آزمایشگاه تحقیقاتی بتن شرکت سیمان سپاهان افتتاح شد

طی مراسمی از محصولات جدید سیمان سپاهان «سیمان سپا سبز» رونمایی و آزمایشگاه تحقیقاتی بتن شرکت سیمان سپاهان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاين، محمد اسعدی در جمع  خبرنگاران با بیان اینکه سیمان سپاهان سومین کارخانه بزرگ تولیدکننده سیمان کشور است، اظهار داشت: متاسفانه توانمندی‌های سیمان سپاهان در میان مسئولان استانی به خوبی شناخته نشده است در حالی که این شرکت جزء سرمایه‌های استانی و حتی کشوری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 2015 بالغ بر 4.1 میلیارد تن سیمان در جهان تولید شد، افزود: بتن که از سیمان تولید می‌شود بعد از آب بیشترین مصرف را در دنیا داشته و در همین راستا چین با 2.3 میلیارد تن بیشترین تولید سیمان جهان را داشته است.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان تصریح کرد: کشورمان با ظرفیت اسمی 80 میلیون تن چهارمین کشور از نظر ظرفیت نصب شده ولی در سال 2015 از نظر میزان تولید سیمان رتبه هفتم جهان را کسب کرد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان بالغ بر 8.5 میلیون تن سیمان کشور را تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: در همین راستا سیمان سپاهان بالغ بر 3.2 درصد سیمان تولیدی استان را تامین می‌کند.

اسعدی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر 4.1 درصد کل سیمان تولیدی جهان ( 168 میلیون تن) توسط کشورمان صادر شد، بیان کرد: در همین راستا سهم کشورمان از تجارت جهانی سیمان 9.5 درصد بود، سال گذشته کشورمان بالاترین میزان صادرات را در جهان داشت.

وی با اشاره به وضعیت صنعت سیمان کشورمان گفت: در حال حاضر بالغ بر 72 کارخانه و 96 کوره فعال در کشور داریم که ظرفیت اسمی تولید کلینکر 79 و سیمان 80 میلیون تن است، سال گذشته بالغ بر 59 میلیون تن سیمان در کشورمان تولید شد این در حالی‌ است که سال گذشته مصرف داخلی سیمان کشورمان 48 میلیون تن بود.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان افزود: ظرفیت اسمی سرانه سیمان هزار و 22 و مصرف سرانه سیمان 650 کیلوگرم است، صادرات سیمان و کلینکر در سال گذشته 15 میلیون تن و ظرفیت در حال توسعه 12 میلیون تن است، سهم صنعت سیمان در تولید ناخالص داخلی نیز 0.7 درصد است.

وی با بیان اینکه سیمان، صنعت اشتغال‌زایی است، تصریح کرد: تعداد شاغلان مستقیم این صنعت 45 هزار نفر است و حدود 2 درصد از کل اشتغال صنعت کشور را شامل می‌شود.

اسعدی خاطرنشان کرد: بین سال‌های 83 تا 90 که اوج سرمایه‌گذاری‌ها در کشور بود سالیانه بالغ بر 3 هزار و 625 میلیارد ریال به طور میانگین در صنعت سیمان سرمایه‌گذاری شد که رشد این سال‌ها حدود 21.6 درصد رشد سرمایه‌گذاری بوده است، در همین راستا ظرفیت تولید سیمان کلینکر شرکت سیمان سپاهان سالیانه 3 و سیمان 4 میلیون تن است.

وی پیرامون برخی از ویژگی‌های شرکت سیمان سپاهان بیان کرد: این شرکت یک هلدینگ است و در همین راستا واحد تولید بتن همانند برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا و شرکت حمل و نقل و یک شرکت نیز برای توزیع سیمان خارج از استان داریم، از 3 میلیون تن بالغ بر نیمی از آن میان 10 استان کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با اشاره به تولید سیمان سرباره به عنوان ویژگی منحصر به فرد سیمان سپاهان گفت: هر میزان که سرباره به سیمان افزوده شود گاز گلخانه‌ای کمتری تولید و طبیعت نیز کمتر تخریب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت 3 خط تولید با برترین تکنولوژی روز دنیا، 6 آسیاب، 12 سیلو سیمان، 12 خط بارگیری کیسه‌ای و 10 خط بارگیری فله‌ای دارد، این شرکت امکان تولید 10 نوع سیمان همزمان را نیز دارد که در دنیا بی‌نظیر است، در حال حاضر نیز 5 نوع سیمان تولید می‌کنیم.

اسعدی با بیان اینکه آزمایشگاه این شرکت به وسایل روز دنیا مجهز است، تصریح کرد: ما دارای معادن غنی و یکنواخت "مارل" هستیم بنابراین احتیاج به انفجار نداریم که این امر نیز بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه تمام این ویژگی‌ها سبب شده که کیفیت سیمان سپاهان جزء برترین‌های کشور باشد، خاطرنشان کرد: سال 93 بالغ بر 600 هزار تن و سال گذشته 250 هزار تن سیمان کلینکر به عراق صادر کردیم.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با بیان اینکه امکانات ریلی برای حمل و نقل محصول از دیگر ویژگی‌های این شرکت است، بیان کرد: 2 سال پیش 14 درصد از صادرات محصولات‌مان را با راه‌‌آهن انجام دادیم.

وی با بیان اینکه چند ماه پیش صنعت سیمان جزء کارگروه‌های مقاومتی قرار داشت، گفت: مقرر شد که سوبسید‌هایی نیز به راه‌آهن بدهند که متاسفانه هنوز نداده‌اند، راه‌آهن هم از نظر حجم جابجایی و هم از نظر زیست محیطی شرایط بهتری دارد و کمک به راه‌آهن در حقیقت کمک به صادرات و وضعیت داخلی کشور است.

اسعدی با اشاره به اینکه سیمان سپاهان در حوزه زیست محیطی و در بخش آب، خاک و هوا اقدامات موثری انجام داده است، افزود: در حوزه هوا تمام فیلترهای این شرکت مجهز به فیلترهای روز دنیا شد، در همین راستا دودکش‌های سیمان سپاهان به صورت آنلاین توسط محیط زیست ردیابی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه آب مجهز به تصفیه‌خانه‌ای بی‌نظیر هستیم که سیستم آن لجن فعال است، در سیمان، آب پساب شیمیایی نداریم، گرد و غبار دودکش‌ها نیز برخلاف تصور عموم بیماری‌زا نیست و تنها مسائل روانی گرد و غبار را داریم.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با اشاره به اینکه در حوزه خاک نیز بالغ بر 720 هکتار فضای سبز ایجاد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این امر در کارخانجات داخل و خارج از کشور هم بی‌نظیر است، در هر صورت جزء صنایع سبز هستیم، روزانه 10 هزار تن سیمان تولید می‌کنیم و برای این تولید نیز مواد اولیه زیادی جابجا می‌کنیم که گرد و غبار دارند ولی آلایندگی ندارند.

وی با بیان اینکه بالغ بر هزار و 100 نفر پرسنل در این شرکت مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: با توجه به مشکلات سال‌های اخیر تاکنون حقوق معوقه‌ای نداشته‌ایم، 56 درصد پرسنل شرکت نیز بومی هستند، این شرکت رسالت اجتماعی خود از جمله کمک به ساخت اتوبان 4 بانده، مساجد، مدارس، بهزیستی و غیره را به خوبی انجام داده است.

اسعدی پیرامون چالش‌های صنعت سیمان گفت: مازاد عرضه بر تقاضا، بازپرداخت تسهیلات ارزی، بالا بودن نرخ بهره و غیره از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها هستند.

وی افزود: دولت عراق با توجه به کمبود بودجه نفتی خود از ورود سیمان‌های کشور به عراق جلوگیری و مصرف داخل نیز کاهش پیدا کرد که این امر تبعات بدی برای سیمان کشور داشت و سبب شد متاسفانه یک رقابت مخرب داخلی و یک جنگ قیمتی در سال‌های اخیر به راه بیفتد.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان تصریح کرد: انتظار داریم دولت باتوجه به شرایطی که پیش آمده و فروش برخی محصولات شرکت‌ها زیر قیمت، به موضوع ورود پیدا کرده و یک روش تنبیهی اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه تبلور اقتصاد مقاومتی را باید در صنعت سیمان مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب 13 میلیون تن و اکنون سالیانه 80 میلیون تن ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور است، در همین راستا یکی از چشم‌اندازهای صنعت سیمان کشور به سوریه پس از آزادسازی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =