موفقیت هسته‌ای حاصل‌تلاش تمامی دولت‌های پس از انقلاب

گفت‌وگوی خبر با علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

 

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته با رد تعلق موفقیت‌های هسته‌ای به یک دولت خاص، آن را حاصل تلاش و همبستگی نظام و تمامی مردم ایران دانست.

آقای سلطانیه! نظر شما در خصوص مصادره شدن موفقیت‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران توسط دولت‌ها و به ویژه در دولت نهم چیست؟
من نماینده ایران هستم و به هیچ گروه خاصی وابسته نیستم، وقتی می‌گوییم مدیریت پرونده هسته‌ای در 6 سال اخیر نمره قبولی گرفته است مجموعه نظام مد نظر است، همه دولت‌ها زحمت می‌کشند و با توجه به 3 اصل عزت، حکمت و قدرت پرونده هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است. من با زیر سؤال بردن زحمات افراد موافق نیستم. شورای عالی امنیت ملی با حضور تمامی افراد و مسئولان تصمیم‌گیری کرده، نظر مقام معظم رهبری را جویا شده و سپس اقدامات لازم صورت می‌گیرد و این سیاست‌ها در مجموعه کلی نظام و با توجه به بازخوردهای حرکات سیاسی مختلف انجام می‌شود.

همه افراد در موضوع هسته‌ای به فکر خدمت به مردم بوده‌اند و من با توجه به اینکه بیش از 26 سال در زمینه انرژی هسته‌ای فعال بوده‌ام می‌گویم همه در این زمینه خدمت کرده‌اند. تمامی افرادی که مورد تایید رهبری بوده‌اند و در این زمینه فعالیت کرده‌اند نمره قبولی گرفته‌اند و موفقیت‌ها به دلیل یکپارچگی ملت و حمایت آنها از دولت بوده است.

در شرایط فعلی برخورد غرب با ایران هسته‌ای به چه سمتی پیش می‌رود؟
به عنوان یک خدمتگذار در خط مقدم فعالیت‌های هسته ای کشور شاهد استمرار موفقیت‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هستم و در غرب شاهد این هستیم که کشورهای اروپایی در حال پذیرفتن واقعیت و تطبیق خود با ایران هسته‌ای در سطح بالایی هستند و چون انرژی هسته‌ای میعادگاه علوم و فنون پیشرفته در بالاترین سطح خود است.

نظر شما در خصوص وضعیت پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت چیست؟
به 4 دلیل قطعنامه‌های شورای امنیت هیچ مبنای حقوقی ندارد و بر اساس قوانین آژانس و مقررات NPT باید از دستور کار شورای حکام حذف شود، ما نه فعالیت‌های هسته ای و غنی‌سازی خود و نه همکاری خودمان با آژانس را تعلیق نخواهیم کرد.

با توجه به در پیش بودن انتخاب رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاثیر تغییر احتمالی البرادعی بر پرونده ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
البرادعی علاوه بر اینکه باید قوانین و آئین‌نامه‌های آژانس را رعایت کرده است، سعی کرده است تا با حسن نیت با پرونده ایران برخورد کند و تنش‌ها را کم کند. دو نفر کاندیدای احراز دبیرکلی بودند که رای نیاوردند اما امیدواریم هر کس این سمت را احراز می‌کند مطابق با اساس‌نامه و به صورت مستقل عمل کند و تحت فشارهای احتمالی قرار نگیرد. آقای البرادعی به خوبی در برابر فشارهای امریکا و فرانسه در قضیه مودالیته ایستادگی کرد اما قرار گرفتن بخشی از اطلاعات فنی در گزارش‌های او که هنوز قطعی نیست باعث سوء استفاده‌های سیاسی برخی کشورها می‌شود که البته ما نیز به این موضوع همانند گزارش اخیر ایشان واکنش نشان دادیم. در حال حاضر گزینه‌های مختلفی برای این پست مطرح هستند که سفرایی از برزیل، اسپانیا و ژاپن شایعه آمدشان هست و البته تلاش غرب برای به دستیابی به این سمت مشخص و بارز است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۰
    0 0
    هر وقت به نفع دولت باشد همه کارها را دولت کرده و اوقات دیگر دولتهای دیگر را شریک می دانند!
  • ص.ش IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۰
    0 0
    مگر دولت خاتمی کاری برای انرژی هسته ای کرد که اینگونه سئوال می پرسید؟ !
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    یعنی چی مگه دولت خاتمی کاری کرده؟ برنامه هسته ای یه برنامه بسیار طولانی مدته که اتفاقا اصلی ترین بخش هاش در 8 سال ریاست جمهوری خاتمی به ثمر نشست. دولت اقای احمدی نژاد صرفا داره بخش های پایانی کار رو آشکارا انجام میده.
  • صبوری IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    رئیس جمهور که پنجشنبه گفتن قبل از ایشون کسی کاری نکرده و همه جا را قفل زده بودن.ما حرف کی رو قبول کنیم؟!اگر راست می گن شاهکار کردن که 3ساله این همه پیشرفیم!
  • سياوش IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    نبايد از جاده انصاف خارج شويم. اگر حالا در موضوع هسته‌اي به اينجا رسيده‌ايم، فراموش نكنيم كه ديگران از ابتداي اسقرار نظام در اين زمينه زحمت كشيده‌اند.
  • حسام الدین پارسا IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    دولت نهم در امر مصادره ساختاری فعالیت‌های دولت‌های قبل آنجایی پشرفته است که خود را مسوول شکوفایی بذر کشته شده دولت‌های قبلی می‌داند و امر بر ین دولت مشتبه شده است که وارث نظام و انقلاب است. در دروس آکادمیک علوم سیاسی این گونه دولت‌ها را دولت متوهم یا fiction government می‌نامند که اصولا بر پایه فعالیت‌های خرد سیاسی پا می‌گیرند و چاله‌های عمیقی را در ساختار سیاسی یک کشور ایجاد می‌کنند که پر کردن آن هزینه‌های گزافی را از مردم می‌گیرد.نمونه این ساختار سیاسی در جمهوری یوگسلاوی سابق پدیدار بود.
  • جواد نيازي IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    اين عادت بدي است كه زحمات گذشتگان را فقط به نام خودمان ثبت كنيم.ممنون كه حداقل آقاي سلطانيه اين كار را نكردند و يادي از ديگران هم كردند.
  • سوده افرازيان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    ديگران كار كردند ولي اين دولت هم كمتر از ديگران كار نكرده.
  • احسان ملبوبي IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    از صحبت‌هاي آقاي سلطانيه مشخص مي‌شود كه اين دولت در ادامه فعاليت دولت‌هاي قبلي، فعاليت در اين باره را ادامه داده البته با سياست اقتضايي كه لازمه اين‌گونه امور است. پس يايد بگيريم به جاي نفي قبلي‌ها از آنها هم به نيكي ياد كنيم.
  • خشايار . الف IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    همه كار كردند ولي نهم بيش از همه پايمردي از خود نشان داد.
  • ميترا اكبرياني IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    چه كسي است كه نداند اين كارها به نوعي از زمان دولت ميرحسين موسوي شروع شد و در دولت‌هاي اكبر هاشمي‌رفسنجاني،سيدمحمد خاتمي و محموداحمدي‌نژاد ادامه يافت. حقيقت هيچ‌گاه كتمان كردني نيست. بياييد قدردان همه باشيد تا بعدي‌ها هم شما را از ياد نبرند.
  • منوچهر . صاد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۱
    0 0
    تلاشي را كه اين دولت كرد، هيچ دولتي نكرد.