ایرنا نوشت: شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' به دنبال اخراج دیپلمات های روسیه از خاک آمریکا گزارش داد: کاخ سفید دیپلمات های اخراج شده را جاسوس روس ها عنوان کرد.

سی ان ان روز شنبه گزارش داد: دیپلمات های روس که در یک مجتمع در 'مریلند' آمریکا به سر می بردند و درفهرست اخراج از این کشور قرار گرفتند به سفارت روسیه در واشنگتن آورده شدند.

سی ان ان گزارش داد مقام های کاخ سفید اعلام کردند چهار نفر از این دیپلمات ها از اعضای واحد اطلاعات روسیه موسوم به GRU هستند که یکی از این افراد 'ایگور ولانتینویچ کاربوف' رئیس این واحد اطلاعاتی است.

'لیزا موناکو' (Lisa Monaco) مشاور امنیت داخلی کاخ سفید دراین ارتباط به سی ان ان گفت: این افراد اقدام به جمع آوری اطلاعات می کردند ، این افراد ماموران و افسران اطلاعاتی (روسیه) بودند و در اینجا (آمریکا) اقدام به عملیات جاسوسی می کردند و از دو مجموعه مسکونی یکی در نیویورک و دیگری در 'مریلند' بعنوان جمع آوری اطلاعات از آن استفاده می کردند.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: کاخ سفید اعلام کرد افرادی که در این دو مجموعه به سر می بردند، علیه آمریکا جاسوسی می کردند.
سی ان ان افزود : روسیه این ادعا که این دو مکان بعنوان جاسوسی علیه آمریکا مورد استفاده قرارگرفته است را رد کرد؛ 'ویتالی چورکین' سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به این اقدام کاخ سفید، آنرا یک رسوایی خواند.

این شبکه خبری گزارش داد: مساله هک شدن مربوط به انتخابات آمریکا تنها یکی از مشکلات بین آمریکا و روسیه نیست، مساله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، وقایع اوکراین، حلب و سوریه ، دیگر مواردی است که دونالد ترامپ باید با آنها مواجه شود.

 واشنگتن، پنجشنبه گذشته برابر با نهم دی ماه به عنوان پاسخ به حمله سایبری منتسب به روسیه علیه آمریکا در زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با اعمال تحریم هایی، 35 دیپلمات روس را از آمریکا اخراج و به آنها 72 ساعت فرصت داد، خاک این کشور را ترک کنند.

از سوی دیگر، واشنگتن دو مجتمع روسی در مریلند و نیویورک را با ادعای انجام فعالیت اطلاعاتی، بست.

رسانه های روسی اعلام کردند این دو مجتمع دارای موقعیت دیپلماتیک در واقع ویلاهای متعلق به روسیه در آمریکا است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته (جمعه) برابر با دهم دی ماه و یک روز پس از دستور باراک اوباما برای اخراج 35 دیپلمات روسی، گفت: متاسفم که دولت کنونی آمریکا این گونه به کار خود پایان می دهد.

پوتین همچنین در حالیکه انتظار می رفت اقدام اوباما را با اخراج دیپلمات های آمریکا از روسیه تلافی کند،گفت: مسکو دیپلمات های آمریکایی را اخراج نمی کند و دیپلماسی خود را تا سطح آشپزخانه ای پائین نمی آورد.
رئیس جمهوری روسیه افزود: مسکو دیپلمات های آمریکایی را در پاسخ به اقدام های ضدروسی آمریکا اخراج نمی کند، اما با توجه به معیارهای بین المللی حق پاسخ دادن مناسب را دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =