برجام قدرت بانکرینگ ایران در خلیج فارس را تقویت کرد

فاز نخست بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی) قشم در منطقه سلخ افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ‌در مراسم افتتاح فاز نخست بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی) در منطقه سلخ قشم، ‌حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از طرح عظیم سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج‌فارس در منطقه سلخ جزیره قشم خبر داد.

مومنی افزود: این طرح مهم نفتی با 850 میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی تحت حمایت سازمان منطقه آزاد قشم با هدف خدمات متنوع و مورد نیاز بیش از 14 هزار کشتی عبوری از خلیج فارس به بهره برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد قشم با اجرای سیاست‌های مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توانسته با حمایت از فعالان بخش خصوصی نقش اقدام و عمل خود را در این زمینه به منصه ظهور برساند.

مومنی با اعلام اینکه 10 مخزن اتمسفری شرکت ستاره قشم گنجایش ظرفیت 52 هزار و 600 متر مکعب سوخت سنگین و گازوئیل را دارد، بیان کرد: در فاز اول بهره برداری از این طرح مهم نفتی، بیش از 3 هزار تن سوخت به کشتی‌ها پیش بینی شده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: موقعیت منطقه سلخ جزیره قشم برای سوخت گیری در مقایسه با بندر فجیره امارات به دلیل کاهش 290 مایلی در رفت وبرگشت برای کشتی‌های بسیار مقرون به صرفه است.

او اظهارامیدواری کرد با بهره برداری از این طرح و فراهم شدن دیگر امکانات مورد نیاز کشتی‌ها از جمله خدمات جانبی، اماکن اقامتی، تعمیرات و موارد دیگر شاهد تحول عظیم اقتصادی در منطقه سلخ جزیره قشم باشیم.

کوتاه شدن دست فجیره از منابع مالی بانکرینگ خلیج فارس

محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  نیز در مراسم افتتاح بانکرینگ خلیج فارس در جزیره قشم گفت: با رهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و تلاش مدیران و مسئولان فضای جدیدی برای کشور ایجاد شده که زمینه ارائه خدمات بهتری را نیز به وجود آورده است.

وی افزود: یکی از همین پروژه‌ها راه‌اندازی سایت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها است، چرا باید ایران که دارای منابع ارزشمند نفت و گاز است این منابع را به بنادر فجیره صادر کرده تا بازرگانی آنها در جای دیگری صورت گیرد. 

سعیدی با بیان اینکه نباید فقط تولیدکننده باشیم، باید خدمات با ارزش افزوده نیز ارائه دهیم، گفت: در بخش پتروشیمی به عنوان یک تولیدکننده فعالیت می‌کنیم اما سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار از قِبل محصولات پتروشیمی درآمد نصیب بروکرها می‌شود چرا نباید این پول به جیب تولیدکنندگان ایرانی برود؟

وی ظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرفیت سایت بانکرینگ سلخ در فاز‌های 50 هزار تنی به 500 هزارتن افزایش می‌یابد. با این کار در وضعیت پسابرجام که 17 خط بین‌المللی به آب‌های ایران تردد دارند می‌توانیم بهترین بازارها را برای سوخت رسانی به کشورها به دست بیاوریم.

سعیدی با اشاره به اینکه 87 درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، افزود: در ایران 85 درصد تجارت از طریق دریا انجام می‌شود و در پسابرجام توانسته‌ایم با توان لازم به تمام بنادر دنیا به جز دوکشور سفر کنیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 42 درصد هزینه‌های کشتی مربوط به سوخت است گفت: اگر زیرساخت مناسب سوخت‌رسانی در کشور را فراهم کنیم کشتی‌ها به جای انحراف 130 مایلی که به فجیره می‌روند در سایت‌های سوخت‌رسانی ایران تامین سوخت کرده که این مسئله باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی سالم برای مردم ایران خواهد شد.

وی با یادآوری که در دوران تحریم فقط یک سرویس از شانگهای به بنادر خلیج فارس و بنادر جنوبی کشور داشتیم، بیان کرد: هم‌اکنون 5 سرویس مشترک کشتیرانی به تمام نقاط دنیا یعنی اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای شرقی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شده است.

قشم قطب بانکرینگ ایران شد

در این مراسم محمدجواد دهقانی مدیر امور نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: به طور قطع جزیره قشم با بهره گیری از مزیت سوخت رسانی به بیش از 14هزار شناور تجاری، صنعتی و اقیانوس پیما که سالانه از آب های این جزیره برای تردد در خلیج فارس استفاده می کنند، به موقعیت مناسبی دست می یابد.

وی اضافه کرد: این دستاورد مهم، بخشی از طرح جامع خدمات سوخت رسانی به کشتی ها محسوب می شود که اول تیر سال جاری از طرف وزارت نفت ابلاغ شد.

دهقانی یادآوری کرد: ایران به دلیل تحریم کشتی های تجاری و صنعتی در سال های گذشته و نبود امکان برای حضور شناورها جهت سوخت گیری در سواحل و آب های کشور، ضررهای فراوانی را متحمل شده است.

به گفته وی، کاهش فاصله 140مایلی دریایی سایت بانکرینگ قشم در مقایسه با سایت بانکرینگ بندر فجیره امارات یکی از مهمترین مولفه ها برای تغییر مسیر شناورها در این منطقه و سوخت گیری در آب های قشم ارزیابی می شود.

مدیر امور نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: ایجاد بسترهای لازم جهت ارایه خدمات جانبی به کشتی های عبوری شامل تعمیرات، تامین آذوقه، تعویض نیروهای کشتی، خدمات رفاهی، تفریحی و ساحلی از دیگر مزیت های اجرای این طرح است که موجب ارتقای سطح اقتصادی و توسعه متوازن و پایدار در قشم می شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت بر اساس سیاست های کلی و با توجه به تراز تولید و مصرف سوخت کشور، مقادیر صادراتی نفت کوره و نفت گاز را برای اجرای این طرح مشخص می کند، افزود: بر اساس شیوه نامه اعلام شده از طرف این وزارتخانه، تخصیص محموله ها به صادرات و بانکر با اولویت بانکرینگ است.

به گفته مشاور مدیرعامل و مدیر امور نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم، اجرای این شیوه نامه راهبردی در جهت اجرای ماده 131 قانون برنامه پنجم توسعه و اعمال سیاست های تشویقی برای ایجاد مرکز فعال و جذاب سوخت رسانی (هاب بانکرینگ) برای کشتی ها و شناورها به روش خرده فروشی (بانکرینگ) در سواحل و محدوده آب های مرزی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر به ویژه منطقه آزاد قشم به شمار می رود.

وی اظهار کرد: بر اساس مفاد این شیوه نامه، خدمات بانکرینگ در منطقه آزاد قشم شامل عملیات خرده فروشی نفت کوره و نفت گاز به عنوان سوخت کشتی ها و دیگر شناورهاست.

دهقانی روش های سوخت رسانی در بانکرینگ را شامل تحویل سوخت به کشتی ها کنار اسکله، سوخت رسانی به کشتی ها از مخازن ساحلی توسط خط لوله و یا توسط شناورها (Barges) اعلام کرد.

وی اضافه کرد: متقاضیان پروانه بانکرینگ باید توانایی لازم در تامین شناور مناسب و مخازن و دیگر تجهیزات و ابزار مورد نیاز شامل تاسیسات ساحلی و دریایی به صورت ملکی و یا اجاره ای و همچنین توانایی مالی کافی برای اجرای تعهدات خود را به تشخیص شرکت ملی نفت ایران داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئولیت انجام هماهنگی اجرایی این شیوه نامه با دیگر دستگاه های ذیربط همچون سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، سازمان امورمالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان محیط زیست و سازمان مناطق آزاد قشم برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است.

دهقانی افزود: بر اساس این شیوه نامه، مجریان بانکرینگ در قراردادهای منعقده با مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران باید متعهد شوند که به هیچ وجه مجاز به کلی فروشی و صادرات سوخت بانکرینگ به صورت کارگو (Cargo) نیستند.

مدیر امور نفت سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در این روش باید محموله های نفتی فقط به صورت خرده فروشی و به عنوان بانکرینگ تا سقف پنج هزار تن متریک در هر مرحله تحویل به فروش برسد.

گفتنی است پروژه بانکرینگ منطقه آزاد قشم امروز صبح با حضور علي ربيعي وزير كار،تعاون و امور اجتماعي، محمد سعيدي مديرعامل كشتيراني ، كيان ارثي مديرعامل شركت ملي نفتكش و سيد حميد مؤمني مديرعامل منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 629054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =