مافیای خاص با خرید هواپیما مخالفت می‌کند

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران می‌گوید، صرف ۲۰ میلیارد دلار برای خرید هواپیما ۶۰ میلیارد دلاری درآمدزایی و ظرفیت‌سازی به همراه دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، امین سالاری گفته است: درصورت ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور ساخت قطعات هواپیما در داخل فعال می‌شود. با انتقال دانش فنی جدید، ساخت قطعات در کشور بومی‌سازی می‌شود و مانند مکزیک که سالانه بیش از هشت میلیارد دلار قطعات هواپیما به خارج صادر می‌کند ایران نیز می‌تواند از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کند.

قاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، همین موضوع را مورد تأکید قرار داد و گفت: مهم‌ترین فایده نوسازی ناوگان هوایی صرفه اقتصادی است که برای کشور دارد.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی، بایادآوری صرفه سیاسی خرید هواپیما تصریح کرد: گفته می‌شود هواپیمایی کشورها حامل پرچم آن کشورها است و ورود ایرلاین‌های هر کشوری به کشور دیگر، به‌نوعی نمایش قدرت آن کشور است.

وی ادامه داد: اما در سطح کاربردی و اقتصادی وهم چنین درسطح رفع مسائل و نیازهای مردم، خرید هواپیما اهمیت دیگری پیدا می‌کند که اتفاقاً مسئله اصلی هم همین است. گفته می‌شود روزانه حدود ۴۵ نفر براثر حوادث جاده‌ای کشته و ۸۵۰ نفر زخمی می‌شوند، یعنی نزدیک هزار نفر روزانه به دلیل سفرهای جاده‌ای دچار حادثه می‌شوند. این درحالی است که اگر بخش حمل‌ونقل هوایی در کشورمان راه بیفتد این مسئله تاحد زیادی حل می‌شود.

نیکو که سابقهٔ عضویت ۹ ساله در هیئت‌مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دارد ادامه می‌دهد: عمده تصادفات در مسافت‌های طولانی و نه کوتاه رخ می‌دهد و این مسافت‌ها به دلیل نبودن پروازهای داخلی کافی و اصولاً عدم اطمینان مردم به ایمنی ناوگان هوایی، به‌صورت جاده‌ای انجام می‌شود و ساماندهی این مسئله با ورود هواپیماهای نو خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.

به گفته وی یکی از بااهمیت‌ترین کارها همین خرید هواپیما است و اگر این خرید را نداشته باشیم طبیعی است که حوادث حادثه خیز جاده‌ای در حجم وسیع ادامه پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه به دلیل سابقهٔ حضور در عرصه مدیریت هوایی خیلی خوب وضعیت فرسوده ناوگان را می‌شناسد، گفت: اساساً صنعت هوایی درهر کشوری عامل رشد اقتصادی و سیاسی آن کشور است. یعنی کشورها با این وسیله درآمد کسب می‌کنند و ما هم نباید از این مهم غافل بمانیم. ضمن اینکه در بین جمعیت میلیاردی جهان هزاران ایرانی وجود دارند که در حال سفر هستند و این‌ها در سال چند بار سفر می‌کنند، پیش تر با ایرلاین‌های خارجی می‌آمدند و هنوز هم ایرلاین خارجی را ترجیح می‌دهند چرا که سوار هواپیمایی که ۱۷ سال از عمر آن می‌گذرد و دوبار اورهال شده است نمی‌شوند.

وی به رونق صنعت هوایی در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: قرار بود در سال ۱۴۰۰ هاب منطقه شویم اما دوبی در حال حاضر میدان را به دست گرفته است و پیروز این ماجرا بوده است. اکنون کریدورهای هوایی درحال تغییر است چرا که ایران غایب بزرگ آسمان‌های جهان است و ما در آسمان منطقه حضور نداریم. برخی شرکت‌های هواپیمایی ما تنها دو تا سه هواپیمای عملیاتی دارند و ناوگان هما، ماهان و آسمان کهنه است و برای هاب منطقه شدن کافی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که چرا در این شرایط با خرید هواپیما مخالفت می‌شود، گفت: برخی‌ها از ایجاد جو مخالف سود می‌برند و برایشان نان دارد. یک مقدار هم مربوط به مافیای خرید است. می‌خواهند صنعت هوایی کشورمان در همین سطح بماند درحالی که اگر ناوگان کشور رشد پیدا کند خیلی از مسائل حل می‌شود. اما این را هم باید بگویم که مافیای خاصی هم در داخل و هم درخارج از کشور دنبال این قضیه است. این درحالی است که در سطح کارشناسی همه می‌دانند همان قدر که باید به حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی پرداخت باید به همان نسبت و حتی بیشتر به حمل و نقل هوایی پرداخت.

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه در دوره پسابرجام هستیم و این اولین بار است که توانسته‌ایم برای خرید هواپیما در این حجم گفت و گو داشته باشیم، اظهارداشت: ما تجربه کارشکنی برای خرید هواپیما و عقب افتادن این خرید را داریم. نباید مجددا این اتفاق بیفتد. مدتی بعد از اینکه هواپیمای ما را آمریکایی‌ها در خلیج فارس زدند، بعد از اتمام جنگ و صدور قطعنامه اعلام کردند دو هواپیما برای جبران خسارت به ایران داده می‌شود همان زمان قرار بود ۱۰ فروند هواپیمای Airbus A۳۰۰-۶۰۰ خریداری کنیم اما درست همین جو حاکم شد و همه همین حرف‌های حاشیه‌ای را زدند و نگذاشتند این قرارداد به نتیجه برسد. الان همین دو عدد Airbus A۳۰۰ که از آن زمان مانده است در مواقع بحران مشکلات ما را حل می‌کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: این‌هایی که می‌گویند به جای هواپیما اتوبوس بخریم، آیا می‌دانند در سال حدود ۱۲ هزار نفر ایرانی به عراق می‌روند؟ آیا نمی‌دانند این پول بهتر است به جای اینکه به جیب ایرلاین خارجی برود به جیب خودمان برود؟ درحال حاضر عراق درحال نوسازی ناوگان هوایی خود است و درعین حال سفر ایرانی‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس درحال افزایش است. ترکیه و دوبی مقصد سفر ایرانی ها شده است اما نه با ایرلاین ایرانی، بلکه با ایرلاین خارجی و برای همین است که می‌گوییم باید به داد صنعت هوایی کشور رسید.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    42 0
    مخالفین همون کسایی هستند که هواپیماهای بیست ساله رو با قیمت دو برابر یه هواپیمای نو وارد میکنن و اسمش رو هم میذارن دور زدن تحریم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    43 0
    به وضعیتی رسیدیم که برای نفس کشیدن ملت مظلوم ایران هم مافیا باید اجازه بدهد.
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      1 13
      ملت مظلوم؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    24 4
    نمیفهمند که. نمیفهند البته اگه کدخدا بله رو بگه. هواپیما وارد میشه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    15 0
    "وی به رونق صنعت هوایی در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: قرار بود در سال ۱۴۰۰ هاب منطقه شویم اما دوبی در حال حاضر میدان را به دست گرفته است و پیروز این ماجرا بوده است." هاب که هیچ ما تا 100 سال دیگه هم با این روند "قاب" هم نمیشیم.