد گفت: با توجه به گزارش‌های هواشناسی استان، امسال شاهد بارندگی‌های زیادی در فصل پاییز خواهیم بود که آمادگی هر چه بیشتر شهرداری ایلام و سایر دستگاه‌های عضو ستاد بحران ضرورتی مهم است.

سیل‌بندهای نیازمند بهسازی و بازسازی

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه‌ی شهرداری در این ارتباط، سیل‌بندها هستند، ادامه داد: سیل‌بندهای سطح شهر به دو دسته تقسیم می‌شوند، سیل‌بندهایی که در سنوات گذشته احداث شده و جهت تردد سواره‌رو به‌صورت روبسته درآمده‌اند باید هر چه سریع‌تر و در بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بهسازی و بازسازی شوند که در این راستا شهرداری از محل اعتبارات عمرانی استانی و منابع داخلی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به بهسازی و بازسازی تعدادی از سیل‌بندها که بر اثر سیلاب سال گذشته آسیب‌دیده بودند اقدام کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری ایلام با تأکید بر اینکه جهت بازسازی سیل‌بندهای آسیب‌دیده نیاز به اعتبار ویژه‌ای است که در صورت کمک‌های دولت و مسئولان ارشد استان این شهرداری هر چه سریع‌تر نسبت به بهسازی و بازسازی سیل‌بندهای آسیب‌دیده اقدام خواهد کرد.

سیل‌بندهایی که هنوز ساخته نشده‌اند

کرمی درباره‌ی دسته دوم سیل‌بندها گفت: دسته‌ی دوم سیل‌بندهایی هستند که در سطح شهر به صورت روباز بوده و هنوز هیچ‌گونه اقدامی در راستای احداث آنها صورت نگرفته که با توجه به ضعف مالی شهرداری ایلام و نبود درآمد پایدار شهری، جهت احداث نیازمند حمایت مسئولان ارشد استان است.

سیل‌بندهایی که با وضع موجود شهر همخوانی ندارند

وی ادامه داد: تعدادی از سیل‌بندهای ورودی به شهر ایلام با وضع موجود منازل مسکونی و مسکن‌های مهر احداث شده، همخوانی ندارند که در این رابطه با اداره‌ی کل مسکن و شهرسازی و امور آب استان مکاتبه شده و انتظار می‌رود که در بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی شهر ایلام به این موضوع مهم توجه شود و طرح‌های لازم بر اساس وضع موجود انجام گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری ایلام تصریح کرد: از جمله‌ی این سیل‌بندها می‌توان به سیل‌بند محدوده‌ی استادیوم اداره کار، انتهای بلوار نماز و سیل‌بند شمالی بلوار شهرداری بعد از ایستگاه آتش‌نشانی اشاره کرد که در طرح‌های تفصیلی از آنها غفلت شده است.

سیل‌بند ارغوان و سهل‌انگاری راه و شهرسازی

کرمی گفت: از جمله مشکلات دیگر شهرداری ایلام در مواقع سیل و بارندگی می‌توان به سیل‌بند محدوده‌ی میدان ارغوان اشاره کرد که به علت اجرای پروژه‌ی روگذر اداره کل راه و شهرسازی استان تغییراتی در حریم و بستر سیل‌بندها ایجاد شده و جهت بازسازی سیل‌بند و اجرای دیوارهای جانبی آن با راه و شهرسازی استان مکاتبه شده ولی متأسفانه تاکنون اقدام مثبتی جهت ساماندهی از طرف از طرف آن اداره‌ی کل و یا پیمانکار طرف قرارداد صورت نگرفته که انتظار می‌رود با پیگیری‌هایی که از طریق معاونت امور عمرانی استاندار به‌عمل‌آمده شاهد ساماندهی هر چه سریع‌تر این محدوده باشیم.

منابع طبیعی به طرح‌های آبخیزداری حاشیه شهر توجه بیشتری کند

معاون خدمات شهری شهرداری ایلام با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در مقاطع بالادست شهر ایلام توسط اداره‌ی کل منابع طبیعی ضروری است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و گابیون‌‎‌بندی در مقاطع بالادست در کاهش شدت روان‌آب‌های سطحی و جلوگیری از رسوبات و گل‌ولای به داخل شهر تأثیرگذار است که خوشبختانه اقدامات مثبتی توسط منابع طبیعی در تابستان سال جاری انجام‌گرفته اما انتظار می‌رود آن اداره‌کل این طرح‌ها را در حاشیه‌ی شهر تکمیل کند.

36 کیلومتر مسیل در شهر ایلام وجود دارد /35 درصد سیل‌بندهای شهر هنوز اجرایی نشده‌اند

کرمی تصریح کرد: 36 کیلومتر مسیل در شهر ایلام وجود دارد که حدود 35 درصد از این سیل‌بندها هنوز اجرا نشده‌اند که از جمله می‌توان به سیل‌بند «بان‌برز» ، سیل‌بند بلوار «نماز» ، ادامه سیل‌بند مرکزی شهر از بلوار آزادی تا کمربندی «نبوت»، ادامه سیل‌بند جنب «مصلا»، ادامه سیل‌بند بلوار اصناف اوز بلوار شهید بهشتی تا کمربندی نبوت و سیل‌بندهای «چالیمار» و ناحیه «هانیوان» می‌توان اشاره کرد که اجرای این سیل‌بندها از ضرورت‌های توسعه‌ی شهر ایلام است و انتظار می‌رود با حمایت‌های دولت تدبیر و امید ، استاندار و شورای اسلامی شهر شاهد اجرای هر چه سریع‌تر آنها باشیم.

وی تاکید کرد: شهرداری ایلام جهت بهسازی و بازسازی سیل‌بندهای روبسته و اجرای سیل‌بندهای روباز آمادگی خود را اعلام و نسبت به تهیه نقشه‌های اجرایی اقدام کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری ایلام با بیان اینکه لایروبی سیل‌بندهای روباز در سطح و حریم شهر ضروری است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات و کمبود ماشین‌‎آلات شهرداری از جمله بیل مکانیکی، لودر، کامیون و ... انتظار می‌رود دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان با در اختیار گذاشتن دستگاه‌های مورد نیاز اعلام شده ، شهرداری را در راستای لایروبی مسیل‌های روباز یاری کرده تا در مواقع بارندگی شاهد سرازیر شدن رسوبات به شهر نباشیم.

بافت شهر ایلام ارگانیک و نامنظم است

کرمی در پایان با بیان اینکه شهر ایلام از لحاظ شهری دارای بافتی ارگانیک و نامنظم است، ساختار وضع موجود و طرح تفصیلی شهر ایلام طوری است که از سیل‌بندها به عنوان محل تردد خودرو در راستای روان‌سازی ترافیک استفاده می‌شود، لذا انتظار می‌رود که با پیگیری‌های استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر شاهد تزریق اعتبارات ویژه به شهر ایلام به عنوان دروازه‌ی عتبات عالیات از طریق وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با این حمایت‌ها علاوه بر ساماندهی سیل‌بندها شاهد خرید ماشین‌آلات خدمات شهری، اجرای آسفالت معابر آسیب‌دیده از سیل، اجرای طرح‌های فضای سبز، حل مشکلات ترافیک و سایر پروژه‌های زیربنایی و عمرانی در سطح شهر ایلام و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان باشیم.

سیل‌بندهایی در حاشیه‌ی شهر وجود دارند که بلاتکلیف هستند یعنی به شهر نفوذ کرده‌اند اما به علت ساخت و سازهایی در امتداد آنها ، ادامه‌ی سیل‌بندها نامشخص است که یکی از این سیل‌بندها از امتداد استادیوم کارگران عبور کرده اما به علت احداث ساختمان مسکن مهر مسدود است و خروجی آن به سمت شهر 3 متر عرض دارد.

اقدامات بنیاد مسکن ایلام پس ازسیل

مهندس «فاخر محمدیان» - معاون بازسازی بنیاد مسکن استان ایلام گفت: پس از وقوع سیل آبان‌ماه گذشته بنیاد مسکن با توجه به رسالت ذاتی خود و با بهره‌گیری از تجربیات زلزله مورموری فعالیت‌های قابل توجهی انجام شد.

وی ادامه داد: ستاد بازسازی تشکیل و 60 تا 70 نفر از کارشناسان بنیاد در آن مستقر و حدود 23 هزار و 800 درخواست از طرف شهروندان به ستاد آمد و پس از بازدیدهای کارشناسان مشخص شد 21000 واحد آسیب جدی دیده‌اند که برای انها با همکاری دفاتر پیشخوان پرونده تشکیل شد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن استان ایلام ادامه داد: در این رراستا و بر اساس مصوبات دولت میزان خسارت‌های اصناف و خودروهای خسارت دیده احصاء شد و با پیگیری‌های مسئولان تسهیلاتی برای صاحبان خودروهای خسارت دیده اختصاص یافت.

معاون بازسازی بنیاد مسکن استان ایلام از معرفی 18 هزار و 500 پرونده خسارت در بخش مسکن به بانک‌های عامل خبر داد و 787 نفر در بخش اصناف و 376 صاحب خودرو خسارت دیده به بانک عامل معرفی شدند.

محمدیان تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل در این زمینه مربوط به ساختمان‌هایی است که در حاشیه‌ی شهر خسارت دیده‌اند چون فاقد سند ثبتی و پروانه هستند برابر قانون نمی‌توانند وام بگیرند که امیدواریم شهرداری، راه و شهرسازی و ثبت اسناد و املاک این مشکل را حل کنند چون اگر تا آخر سال مالی این مشکل حل نشود تسهیلات برگشت می‌خورد.

وی میزان این تسهیلات را بسته به نوع خسارت از 4 تا 8 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای برخی از شهروندان که خسارت چندجانبه دیده‌اند نیز تسهیلاتی متناسب با خسارت‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن استان تصریح کرد: کل مبلغ تسهیلات اختصاص داده شده توسط هیئت دولت بالغ بر 150 میلیارد تومان بوده که تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

در برنامه‌ریزی‌ها کمتر به ریسک مخاطرات طبیعی توجه می‌شود

مهندس «احمد کرمی» - مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام نیز در این میزگرد با تأکید بر اینکه کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است اما در برنامه‌ریزی‌ها کمتر به ریسک مخاطرات طبیعی به‌عنوان یک مؤلفه‌ در توسعه توجه می‌شود، تصریح کرد: در کشور ما بیش از 35 درصد مناطق شهری در مسیل رودخانه‌ها و بیش از 70 درصد آن‌ها بر روی نوار زلزله قرار دارد، که با توجه به احتمالات بالای وقوع حادثه در کشور نسبت پرداختن و برنامه‌ریزی در این حوزه بسیار پایین است.

حوادث طبیعی جزئی از زندگی روزمره است

مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام ادامه داد: حال شما به این آمار مشکلات بافت‌ فرسوده در شهرها، ساخت‌وساز غیرمجاز، ورود به حریم رودخانه‌ها و دیگر مشکلات حوزه شهری را که می‌تواند آثار و مخاطرات حوادث را بالا ببرد اضافه کنید. این زنگ خطر جدی را برای مردم و مسئولان به صدا درآورده و آمادگی بسیار بالایی را می‌طلبد و بید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم ابتدا برای مسئولین در تمام حوزه‌ها و بعد برای مردم صورت گیرد تا این فرهنگ ملکه‌ی ذهن گردد که آمادگی برای مقابله با حوادث طبیعی جزئی از زندگی روزمره ما است.

کرمی با بیان اینکه قوانین خوبی در خصوص مقابله با حوادث طبیعی و مدیریت بحران وجود دارد ولی باید به نحو مطلوب به آن‌ها عمل شود، گفت: باید این فرهنگ در مدیران دستگاه‌ها و مدیران شهری ایجاد شود که در خصوص پیش‌بینی و پیشگیری از حوادث طبیعی برنامه‌ریزی لازم انجام شود، چراکه سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند هزینه‌ی خسارات ناشی از حوادث را به‌شدت کاهش دهد.

شهر ایلام؛ در معرض مخاطرات طبیعی

وی با اشاره به مشکلات شهر ایلام خاطرنشان کرد: شهر ایلام با وسعت 1900 هکتار و با توجه به شیب تندی که در مسیرهای شهری وجود دارد و همچنین حوزه آبریز بالادستی آن را در مسیر سیلاب و مخاطرات آن قرار داده است و سیل سال گذشته پدیده‌ی بی‌سابقه‌ای بود که در پی بارش 325 میلیمتر باران به وجود آمد و این در حالی است که کارشناسان معتقدند بارش بیش از 13 میلیمتر در یک ساعت موجب جاری شدن سیل وخسارت شد.

سیل سال گذشته؛ هشداری به مدیریت شهری و طرح تفصیلی

مدیرکل بحران استانداری ایلام تأکید کرد: باید از این منظر نیز به این حادثه نگاه کرد که سیل سال گذشته هشداری برای مدیریت شهری و طرح تفصیلی ایلام بود و مشکلات و معضلات شهر را نمایان کرد که بهتر است در ضوابط طرح تفصیلی شهر ایلام بازنگری صورت گیرد تا در صورت بروز مجدد چنین حوادثی شاهد آثار تخریبی و خسارات این‌چنینی نباشیم.

توجه هیئت دولت به بازسازی ایلام در کمتر از 10 روز

کرمی گفت: بعد از بروز سیل در ایلام با همت مسئولان، استاندار و مدیران استان در کمتر از 10 روز بیش از 255 میلیارد تومان برای خسارت سیل در استان از طرف هیئت دولت مصوب شد که حدود 150 میلیارد تومان آن تسهیلات ارزان‌قیمت برای تعمیر مسکن بود.

105 میلیارد نیز کمک‌های بلاعوض و اعتبار عمرانی

وی ادامه داد: 105 میلیارد نیز کمک‌های بلاعوض و اعتبارات عمرانی بود که 64 میلیارد آن کمک بلاعوض به مردم و 41 میلیارد نیز اعتبارات عمرانی به بخش‌های خسارت‌دیده بود و مدیریت بحران و دستگاه‌های ذی‌ربط با تکیه بر تجربیات زلزله مورموری به خوبی نسبت به جذب و تخصیص اعتبارات اقدام کردند و در خصوص بررسی میزان خسارات وارد شده بدون کمک استان‌های معین حدود 20 هزار پرونده بررسی شد و در منازل مسکونی به‌استثنای واحدهایی که مالکیت زمین ندارند، بدون هیچ مشکلی تسهیلات خسارات پرداخت‌شده و یا در حال پرداخت است.

سیل‌بندها هر 6 ماه یک‌بار وارسی شوند

مدیرکل بحران استانداری ایلام با بیان اینکه پیگیری‌ها و مکاتبات در این زمینه به صورت هفتگی انجام شد و تمام نقاط بحران‌زا، مخصوصاً سیل‌بندها مشخص شده است، تأکید کرد: در خصوص مشخص نمودن تمام نقاط بحران‌زا شهرداری با گرفتن مشاور این نقاط را مشخص نمود و باید دستگاه‌ها ازجمله شهرداری به وظایف خود در این زمینه عمل نمایند، به‌عنوان‌مثال هر 6 ماه یک‌بار سیل‌بندها وارسی شود تا مشکلی در این زمینه در فصول بارندگی نداشته باشیم.

هماهنگی‌های لازم در خصوص رفع مشکلات شهر در فصل بارندگی در حال انجام است

کرمی تأکید کرد: هماهنگی‌های لازم در خصوص رفع مشکلات شهر در فصل بارندگی با دستگاه‌های استان در حال انجام است و برای آمادگی در این خصوص و همکاری دستگاه‌ها برای رفع مشکلات شهری اقدامات لازم انجام خواهد شد.

شهروندان به بیمه توجه کنند

وی با تأکید بر بیمه کردن منازل مسکونی، وسایل نقلیه و همچنین واحدهای صنفی توسط شهروندان خاطرنشان کرد: متأسفانه بیمه در بین مردم جایگاه خود را پیدا نکرده که البته بخشی از این نقیصه به دستگاه‌های بیمه‌گر و بخشی نیز به فرهنگ مردم برمی‌گردد که در این خصوص باید فرهنگ‌سازی لازم انجام گیرد.

برگزاری دوره‌های مدیریت بحران ضروری است

مدیرکل بحران استانداری ایلام برگزاری دوره‌های مدیریت بحران و آمادگی در برابر حوادث را یکی از ضروری‌ترین آموزش‌ها برای مردم دانست و خاطرنشان کرد: درصدد تعریف 2 واحد درسی در دانشگاه‌ها و مدارس هستیم تا هم فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت گیرد و هم آمادگی لازم در بین قشر تحصیل‌کرده برای مقابله با حوادث ایجاد شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =