۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۲

اوباما از زمان ریاست‌جمهوری خود بیش از بوش از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان استفاده کرده است.

یک وکیل سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به توجیهاتی که مقامات آمریکایی برای پاسخ به انتقادها و اعتراض‌ها به حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور مطرح می‌کنند، نوشت: معیاری برای تبیین نحوه تشخیص اهداف این حملات وجود ندارد.
به گزارش فارس، جوآن مارینر از وکلای سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مقاله‌ای که در پایگاه خبری اینترنتی کانتر پانچ منتشر شد، با زیر سوال بردن منطق حملات هوایی بدون سرنشین آمریکا به افراد مظنون به تروریسم در پاکستان، افغانستان، عراق و یمن، این اقدام آمریکا را ناقض حقوق بشر دانست.

وی در این مقاله نوشت: کنگره آمریکا در این هفته جلسه‌ای برای بررسی برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا برگزار می‌کند. این جلسه که از سوی کمیسیون فرعی امنیت ملی و روابط خارجی متعلق به کمیسیون اصلاحات دولتی هدایت می‌شود، به بررسی استفاده CIA از هواپیماهای بدون سرنشین برای پرتاب موشک به سمت افراد مظنون به جنگ‌طلبی در پاکستان و جاهای دیگر می‌پردازد.

* افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در دولت اوباما

مارینر با اشاره به فعال بودن برنامه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در دولت بوش نوشت: با روی کار آمدن اوباما استفاده از این هواپیماها بسیار افزایش یافته است. به گفته پیتر برگن و کاترین تایدمن از اعضای موسسه آمریکای جدید که تحقیقی بر روی این برنامه انجام داده‌اند، دولت بوش طی هشت سال در مجموع 45 حمله به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به مکان‌های مورد ظن خود صورت داد در حالی که دولت اوباما تنها در سال 2009، 53 حمله به این ترتیب اجرا کرده است. سرعت انجام چنین حملاتی در سال 2010 بیش از پیش افزایش یافته است.

به گفته این وکیل، حملات بدون سرنشین CIA در مناطق قبیله‌نشین پاکستان که در مرز با افغانستان واقع شده و دولت پاکستان بر آن تسلط کمی دارد، رایج است. همچنین گمان می‌رود در یمن هم فرماندهی مشترک عملیات ویژه که گروهی محرمانه متعلق به ارتش آمریکاست، در اواخر سال گذشته چندین حمله با این هواپیماهای بدون سرنشین ترتیب داده باشد.

وی ادامه داد: استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن افراد مظنون به شبه نظامی بودن مجموعه‌ای گسترده از سوالات قانونی و سیاسی بر می‌انگیزد. به طور قابل ملاحظه،فیلیپ آلستون گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره اعدام‌های خارج از دستگاه قضایی نگرانی‌های خود را در مورد استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین ابراز کرده و هشدار داده که اینگونه حملات می‌توانند خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر و بشر دوستانه باشند.

* تلاش برای توجیه قضایی حملات هواپیماهای بدون سرنشین

مارینر نوشت: طی سال‌های ریاست جمهوری بوش، دولت آمریکا تلاشی برای توجیه یا توضیح درباره برنامه حملات هوایی بدون سرنشین نمی‌کرد. در واقع، مقامات آمریکایی هیچ‌گاه به طور علنی وجود چنین برنامه‌ای را مورد تایید قرار ندادند. این سکوت اخیراً کمی شکسته شده است، هر چند قسمت اعظم این برنامه فوق سری، محرمانه مانده است.
به گفته مارینر، این توجیه که منعکس کننده منطق قانونی آمریکا برای بازداشت مظنونین به تروریسم در گوانتانامو و بگرام است، به ظاهر با هیچ یک از منطق‌های قانونی که دولت بوش در دفاع از اقدامات ضد تروریستی خود ارائه می‌داد، همخوانی ندارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =