دیدار نمایندگان ۷۰۰ منتقد با مدیر‌کل دفتر موسیقی/ جشنواره موسیقی فجر اساسنامه‌دار می‌شود

در دیدار نمایندگان پویش «گواهی دست چپ» و مدیر‌کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مقرر شد پیش‌نویس اساسنامه جشنواره موسیقی فجر تا پایان سال جاری تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال گذشته با پایان سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، انتقادات از برگزاری این رویداد هنری آغاز شد؛ انتقاداتی که در آستانه برگزاری سی‌و‌دومین دوره این رویداد موسیقایی هم چنان ادامه دارد و از جمله نمودهای اجتماعی آن می‌توان به پویش «گواهی دست چپ» در فضای مجازی اشاره کرد.

این کمپین اعتراضی اما در فضای مجازی متوقف نشد و با جمع آوری 700 امضا در قالب یک نامه به دست وزیر ارشاد هم رسید و علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مامور رسیدگی به آن شد.

 مرادخانی، ششم دی در هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های «گفتمان ضرب اصول» وعده داد که برگزاری نشست میان منتقدین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و مدیرکل دفتر موسیقی را پیگیری خواهد کرد؛ وعده‌ای که 9 روز بعد با دیدار میان فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، حسین سروی معاون او و علی قمصری، میدیا فرج‌نژاد و سیدمهدی قادری سه نماینده از منتقدان عملی شد.

بنا‌به گزارشی که نمایندگان منتقدان در اختیار خبرآنلاین قرار داده‌اند، در ابتدای این جلسه که در دفتر طالبی برگزار شده است، علی قمصری دلایل شکل‌گیری کمپین «گواهی دست چپ» و تهیه نامه سرگشاده با 700 امضا را به طور خلاصه توضیح داد. محور صحبت او چیزی بود که قمصری مدیریت محفلی جشنواره در دوره گذشته و دوره کنونی نامیدش و به حضور افراد این محفل در سایر مراکز و شوراهای تصمیم‌گیری در مورد موسیقی اشاره کرد.  

در ادامه میدیا فرج‌نژاد از تغییر شیوه مدیریت جشنواره در طول دو سال اخیر و چرخش رویکرد آن به سمت موسیقی تجاری و اقتصاد محور گلایه کرد.

سیدمهدی قادری هم مهم‌ترین نقص تمامی دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر را عدم سیاستگذاری واحد دانست و اشاره کرد که این فقدان منجر به تصمیم‌گیری مدیر هر دوره براساس شرایط و سلیقه شخصی شده است. او مهمترین دلیل این تصمیم‌گیری بر پایه شرایط و سلایق را نبود اساسنامه و شیوه‌نامه‌ای اجرایی دانست و بر لزوم تشکیل دبیرخانه‌ دائمی برای جشنواره تاکید کرد.

فرزاد طالبی در پاسخ به مطالب مطرح شده، عنوان کرد که تصمیم واگذاری جشنواره‌ها به نهادهای صنفی، سیاست کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سپردن مسئولیت‌های دولت به بخش خصوصی است و به عنوان مثال به واگذاری مسئولیت برگزاری نمایشگاه کتاب به صنف مربوط به خود اشاره کرد.  

او همچنین با اشاره به اعتراضات نسبت به شیوه داوری جایزه باربد در جشنواره سال گذشته افزود اسناد و رای اعضای هیئت داوران  در دبیرخانه جشنواره موجود است و اگر منتقدان اعتراضی دارند می‌توانند با معرفی یک نماینده این اسناد را رؤیت کنند.

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی همچنین توضیح داد که به نظر او راه حل مشکلات همان تهیه و تدوین اساسنامه جشنواره موسیقی فجر جهت تعیین اهداف و سیاستگذاری‌های آن است که از مدتی پیش در دستور کار دفتر موسیقی قرار گرفته و قرار است تا پایان سال جاری پیش‌نویس آن تهیه شود و برای گردآوری نظرات اهالی موسیقی پیش از تصویب نهایی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.  

او به تشکیل دبیرخانه‌ای دائمی برای جشنواره موسیقی فجر هم اشاره کرد و افزود این دبیرخانه از ابتدای سال 96 در محلی معین مستقر خواهد شد.  

در ادامه جلسه، حسین سروی به نبود هیچ گونه سند مدون تا قبل از یک سال و نیم گذشته در حوزه‌های کاری مربوط به دفتر موسیقی اشاره کرد و گفت از زمانی که فرزاد طالبی به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی مشغول به کار شده، تهیه اسناد و آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه، واگذاری جشنواره به خانه موسیقی، صرف‌نظر از این که مدیران وقتِ خانه چه کسانی هستند، از سوی نمایندگان منتقدان مورد اعتراض قرار گرفت. نظر آن‌ها این بود که حتی اگر قرار است بخش اجرایی جشنواره به خانه موسیقی یا هر تشکل خصوصی و نیمه‌خصوصی دیگری سپرده شود، بخش سیاستگذاری آن نباید از اختیار دولت خارج گردد. به عنوان مثال بهتر است سِمَتِ دبیر جشنواره به عنوان اتاق فکر و سخنگوی این رویداد احیا شده و در حوزه اختیارات دفتر موسیقی باقی بماند. البته در این خصوص توافق نهایی به دست نیامد و صحبت در مورد آن به پس از تدوین پیش‌نویس اساسنامه موکول شد.

 در موضوع پرداخت‌های جشنواره به گروه‌ها نیز فرزاد طالبی توضیح داد: «امسال برای این مسئله تدابیری اندیشیده شده که امیدوار است به رفع نگرانی‌ها منجر شود. البته نَفسِ مسئله پرداخت پول به گروه‌های شرکت‌کننده از مسائلی بود که با توجه به اختلاف‌نظر حاضرین در جلسه، گفت‌و‌گو در مورد آن بی‌نتیجه ماند.»

همچنین در خصوص مسائل مربوط به انتخابات خانه موسیقی و اعتراضات منتقدان به آن هم صحبت‌هایی شد اما به دلیل آن که در دستور کار رسمی جلسه نبود، به طرح مسائل و بیان نظرات محدود ماند.

از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه، موضوع شوراهای ممیزی دفتر موسیقی و لزوم عدم عضویت اعضای هیئت‌مدیره خانه موسیقی در این شوراها بود و البته در این خصوصی تصمیم روشن و قابل اجرایی گرفته نشد.

همچنین در خصوص تصمیم اخیر دفتر موسیقی نسبت به حذف شورای کارشناسی (ممیزی هنری) آثار بی‌کلام، این موضوع از سوی فرزاد طالبی تأیید و اعلام شد که از هفته جاری اجرایی شده است.

در مجموع دستاورد جلسه و موارد مورد توافق طرفین به شرح زیر دسته‌بندی شد:

تهیه پیش‌نویس اساسنامه برای جشنواره موسیقی فجر توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان سال جاری و ارائه آن به جامعه موسیقی به منظور گردآوری نظرات اصلاحی و تهیه نسخه نهایی و آغاز روند تصویب آن در مراجع قانونی، اختصاص فضا و استخدام کارکنانی جهت تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی فجر و اعمال ضوابط لازم برای کنترل مبالغ پرداختی به گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره.

57242                      

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    2 0
    بسیار خبر خوبی بود گرچه از نظر من این تازه اغاز راهه چون تهیه ی اساسنامه یک موضوعیست و نظارت بر عمل به اون یک موضوع که میشه با تشکیل هیئت نظارتی مستقل دلگرم تر شد به اجرای درست قوانین. امیدوارم روز به روز شرایط بیشتر به سمت خوب شدن پیش بره که البته با تلاش و پیگیری همینطور هم خواهد بود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    2 0
    بالاخره منتقدين جشنواره ى فجر، نتيجه ى زحماتشان را گرفتند و وزارت ارشاد قول انتشار اساسنامه ى جشنواره و اختصاص دبيرخانه اى مستقل براى آن را تا پيش از پايان امسال داد. البته جلسات كماكان ادامه دارد و به ايجاد تغيير و تحولات بنيادين در ساز و كار خانه ى موسيقى و مسئولين متاسفانه هميشه در صحنه ، خوشبين هستيم. اميدوارم مدير جشنواره ، با خواندن اين صورت جلسه ، درباره ى حرفهايى كه در مصاحبه هاى اخيرشان ذكر كردند بيشتر فكر كنند. منتقدين اساسنامه اى براى ارائه به همه ى هنرمندان خواسته اند و مشكل شخصى و درخواستى مبنى بر دعوت شدن به اين رويداد نداشته اند. جشنواره اى كه فردا آغاز مى شود مورد تائيد ما نيست و دليل بى رونقى اش هم چيزى نيست جز دلچركينى هنرمندان.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    1 0
    درود بر این منتقدین بااراده که بالاخره یک قدم مثبت در این آشفته بازار موسیقی ایران برداشته اند. امیدوارم به ثمر برسد.
  • اشکان A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    2 0
    من کاملا موافق این مسئله ام که موسیقی ما هم مثل تمام عرصه ها رویکردی تجاری داره و این تاسف انگیزه.
  • یوسفی A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    1 5
    اتفاقا جشنواره پارسال و امسال خیلی خوب تدارک و برنامه ریزی شده است
  • الهام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    3 0
    در کل خبر خوشحال کننده ای است و خسته نباشید.