«خبرجنوب» نوشت: مردی که با کشاندن طعمه خود پای دستگاه های خودپرداز دست به کلاهبرداری تلفنی از او میزد، تحت تعقیب قرار گرفت.

تحقیقات کارآگاهان پلیس نی ریز برای دستگیری اين مرد با شکایت یکی از اهالی نی ریز آغاز شد. شاکی در تشریح ماجرایی که برایش رخ داده بود، گفت: چند روز پیش زنگ تلفن به صدا درآمد و وقتی گوشی را برداشتم، صدای مردی جاافتاده را شنیدم که خودش را اپراتور معرفی میکرد.او گفت من در یک قرعه کشی مربوط به این شرکت برنده شدهام و قصد دارد وجه نقد را به حسابم واریز کند. با شنیدن حرفهای او خوشحال شدم اما پیش از آن، او از من خواست برای انجام مراحل مالی قرارداد، مقابل دستگاه عابربانک بروم و موجودی دقیق حسابم را به او اعلام کنم.شاکی ادامه داد: بلافاصله نزد دستگاه خودپرداز رفتم و با شماره آن مرد تماس گرفتم. موجودی حسابم را به او اعلام کردم و وی از من خواست برای واریز شدن مبلغی بهعنوان پیشپرداخت به حسابم، چند دکمه را فشار دهم و کدهایی را وارد کنم.
من که سردرگم شده بودم، دکمههایی که میگفت و کدهایی را که اعلام میکرد، بدون دقت به عملیاتی که انجام میدهم وارد کردم و در نهایت وی مدعی شد که مبلغ اولیه قرارداد به حسابم واریز شده و تلفن را قطع کرد.
همان لحظه حسابم را چک کردم اما در کمال ناباوری متوجه شدم نهتنها پولی به حسابم واریز نشده بلکه تمامی 1.5 میلیون تومان موجودی حسابم را با دستان خودم به حساب دیگر منتقل کردهام و طعمه کلاهبردار عابربانکی شدهام.
با اظهارات مرد جوان، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری اپراتور قلابی شروع شد. مأموران در بررسیهای اولیه متوجه شدند موجودی حساب شاکی بهحساب 2نفر واریز شده است.
در حال حاضر پرونده ای در این خصوص تشکیل و تحقیقات برای مشخص شدن موضوع آغاز شده است.
شیوههای مختلف کلاهبرداری تلفنی را بشنا سید
کلاهبرداری از طریق ارتباط تلفنی یکی از شایعترین راههای فریب مردم است به گونهای که از بومی شدن کلاهبرداری به شیوه تلفنی در زندانها و توسط زندانیان مجرم خبر میدهند.
بستههدیه ایرانسل و همراه اول
کلاهبرداران در سالهای متمادی فعالیت خود، از شیوهها و سناریوهای مختلف برای سرقت استفاده میکردند،این افراد معمولا با شناسایی تبلیغات به روز صدا و سیما، اقدام به طراحی سناریوهای جدید برای کلاهبرداری خود میکنند، اکنون برندهشدن در بستههای هدیه همراه اول و ایرانسل به عنوان شیوه نو کلاهبرداری مورد شناسایی قرار
گرفته است.
منوی انگلیسی، بلای جان مالباختگان
متاسفانه این نوع کلاهبرداری به سرعت شایع شد و حتی کلاهبرداران با استفاده از حسابهای جعلی یا حساب بانکی اقوام خود، اقدام به ارتکاب اعمال مجرمانه خود میکنند.
علت اصلی قربانیشدن مالباختگان، عدمآگاهی به نحوه فعالیت با دستگاههای ATM و انتقال وجه است و در شایعترین شیوه این کلاهبرداری، سارقان با بیان اینکه حساب شرکت بینالمللی و ارزی است، مالباختگان را به استفاده از منوی انگلیسی ترغیب کرده و در این شیوه با گمراهکردن فرد، نسبت به برداشت پول از حساب بانکیاش، اقدام میکنند.
تقلید صدای مشتریان خوش حساب، ترفند جدید کلاهبرداران
در شیوه دیگر کلاهبرداری تلفنی، افراد با تقلید صدا اقدام به کلاهبرداری از کارمندان بانک میکنند، در هر شعبه مشتریان خاصی وجود دارند که کارمندان بر اساس عرف و در راستای جلب رضایت این مشتریان اقدام به سرویسدهی به مشتریان خوشحساب میکنند که کلاهبرداران تلفنی با شناسایی این مشتریان و با تقلید صدای آنان، کارمندان بانک را فریب داده و از آنان میخواهند که نسبت به انتقال وجه به حسابی دیگر اقدام کنند که در این زمینه چندی پیش پروندهای در معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری غرب استان تهران تشکیل شد.
تلفن همراه
کلاهبرداران برای فریب مالباختگان باید با آنها ارتباط داشته باشند و عمدتا مشخص شده کلاهبرداران از قدرت کلام بالایي برخوردار هستند تا بتوانند نسبت به تطمیع و مجابکردن مالباخته، اقدام کنند.
تلفن به همان اندازه که وسیله خوبی برای افراد جامعه است، وسیله مناسبی برای کلاهبرداران و مجرمان نیز است و کلاهبرداران با استفاده از تلفن ضمن آن که ریسک به خطرافتادن خود را کاهش میدهند، هویت و چهره خود را نیز مخفی میکنند.
در کلاهبرداری تلفنی، بعد جغرافیا معنا ندارد و کلاهبرداران میتوانند از غربیترین نقطه کشور با مالباختهای در شرقیترین نقطه کشور تماس گرفته و از وی کلاهبرداری کنند که این حذف جغرافیا در کلاهبرداری تلفنی، موجب شده زمان رسیدگی به این جرم افزایش یابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =