نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ آثار تاریخی با معماری اسلامی ایرانی خواسته مقام معظم رهبری است گفت: عزم مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی، حفاظت از حریم بنای تاریخی ارک است.

به گزارش خبرآنلاین، مسعود پزشکیان افزود: امروز در جلسه ای با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جریان اقدامات صورت گرفته مبنی بر جلوگیری از عملیات عمرانی در محوطه ارک قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: در این جلسه تیم حاضر از باستان شناسان مجرب کشور که در تبریز حاضر شده اند گزارشی از اقدامات ارایه دادند که بر اساس اعلام آنها عکس برداری از زیر سطح زمین تا عمق 6 متر در حال انجام است.

وی افزود: پس از اتمام این تصویربرداری ها در صورت یقین پیدا کردن به وجود آثار تاریخی در زیر زمین اقدامات لازم صورت خواهد گرفت و از انجام هر گونه عملیات عمرانی جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به حضور مدیر عامل بنیاد مصلی حضرت امام خمینی (ره) تبریز در بازدید امروز ابراز داشت: مسئولان بنیاد مصلی نیز نسبت به رعایت قانون حساس هستنند و اعلام کرده اند از لحاظ قانونی آنچه که میراث فرهنگی اعلام نماید آن را قبول دارند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه حضور باستان شناسان مجرب را فرصتی مغتنم برای بررسی منطقه خواند و اظهار داشت: تیم حاضر در تبریز همان تیم باستان شناس فعال در تخت جمشید و مجموعه پاسارگاد است که یکی از آنها نیز فارغ التحصیل این رشته از کشور فرانسه و تنها متخصص این رشته می باشد.

پزشکیان افزود: پس از اعلام نظر کارشناسی آنان قانون هر چه بگوید همه باید آن را اجرا کنند به همین دلیل منتظر اعلام نظر باستان شناسان و کارشناسان حاضر در تبریز هستیم.

وی با بیان اینکه اکثر نمایندگان مجمع استانی پیگیر و نسبت به موضوع حساس هستند تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که با حساسیت تمام نسبت به ارک علیشاه به عنوان اثری تاریخی و ارزشمند پیگیر حفظ آن هستیم .

وی در ادامه با انتقاد از اقدامات صورت در محوطه ارک تبریز گفت: متاسفانه اقداماتی که در گذشته صورت گرفته بدون در نظر گرفتن ارزش اسلامی و ایرانی معماری آن صورت گرفته است و احداث مسجدی بتنی جایگزین این اثر منحصربفرد شده است ککه به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

پزشکیان تاکید کرد: اگر این بنا در گذشته به عنوان بخشی از یک مسجد حفظ می شد می توان از آن به عنوان یک ظرفیت تاریخی و فرهنگی بهره برد.

وی در پایان از پیگیری این موضوع توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 602161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =