*پژمان گرامی

حضرت امام (ره) می فرمودند: «شهید مدرس مجاهدی عظیم الشان و متعهدی برومند و عالمی بزرگواری که در دوران اختناق رضاخانی میزیست زمانی که قلم ها شکسته و و زبان ها بسته و گلو ها فشرده بود او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمی کرد. »

مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 تیر سال 1372با تصویب ماده واحده ایی روز 10 آذر ماه ، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.

مرحوم مدرس به دلیل داشتن قناعت و ساده زیستی از تعلقات وارسته بود؛ در نتیجه بدون نگرانی از به خطر افتادن موقعیت و مال و جانش حرف حق را می زد، روزی مرحوم مدرس به تعدادی از علمای اصفهان گفت:« اگر می بینید من نسبت به بسیاری از اسرار آزادانه اظهار عقیده می کنم و هر حرف حقی را بی پروا می زنم برای این است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمی خواهم اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع خود را کم نمایید آزاد می شوید.»

محور قرار دادن آسایش مردم و برنامه ریزی برای رفاه و رفع مشکلات آنان جز اعتقادات اولیه و اساسی شهید مدرس بود. هنگام تصویب قوانین مسئله رعایت حق مردم را به نمایندگان توصیه می کرد و می گفت:« ما باید قانونی درست کنیم که به درد مردم بخورد و به صلاح آنان باشد وقتی اسباب زحمت مردم باشد فایده ندارد»

بی اعتنایی شهید مدرس به منصب مقام و مال دنیا مهمترین عاملی بود که سبب می شد فقط خود را نیازمند خدا بداند و از هیچ کس برای تامین نیازهایش توقعی نداشته باشد. عزت نفس جز ذات او بود. مدرس در نامه ایی به احمد شاه قانع بودن خویش و نداشتن طمع در زندگی را به او یادآور شده و می نویسد:« شهریارا خداوند دو چیز را به من نداده یکی ترس و دیگری طمع هر کس با مصالح ملی و امور مذهبی همراه باشد من هم با او همراهم»

در دیدگاه مدرس مجلس قانوگذاری به دلیل تشکیل شدن از نمایندگان مردم کشور به منزله عصاره ملت و مرکز ثقل مملکت است. مدرس معتقد بود هیچ قانون مصوبه و امتیازی بدون نظر مجلس قانونی نیست. وی در جلسه 25 اسفند 1302 در بیان منزلت مجلس می گوید: «این مجلس را به منزله تمام ایران می دانم مثل این است که 30 کرور ملت ایران در اینجا جمع شده اند. »

سرانجام به موجب اینکه با عزمی راسخ چون کوهی استوار در مقابل ستمگران عصر به مقابله برخواست جنایتکاران او را به ربذه خواف تبعید نمودند و در کنج عزلت و غریبی این عالم عمل و فقیه مجاهد را به شهادت رساندند.

امروز و با گذشت 80 سال از شهادت آیت الله مدرس به عنوان نمادی از حق طلبی و قانون مداری، مجلس شورای اسلامی کمتر از یک سال است که دهمین دوره فعالیت خود پس از انقلاب اسلامی را آغاز کرده است. در شرایط کنونی انتظار می رود بنا بر آنچه تعالیم شهید مجاهد آیت الله مدرس است نمایندگان مردم در خانه ملت اولویت هایی همچون مبارزه با فساد به عنوان آفتی جدی که گریبان گیر بخش های مختلف کشور شده است ، و یا ایجاد بستر های مناسب برای بهره گیری از فرصت های پسا برجام به جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی را در برنامه داشته باشد. با توجه به انتخابات حساس پیش رو جریانی به ناکارمد جلوه دادن مجلس و دولت خواهد پرداخت تا مخالفان دولت بتوانند با شعارهایی شیرین و عوام فریبانه به رقابت بپردازند که نمایندگان مجلس باید با پرداختن به اولویت های ذکر شده از ایجاد شرایط نا مطلوب اقتصادی یا نارضایتی های دیگر جلوگیری کرده و زمینه انتخابات دور از شعار گرایی را فراهم کنند.

* رئیس کمیته اطلاع رسانی حزب ندای ایرانیان

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =