ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا بدون پرداختن به جنایات مخالفان سوری در غرب حلب به طور یکجانبه هشدار داد، حلب، دومین شهر بزرگ سوریه در معرض خطر تکه تکه شدن توسط بمباران‌های روسیه قرار دارد مگر آنکه مسکو با آتش بس جدیدی موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من همچنان معتقدم که ممکن است یک آتش بس به توافق برسد و از این رو پیشنهاداتی در این باره میان مسکو و واشنگتن رد و بدل می‌شود. روند دیپلماتیک بسیار حساس و خطرناک است و موفقیت و ناکامی آن به اولویت‌های اصلی مسکو بستگی دارد.

کری که برای دریافت جایزه صلح چتم هاوس به لندن سفر کرده بود، ادعا کرد: ما شاهد این هستیم که روسیه بیشتر تمایل دارد حلب را با بمباران‌های خود تکه تکه کند چراکه به جای قبول این واقعیت که مخالفانی در حلب وجود دارند که آماده‌اند با یک آتش بس زندگی کنند همچنان تروریست‌ها را هدف گرفته است! این روند تا حدودی نشان می‌دهد که در بلندمدت در سوریه به کجا خواهیم رسید.

وی در ادامه گفت: اگر روسیه بمباران‌های خود را متوقف کند و اجازه دهد کشورهای حامی مخالفان سوری آنها را به جدایی از جبهه فتح الشام ترغیب سازند، ممکن است با یک آتش بس توافق شود.

کری این اظهارات خود را همزمان با آن مطرح کرد که روسیه نیروهای دریایی خود را به مدیترانه اعزام کرد؛ اقدامی که ناظران غربی معتقدند برای حمله جدید در حلب استفاده خواهد شد.

کری گفت: من تا آخرین دقایق دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تلاش خواهم کرد تا به راه‌حلی سیاسی برای مشکل سوریه دست یابم. باور ندارم که خلأ قدرت در واشنگتن در هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری هشت نوامبر به روسیه فرصتی دهد تا شرق حلب را تصرف کرده و به مخالفان سوری حمله‌ای سنگین وارد کند.

جان کری ضمن اذعان به اینکه دیپلمات‌های غربی قادر به ترغیب مخالفان سوری برای عدم همکاری با جبهه فتح الشام نیستند گفت: اگر این گروه شبه‌نظامی تصمیم بگیرد در جریان آتش بس به دولت دمشق حمله کند آنگاه مخالفان سوری با آنها متحد شده و در یک لحظه می‌بینید که آتش بس رو به نابودی است.

وی مدعی شد: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز با بمباران‌ مخالفان سوری در حالی که ادعا می‌کند به دنبال داعش و شبه‌نظامیان فتح الشام است، در نابودی آتش بس‌ها نقش مهمی ایفا کرده است چراکه مخالفان سوری از این اقدام بسیار خشمگین شده و می‌پندارند که اسد، حسن نیت ندارد و به همین خاطر به سمت شبه‌نظامیان روی می‌آورد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: من ترجیح می‌دهم به جای تسلیم شدن به حتمیت جنگ برای دستیابی به توافقنامه‌های دیپلماتیک ظاهراً غیرممکن تلاش کنم. باور کنید یا نه، هیچ چیز قطعی درباره درگیری‌ها در سوریه، یمن، لیبی و سودان جنوبی وجود ندارد. اگر جنگ یک گزینه است پس صلح نیز یک گزینه محسوب می‌شود.

کری گفت: سوریه مجموعه‌ای از جنگ‌ها در یک نقطه است. در این کشور مساله کردها علیه کردها، کردها علیه ترکیه، ایران و عربستان، ترکیه، داعش، شیعیان علیه سنی‌ها، عده‌ای از مردم علیه اسد و حمایت حزب الله از اسد مطرح است. این ترکیب به اندازه یک ترکیب دیپلماتیک دشوار است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =