ایرنا خبرداد: نخستین اجلاس سرمایه گذاری در ایران با موفقیت به کار خود در سنگاپور پایان داد و این در حالی بودکه برخی گروه های افراطی مرتبط با آمریکایی ها از هیچ تلاشی برای به شکست کشاندن آن فروگذار نکردند.

این اجلاس برای نخستین بار پنجم آبان ماه جاری در منطقه جنوب شرق آسیا و به میزبانی سنگاپور به عنوان یک دولت شهر برگزار شد و ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران ریاست هیات ایرانی اعزامی به این اجلاس را بر عهده داشت.

این اجلاس با هدف شکل گیری طیف گسترده‌ای از پروژه های بانکی اعم از پارک ها و استراحتگاه، توسعه شهرستان و پارک علم و فن آوری، دریایی، پتروشیمی، پروژه های حمل و نقل هوایی، تصفیه فاضلاب، پارک هوا فضا، حمل و نقل کانتینر و کارخانه های صنعتی برگزار شد و حجم معاملات انجام شده در این دیدارها از پنج میلیون دلار تا بیش از 200 میلیون دلار برآورد می شود.

همچنین در این اجلاس علاوه بر فعالان اقتصادی سنگاپور، سرمایه گذارانی از هنگ کنگ، مالزی و اندونزی نیز حضور داشتند.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این اجلاس بحث بر سر فناوری اطلاعات و نیز گسترش همکاری ها در حوزه فناوری مالی یا فین‌تک (FinTech) بود.

فناوری مالی یا نوآوری در خدمات مالی، رشته‌ای در کسب‌و‌کار است که اساس آن استفاده از نرم‌افزار برای فراهم کردن خدمات مالی است.

اهمیت این اجلاس از این منظر دوچندان می شود که بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون سنگاپور، ایران را دروازه ای برای برقراری ارتباط با خاورمیانه و یکی از کشورهای مطرح در این منطقه می دانند.

از نگاه آنان، اقتصاد ایران با داشتن مبانی قوی و بازار بالقوه بزرگ، دروازه ای برای همکاری با کشورهای متسقل مشترک المنافع (CIS) با بازاری 380 میلیون نفری است.

با این توصیف ها، اهمیت این اجلاس به حدی بود که برخی گروه های افراطی آمریکایی سعی در مانع تراشی و جوسازی در برقراری روابط با ایران بودند. این مانع تراشی تا جایی پیش رفت که برخی از آنها، پیش از برگزاری این اجلاس با تشکیک در روند همکاری های بین المللی با ایران، تلاش کردند کشورمان را منطقه ای ناامن برای سرمایه گذاری جلوه دهند.

از جمله اقدامات برای به شکست کشاندن این اجلاس، انتشار یک آگهی تمام صفحه در نسخه فایننشال تایمز آسیا در روز چهارشنبه هفته ای که گذشت، برای منصرف کردن شرکت های سنگاپوری و دیگر فعالان اقتصادی جنوب شرق آسیا برای همکاری با ایران بود که البته نتایج به دست آمده از نشست های برگزار شده، نشان می دهد که آنان در رسیدن به هدف خود ناکام ماندند.

در مجموع جذابیت بازار ایران برای شرکت های خارجی در حوزه های مختلف اقتصادی سبب شده تا با وجود تلاش ها و کارشکنی افراد و گروه های همسو با رژیم صهیونیستی برای منصرف کردن شرکت های مختلف برای همکاری با ایران، بازارهای شرق آسیا نیز در کنار کشورهای اروپایی برای حضور بیشتر در ایران در تکاپو باشند.

بی اعتنایی سنگ اندازی های بانکی آمریکایی ها

سیف در جریان این سفر، دیدارهایی نیز با مسئولان سنگاپوری داشت و با «شارمن شانموگرانتام» معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی سنگاپور برای آغاز فصل جدیدی در روابط بانکی به توافق رسید.

توسعه روابط بانکی از محورهای گفت وگوهای مسئولان ایرانی با طرف های خارجی پس از برجام است تا سطح مراودات بانکی ایران به دوران قبل از تحریم ها باز گردد.

البته در حدود 10 ماهی که از آغاز اجرای برجام می گذرد، شاهد حضور و گسترش روابط بانکی با کشورهای آسیایی و اروپایی هستیم و در این راستا تلاش شده است روابط بانکی و به واسطه آن روابط تجاری با شرق دور گسترش یابد.

همچنین با برداشته شدن تحریم ها بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی به بسط همکاری ها امیدوار شده اند و روابط در حال عادی شدن است.

هرچند برخی گروه های آمریکایی با شبه افکنی سعی در کارشکنی برای برقراری روابط بانکی با ایران دارند اما بسیاری از سیاستمداران و فعالان اقتصادی عمل بر مبنای موازین و استانداردهای بین المللی را راهکاری موثر برای مقابله با مانع تراشی ها آمریکا می دانند.

«راوی منون» رییس کل بانک مرکزی سنگاپور در دیدارهایی که در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به این دولت شهر کوچک جنوب شرق آسیا داشت، تحریم های بانکی وزارت خزانه داری آمریکا را در روابط بانکی با ایران را غیر موثر و دانست و تنها قوانین و مصوبات سازمان ملل را به عنوان مجمع قابل جهانی الزام آور برشمرد.

22335

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =