ایرنا نوشت: هند به عنوان یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی بالای هفت درصد ، برنامه ریزی گسترده ای برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتالی به پنج تریلیون دلار، در پنج سال آینده را در دستور کار خود قرار داده است .

کارشناسان با اشاره به گسترش سریع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی معتقدند که اقتصاد دیجیتال در آینده می تواند بیشترین نقش را در رشد اقتصادی ، تولید سرمایه و اشتغال ایفا کند.

به گفته مقامات هندی، هم اکنون ارزش صادرات دیجیتالی هند به بیش از یکصد میلیارد دلار افزایش یافته است .
معیارهای اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد اینترنتی بر زیرساخت های تکنولوژی،سرمایه گذاری در بخش مخابرات و فناوری ارتباطات و ضرایب نفوذ و پهنای باند استوار است .

هم اکنون امریکا با 33 درصد تولید ناخالص ملی که معادل 5.9 میلیارد دلار است ،رتبه نخست را در ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا دارد.

کارشناسان معتقدند که 43 درصد از اشتغال نیروی کار در امریکا در بخش دیجیتال و 28 درصد از کل انباشت سرمایه دراین کشور به سرمایه های انباشته شده در بخش دیجیتال مربوط می شود.

مقامات هندی با اطلاع از ظرفیت اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در بخش خدمات فناوری اطلاعات،سهم این بخش را از سال 1998 تا 2012 از 1.2 درصد به 7.5 درصد و سهم صادرات این محصولات را از چهار درصد به 25 درصد افزایش داده اند.

هم اکنون حدود 2.5 میلیون نفر در بخش خدمات فناوری اطلاعات هند مشغول به کار هستند.

به گفته مقامات رسمی ،مجموع درآمد این بخش در سال 2015 حدود 147 میلیارد دلار بود که 99 میلیارد دلار ازاین مبلغ در بخش صادرات و بقیه در بازار داخلی بوده که نسبت به سال 2014 حدود 13 درصد رشد داشته است .

هم اکنون مرکز اصلی فناوری اطلاعات هند در شهر بنگلور که سومین شهر پرجمعیت هند، مستقر است .

'نارندرا مودی' نخست وزیر هند با هدف تامین امنیت فضای سایبر، بزرگترین پروژه دولتی برای ساماندهی مسائل مربوط به فضای وب و فناوری اطلاعات را هدف گذاری کرده است .

' راوی شانکار پراساد'، وزیر مشترک الکترونیک و فناوری اطلاعات هند اعلام کرد که ارزش اقتصاد دیجیتالی هند تا پنج سال آینده به پنج تریلیون دلار افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد هم اکنون صادرات دیجیتالی هند به جهان به ارزش 100 میلیارد دلار رسیده است و شرکت های داخلی این کشور در 200 شهر در 80 کشور جهان حضور دارند.

وزیر مشترک الکترونیک و فناوری هند گفت: طرح هایی مانند 'هند دیجیتالی'، 'ساخت هند'و ' شرکت های دانش بنیان هند' که با هدف بهبود بخش فناوری اطلاعات و الکترونیک هند بوجود آمده اند، فرصت های جدید سرمایه گذاری ایجاد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته 40 شرکت ساخت تلفن همراه در هند ایجاد شده خاطرنشان کرد این شرکت ها با تولید سالانه 110 میلیون دستگاه تلفن همراه ، بیش از 40 هزار شغل به طور مستقیم و یکصد هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد کرده است .

'پراساد' با بیان اینکه بیش از یک میلیارد هندی کارت های جامع 'ادهار' دریافت کرده اند گفت دولت برای 240 میلیون هندی فقیر که دسترسی به بانک ندارند، حساب بانکی باز کرده است.

وی افزود: هم اکنون اطلاعات 60 میلیون دارنده کارت های 'ادهار' که با حساب های بانکی باز شده توسط دولت مرتبط شده اند که این اقدام به تحویل سریع و به موقع یارانه ها کمک می کند.

کارت های ادهار دارای شناسه 12 رقمی مخصوص برای هر فرد هندی است که توسط دولت هند با هدف جمع آوری داده های بیومتریک و جمعیتی شهروندان هندی و ذخیره آن در یک پایگاه مرکزی دیجیتالی ایجاد شده است.

کارت های ادهار بزرگترین پروژه ملی ثبت کارت شناسایی در جهان است.

کشور هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت در دهه های اخیر مهندسان زیادی در زمینه تکنولوژی تربیت و به 'سیلکون ولی ' پایتخت دیجیتال جهان فرستاده است .

هند شرکت های دیجیتال زیادی را به خود جذب کرد، به طوری که حضور و ابتکارات این شرکت ها در اواخر سال 2015، باعث شتاب بیشتر بخش تکنولوژی هند شد.

شرکت گوگل پیش بینی کرده است که تا پایان سال 2018، تعداد کاربران اینترنتی هند از مرز 500 میلیون نفر بگذرد.

کارشناسان، دلیل این افزایش را توزیع و عرضه تلفن های هوشمند با قیمت مناسب در بازار هند می دانند.

براساس آمار منتشر شده در سال 2015، حدود 590 میلیون شهروند هندی (تقریبا نیمی از جمعیت این کشور) تلفن همراه داشته اند.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =