کتاب «دونیس. را.داندیس» بر این مبنا نوشته شده است که مردم سواد و درک بصری کاملی ندارند؛ عکس، نقاشی و یا فیلم می‌بینند، بی‌آنکه دریافتی دقیق از مشاهدات خود داشته باشند...


به گزارش خبرآنلاین، چاپ بیست‌ویکم کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته «دونیس. را.داندیس» با ترجمه «مسعود سپهر» از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

این کتاب بر این مبنا نوشته شده است که مردم سواد و درک بصری کاملی ندارند؛ عکس، نقاشی و یا فیلم می‌بینند، بی‌آنکه دریافتی دقیق از مشاهدات خود داشته باشند. در واقع کتاب به دنبال ارائه نگاه متفاوت بصری به مخاطبان خود است.

«داندیس» در این کتاب، متحرک‌ترین فن بصری را استفاده از کنتراست (تضاد) می‌داند که در نقطه مقابل آن، هارمونی (هماهنگی) قرار دارد. این دو قطب در برابر یکدیگرند و به نظر نویسنده می‌توان آن‌ها را با درجاتی از خفیف تا شدید به کار بست.

به اعتقاد خانم داندیس، این کتاب راهنمایی جامع و کاربردی است برای همه کسانی که در دوران پراکنده شدن تعداد زیادی تصویر در سراسر جهان و به انواع راه‌های گوناگون، نیاز به فهم بهتری از پیام‌ها و اخبار بصری دارند.

کتاب «مبادی سواد بصری» بارها تجدید چاپ شده و استقبال بسیاری، خصوصاً دانشجویان هنر و معماری قرار گرفته است و به عنوان یکی از کتاب‌های مرجع و پایه در این رشته‌ها مورد استفاده و معرفی قرار می‌گیرد.

«خصوصیت و محتوای سواد بصری، ترکیب‌بندی: راهنمایی‌های دستوری برای سواد بصری، عناصر اولیه در ارتباط بصری، تشریح پیام بصری، جنبش و تحرک در کنتراست، فنون بصری: برنامه‌هایی برای ارتباط بصری، برآمدن سبک بصری، هنرهای بصری: کار ویژه پیام و سواد بصری: برای که و چگونه؟» عناوین فصل‌های 9 گانه این کتاب محسوب می‌شود.

ناشر البته معتقد است هر کدام از این فصل‌ها به تنهایی آموزش‌هایی اساسی و مفید را با اشاره به هنرهای تصویری ارائه می‌دهند. چاپ بیست‌ویکم کتاب «مبادی سواد بصری» به قیمت 3500 تومان و در قطع رقعی به فروش می‌رسد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

سادگی و انضباط، موجب انبساط و آرامش خاطر است. بغرنجی و غیر مترقبه بودن، موجب فشار می‌شود که البته به خودی خود، بد نیست و حتی کارآیی بصری نیز دارد و بستگی به چگونگی استفاده از فشار بصری دارد، طوری که نگاه راحت نبوده و تحت فشار قرار بگیرد و این امر بستگی به هدف و قصد طراح دارد که چه مقصدی را دنبال کند؟ در یک کمپوزیسیون یا ترکیب‌بندی، وجود فشار بصری یا عدم وجود آن، اولین عاملی است که ذهن طراح و مخاطب و بیننده را به خود جلب و جذب می‌کند.

مهم این است که چشم بیننده برای ایجاد تعادل به خط عمودی و افقی توجه دارد. در شکل‌های ساده خطوط عمودی و افقی به راحتی قابل تشخیص هستند، اما در شکل‌های بغرنج، این خطوط ساده نیستند که مراکز افقی و عمودی را به راحتی تعیین کنند.

یک قانون مهم دیگر، قانون تشابه و تنافر است. تشابه در اندازه، رنگ، جنس و نوع و تنافر در اندازه، رنگ، جنس، بافت و... که باعث جلب بیشتر و بهتر مخاطب می‌شود، طوری که دو چیز ناهماهنگ بیشتر حواس مخاطب را به خود جلب می‌کند تا دو شیء مشابه.

با سایه روشن می‌توان دور و نزدیک را به وجود آورد و به شیء، حالت داد.

موضوع مهم دیگر رنگ‌ها هستند که بار عاطفی دارند. رنگ زرد، به نور و گرما نزدیک است و قرمز تحرک و حالت عاطفی خشونت‌آمیز دارد. آبی حالتی ملایم و بی‌حرکت دارد. حالت قرمز و زرد، حالت انبساط و گسترش دارند. آبی حالتی احتیاط‌آمیز، آرام و ساکن دارد، اما به هر حال نباید از یاد برد که رنگ‌ها از لحاظ ایجاد عاطفه در بیننده بسیار موثر هستند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =