پرونده‌ای برای میلیاردری موفق، سیاستمداری تازه‌کار

باید بپذیریم که کسی به جرأت نمی توانست نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش بینی کند.

محمد اکبری: دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده نام گرفت. او بیش از یک سال است که پشت سر‌هم باعث غافلگیری همه دنیا شد. 

فکر کردیم کاندید نمی‌شود، شد. فکر کردیم کنار می‌کشد، نکشید. گفتیم انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه را نمی‌برد، برد. دست‌آخر ناباورانه گفتیم غیرممکن است انتخابات ریاست‌‌جمهوری را ببرد و برد. او حالا رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکاست.(اینجا)

دونالد ترامپ و مایک پنس در ساعت ۳ بامداد چهارشنبه ۱۹ آبان به همراه خانواده خود در جمع هواداران حاضر شدند و اعلام پیروزی کردند. آقای ترامپ در ابتدای سخنانش گفت که هیلاری کلینتون با او تلفنی تماس گرفته و پیروزی در انتخابات را تبریک گفته است.(اینجا)

آقای ترامپ موفق شد در این انتخابات آرای ایالت های کلیدی و تعیین کننده‌ای مانند اوهایو، فلوریدا و پنسیلوانیا را به خود اختصاص بدهد. این پیروزی واکنش رهبران زیادی از جهان را نیز به دنبال داشت. (اینجا)

تردیدی نیست که نظرسنجی‌ها در تشخیص اولویت‌های رأی‌دهندگان ناموفق بودند، به ویژه در ایالت‌های مرکزی آمریکا. اما اینکه فاصله ترامپ با کلینتون در روزهای آخر کم شده بود، و به تعبیری می‌توانست (دست‌کم روی کاغذ) به کاخ سفید برسد، از همین نظرسنجی‌های نادقیق معلوم بود.

می‌شود گفت این تغییر در دو هفته آخر رخ داد، زمانی که جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، آن نامه معروف را به نمایندگان کنگره نوشت و اعلام کرد تحقیقات در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون دوباره شروع شده. (اینجا) و (اینجا)

البته فاصله ترامپ و کلینتون پیش از این ماجرا هم اندکی کم شده بود. اما رشد محسوس ترامپ در فاصله بین نامه اول (که تحقیقات به جایی نرسیده) و نامه دوم (که تحقیقات دوباره به جریان افتاده) اتفاق افتاد. (اینجا)

احتمالا در این فاصله آقای ترامپ جای پایش را بین حامیانش سفت‌تر کرده، و محافظه‌کاران مردد را به سمت خود کشاند.

دونالد ترامپ در انتخابات اخیر با رقیب سرسخت و سیاستمداری کارکشته چون هیلاری کلینتون رقابتی تنگاتنگ داشت. هیلاری کلینتون سالهاست که در عرصه سیاسی آمریکا در سمت هایی ممتاز فعالیت کرد. او وزیر خارجه و سناتور سابق آمریکا است و به مدت چهار سال در زمان ریاست جمهوری همسرش بیل کلینتون، بانوی اول آمریکا بود.

جنجال ایمیل های خانم کلینتون در زمان تصدی او بر وزارت خارجه به شکلی عمده از سوی کمپین دونالد ترامپ هدف انتقاد قرار گرفت. کمک های مالی کشورهای خارجی به بنیاد کلینتون نیز محلی دیگر برای حمله منتقدان او بود. (اینجا)

به هر روی ترامپ با تمام حاشیه هایش به کاخ سفید راه یافت. اما ترامپ کیست؟ دونالد ترامپ سرمایه دار و میلیاردر نیویورکی متولد ژوئن ۱۹۴۶ است. او رئیس هولدینگ ترامپ است که شامل تشکیلات املاک و مستغلات و دیگر بیزنس های خانوادگی ترامپ می شود. او بخش بزرگی از ثروت خود را از طریق فعالیت هایش در بخش ساخت و ساز و همچنین هتل های زنجیره ای ترامپ، کازینو، زمین های گلف برند ترامپ در سرتاسر دنیا بدست آورده است. (اینجا)

ترامپ در نیویورک متولد شده و پدرش او را در سن ۱۳ سالگی به مدرسه نظامی فرستاد. دونالد ترامپ لیسانش را در رشته اقتصاد گرفت و در سال ۱۹۷۱ مسئولیت شرکت ساخت و ساز پدر ثروتمندش را برعهده گرفت.

بی تجربگی او در سیاست، سخنان توهین آمیزش درباره زنان، و ابهام موجود در کارنامه مالیاتی او در جریان رقابت های انتخاباتی هدف انتقاد رقیب او در حزب دموکرات قرار گرفت.

ترامپ هر چند به سادگی و بدون زحمت رأی حداکثری مردم آمریکا را کسب نکرد اما در باورها نمی گنجید که چنین نتیجه ای رقم بخورد.

اما به هر سو کار سخت او بعد از نشستن بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا شروع می شود. هر چند تحلیل های زیادی بعد از به قدرت رسیدن او شکل گرفته است اما تحلیل‌های اصلی و مهم این خواهد بود که ترامپ بی تجربه در سیاست چگونه تیم تشکیل  می‌دهد و وارد کارزار سیاست گذاری می‌شود. (اینجا)

بدون شک او در سوریه و عراق و مقابله با داعش و همچنین مناطق بحرانی جهان کار سختی در پیش دارد.

ترامپ کسی بود که با سابقه موفقیت های مالی خود بر زبان ها بود و کم و بیش مردم آمریکا او را می شناختند. او چیزی بیش از موفقیت های مالی بدست آورده است. او رئیس جمهور شده است. خواسته است و شده است.

شاید بعد از این جریان، کلاس ها و همایش های موفقیت و ثروت آفرینی رونق بیشتری بگیرد. با شعار اینکه یک نفر خواست و به تنهایی بدست آورد. شما هم بخواهید شاید بدست آورید.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =