یکی از مشکلاتی که در زندگی شهری این روزها باعث بروز تنش میان همسایه‌ها می‌شود، بحث دفع زباله از محل زندگی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشکل دفع بهداشتی زباله و جمع آوری مکانیزه پسماندها، بعضا در زندگی شهرنشینی باعث مشکل بین شهروندان می شود. زیرا بعضا همسایه های ابتدای یک کوچه به همسایه های داخل یا انتهاب کوچه به خصوص در کوی های بن بست معترض می شوند چرا زباله ها را پشت خانه آنها دپو می کنند.
در این رابطه یکی از شهروندان در سرویس مشکلات مردم اینطور کامنت گذاشته است: سلام، جمع آوری زباله در هنگام شب و بدون دق الباب باعث شده است برخی از همسایه ها و بخصوص ساکنین بن بست ها زباله های خود را در اغلب موارد در وقت یا روز نامناسب و حتی در هنگام روز کنار دیوار یا در همسایه بگذارند. این موضوع باعث سلب آسایش اغلب ساکنین منازل نبش بن بست یا کوچه می شود. اما به نظر ساز و کار مناسبی جهت شناسایی و یا شکایت از چنین همسایه های مردم آزاری وجود ندارد. لطفا در این مورد راهنمایی فرمایید که آیا قانونی در این مورد وجود دارد یا نه.

چاره دپوی زباله پشت دیوار
قاعدتا جمع آوری زباله در شهرها، در ساعت به خصوصی که از سوی شهرداری عنوان می شود، صورت می گیرد و به شهروندان توصیه می شود پیش از این ساعت، از دپوی پسماند خودداری کنند. با این حال، برخی شرایط مانند نبودن در منزل در ساعات اعلام شده، فراموشی و مانند آن، باعث شده شهروندان ناچار شوند بعضا زودتر از موعد مقرر، زباله های خود را دپو کنند.
لازم به ذکر است در این شرایط، بهترین و موثرترین راهکار برای کاهش تنش میان همسایه ها بر سر انباشت زباله و ایجاد شرایط نامناسب بهداشتی، فرهنگسازی است. شهروندان باید بدانند در صورتی که مجبور می شوند زباله های خود را زودتر از منزل خارج کنند، پسماند خود را باید جایی قرار دهند که اسباب مزاحمت برای سایرین، نشود. بدیهی است در این شرایط، گذاشتن زباله در ظرفهای پیش بینی شده از سوی شهرداری که عموما سطل های بزرگ و مخازن انباشت زباله است، از سوی شهروندان، عملی بهنجار تلقی می شود.
ولی در صورتی که فرض بگیریم اقدامات فرهنگسازی برای برخی شهروندان پاسخ نداده یا آنها با بی توجهی به حقوق دیگران، زباله های خود را پشت در منزل یا دیوار خانه دیگران، دپو می کنند. در این شرایط، چاره کار، باز هم توصیه و تذکر است و در صورتی که توصیه و تذکر به همسایه بی توجه، فایده ای نداشت، می توان پیگیری قضایی از جنبه مزاحمت را در نهادهای ذیربط انجام داد.
البته در این شرایط، گزارش ضابط قانونی یا همان پلیس، مورد نیاز مرجع قضایی است که باید قبول کرد در شرایط فعلی و کمبود تعداد ضابطان، نمی توان انتظار داشت پلیس برای صورتجلسه کردن قرار دادن زباله پشت دیوار همسایه، از وظایف اصلی خود در تامین امنیت، بازبماند. با این وجود چون استفاده از حق شهروندان در دفع زباله، نباید وسیله اضرار به دیگری و مزاحمت برای همسایه ها شود، می توان به اتهام مزاحمت از همسایه بی توجهی که علی رغم تذکرات متعدد، باز هم به رفتار اشتباه خود در انباشت زباله پشت دیوار دیگران ادامه می دهد، به دادگاه شکایت برد.


46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =