ضربه بازار سیاه کاریابی به سی و چهار هزار بیکار زنجان

روزنامه همشهری زنجان نوشت : به جرأت می‌توان گفت بیکاری به یکی از دغدغه‌های مهم در جامعه کنونی ما تبدیل شده است. تعداد بالای فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌ها و تطبیق نداشتن بین تحصیلات و نیازهای جامعه در اشتغال از دیگر عوامل مهم در بیکاری به شمار می‌روند؛ به طوری که بسیاری از جوانان با داشتن تحصیلات عالی و نداشتن تطابق میان نیازهای جامعه بیکار می‌مانند یا در جایگاهی غیرمرتبط با تحصیلاتشان مشغول به کار می‌شوند.

اگر سری به مرکز ملی آمار ایران بزنید متوجه خواهید شد تابستان امسال نرخ بیکاری در کشور به 12/2 درصد رسیده است. بر اساس همین آمار در همین مدت نرخ بیکاری در استان زنجان 8/4درصد اعلام شده است.
این آمار نشان می‌دهد برای حل معضل بیکاری و یافتن شغل مناسب آن هم در جامعه‌ای که بیشتر آن را جوانان تشکیل می‌دهند باید گامی اساسی در این راستا برداشت. یکی از این اقدامات ایجاد مراکز کاریابی است. وظیفه اصلی چنین مراکزی پیدا کردن شغل برای بیکاران است. از یک طرف، این مراکز اطلاعات مربوط به متقاضیان کار را براساس شغل درخواستی، تجربه و تخصص نیروی کار در اختیار می‌گیرند و از طرف دیگر، از فرصت‌های شغلی موجود در بخش‌ها و فعالیت‌های واسطه‌ای مطلع شده و در پویایی بازار کار و فعال‌سازی سیاست‌های بازار کار نقش خطیری ایفا می‌کنند.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مراکز کاریابی بعد از جنگ جهانی دوم توسعه قابل توجهی پیدا کرد. ساختار این مراکز برای ارائه خدمات به کارگران و کارفرمایان شکل گرفت، اما فعالیت این شرکت‌ها از نظر کارکرد در کشورهای در حال توسعه ضعیف است.

وضعیت کاریابی استان زنجان
در استان زنجان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکنون برای 24 مرکز کاریابی جواز کار صادر کرده است. که فعالیت برخی از آنها به چندین سال می‌رسد. گرچه این مراکز توانسته‌اند در بیشتر موارد موفق عمل کنند اما هنوز برخی از آنها با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. یکی از مدیران مراکز کاریابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری در مورد وضعیت مرکزی که در آن فعالیت دارد چنین می‌گوید: هم اکنون وضعیت اشتغال در استان تعریفی ندارد. بسیاری از شرکت‌های واحدهای صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند به خصوص در فصل زمستان این مورد بیشتر به چشم می‌آید. برخی از شرکت‌ها هم دست به تعدیل نیرو زده‌اند و این موضوع بر بیکاری دامن زده است. «حسین میناخانی» با اشاره به این‌که تعداد جوانان جویای کار زیاد است، می‌افزاید: تعداد مراجعان به کاریابی‌ها زیاد است و برای یافتن شغل مناسب این افراد 2 مشکل اساسی وجود دارد. یکی همخوانی نداشتن تخصص طرف جویای کار با شغل پیشنهادی و دیگری توقع بالای افراد برای گرفتن حقوق.
وی با اعلام این نکته که در بیشتر موارد افراد با وجود این‌که از تخصص کافی برخوردار نیستند اما توقع داشتن شغل مناسب یا حقوق بالا دارند، می‌افزاید: متأسفانه افرادی به کاریابی مراجعه می‌کنند که می‌خواهند در ماه اول حقوق 2 میلیون تومانی دریافت کنند. این در حالی است که این شخص باید در نظر داشته باشد هم اکنون وضعیت اشتغال و حقوق دهی با توجه به شرایط اقتصادی استان تعریف چندانی ندارد.
میناخانی در ادامه تعداد مراجعان زن را در مقایسه با مردان به مرکز کاریابی بالا می‌داند و ادامه می‌دهد: هم اکنون تعداد مراجعان زن برای یافتن شغل و رسیدن به درآمد بیش از مردان است و این به دلیل توقع پایین زنان برای گرفتن حقوق اندک است. از آنجا که مردان در بیشتر موارد سرپرست خانوار به شمار می‌روند، راضی به کار با حقوق پایین نمی‌شوند.

مشکلات کاریابی
میناخانی ادامه می‌دهد: در اغلب موارد وقتی از طرف کاریابی با افرادی که نام خود را به عنوان افراد جویای کار در مرکز به ثبت رسانده‌اند، تماس می‌گیریم در کمال تعجب شخص تمایلی برای رفتن به سرکار ندارد.
اما این همه مشکلات کاریابی‌های تازه‌تأسیس نیست. به گفته میناخانی بعد از آنکه برای افراد شغلی پیدا می‌کنیم و طبق قراردادی که داریم وی باید یک سوم حقوق خود را به ما پرداخت کند.این شخص از پرداخت این مبلغ سر باز می‌زند. ما هم به دلیل طولانی بودن پروسه اداری و قضایی از شکایت و به اجرا گذاشتن چک ضمانت او منصرف می‌شویم.

شغل خدماتی
میناخانی با اعلام این مطلب که در حال حاضر شغل خدماتی و پرستاری بیشترین تقاضا را دارد، می‌افزاید: هم اکنون مشاغل خدماتی مثل پرستاری از سالمندان بیشترین متقاضی و کارگری کمترین متقاضی را دارد.

فضای مجازی
مینا خانی به این سخنان اکتفا نکرده و به موضوع جدیدی که گریبانگیر کاریابی‌ها شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون برخی افراد سودجو دست به ایجاد کانال و گروه‌های کاریابی در فضای مجازی زده‌اند. به این ترتیب برای خود کسب و کار راه انداخته‌اند که این کار به جز ضربه زدن به کاریابی‌ها ممکن است در آینده تبعات سنگینی برای این افراد داشته باشد. ما توصیه می‌کنیم جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب از طریق مراکزی که مجوز رسمی دارند اقدام کنند تا بعدها با مشکلات خاصی روبه‌رو نشوند. آگاهی نداشتن کارفرما و کارگر از قوانین کار موضوع دیگری بود که مدیر کاریابی به آن اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: متأسفانه شرکت‌های تازه تأسیس که تنها دغدغه‌شان پرداخت اقساط تسهیلاتی است که از بانک گرفته‌اند، در به کار گماردن کارگران سهل انگاری می‌کنند و بعد از مدتی دچار مشکلات زیادی می‌شوند. وی می‌افزاید: کارگران هم از حقوق اولیه خود بی‌خبرند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

تاثیر کاریابی‌ها
مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم با اشاره به حق‌الزحمه ثبت‌نام جویندگان شغل درموسسات کاریابی‌ بیان می‌کند: حق ثبت‌نام درموسسات کاریابی داخلی مبلغ 15 هزار تومان تعیین شده است.
«احمد غریوی» می‌افزاید: حق‌الزحمه ثبت‌نام کارجو به همـراه مشـاوره شـغلی مبلـغ 23 هزار تومان است. در صورت استخدام فرد به مدت یک‌سال یا بیشتر 50 درصد از حقوق نخست وی به کاریابی تعلق می‌گیرد و اگر کمتر از یک‌سال باشد با توجه به ماه‌های آن سال دستمزد کاریابی از حقوق فرد کاسته می‌شود.
وی می‌افزاید: برای کارفرمایان مناسب است افرادی را استخدام کنند که از مهارت مورد نیاز برخوردار باشند. معرفی افراد از کاریابی‌ها هزینه مربوط به مهارت را کاهش می‌دهد، زیرا با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین انجمن صنفی کاریابی‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده به افرادی که از مهارت خاصی برخوردار نیستند آموزش‌های کافی داده می‌شود.
مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌گوید:کاریابی‌ها با توجه به این‌که مطالعه روی بازار کار دارند، فرصت‌های شغلی را در زمان حال و آینده رصد کرده و در اصل هدایت‌کننده شغلی هستند.
وی در خصوص مجوز این کاریابی‌ها می‌گوید: مجوز فعالیت مؤسسه کاریابی داخلی پس از تأیید صلاحیت فردی و حرفه‌ای متقاضیان در هیات استانی، از سوی اداره کل استان با عنوان کمیته ماده 9 صادر می شود. مجوز مؤسسه کاریابی بین‌المللی نیز از سوی اداره کل به انضمام درخواست بررسی‌های انجام شده به کمیته ماده 7 که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است ابلاغ و مجوز صادر می‌شود.
غریوی از پایین بودن استخدام‌ها از طریق کاریابی‌های استان ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: سال گذشته 16 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد. از این تعداد تنها 2 هزار نفر از طریق کاریابی‌ها معرفی شدند و 14 هزار نفر دیگر از مجاری مختلف صاحب شغل شدند: این موضوع باعث می‌شود عدالت اجتماعی کاهش یابد و افرادی که از مهارت برخوردارند بیکار بمانند.

فضای مجازی مجوز می‌خواهد
پیشرفت تکنولوژی، کاریابی اینترنتی و فضای مجازی نوع دیگری از کاریابی‌هاست. افراد با صرف زمان کوتاه شغل مورد نظر خود را با مراجعه به سایت‌ها و کانال‌های کاریابی پیدا می‌کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این خصوص بیان می‌کند: به کاریابی‌های فضای مجازی طبق ماده 9 مجوز فعالیت داده می‌شود و این نوع از کاریابی‌ها نیز هزینه‌ها و حق الزحمه‌های خاص خود را دارند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی براینکه آیا افزایش موسسات کاریابی می‌تواند بر کاهش بیکاری در جامعه تاثیر بگذارد،‌ اظهار می‌کند: افزایش موسسات کاریابی به معنای افزایش فرصت شغلی و اشتغال نیست. در حال حاضر 34 هزار بیکار در سطح استان وجود دارد. برای کاهش آمار بیکاری نیاز به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی از سوی ادارات و سازمان‌های مختلف مثل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و اداره راه و شهرسازی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =