مهر نوشت: امسال درحالیکه وعده‌های مسئولان خبر از اکران ۲۰ فیلم جشنواره فجر را در اصفهان می‌داد، طوفان کمبود بودجه چراغ جشنواره فجر را کم فروغ کرد و هنوز سرنوشت قطعی اکران فیلم‌ها مشخص نیست.

 هر سال با فرا رسیدن زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، قلب‌ها در سینه‌های تندتر می‌تپد، انتظارهای یک ساله برای حضور درسینماهایی که با نور جشنواره فجر گرم می‌شود به پایان می رسد و توجه و علاقه مردم به سینماهایی معطوف می‌شود که قرار است برگزیده‌ترین فیلم‌های ساخته شده در طول یک سال گذشته را برای نخستین بار به تصویر بکشند.

از حدود ۱۰ سال پیش که تصمیم به برگزاری جشنواره فجر در شهرستان‌ها گرفته شود این روحیه شور و نشاط ناب به میان جمع‌های گرم و دوستانه هنردوستان شهرستانی نیز نفوذ کرد؛ در روزهای شادمانه برگزاری جشنواره فجر جمع‌های ۱۰ تا ۱۵ نفره از جوانان و نوجوانان به چشم می‌آیند که بیرون از سینما در هوای سرد بهمن‌ماه گرد هم آمده‌اند و بی توجه به اطراف خود گویی برای لحظات و ساعاتی از مشکلات روزمره به شکل کامل غافل می‌شوند؛ در میان این جمع مردمی گاه چنان نقدها و توضیحاتی در ارتباط با فیلم‌ها مطرح می‌شود که در هیچ برنامه رسمی کارشناسی قابل دسترسی نیست.

اما اکنون چندسالی است که سال به سال چراغ جشنواره فجر در اصفهان کمرنگ‌تر می شود؛ از کاهش سال به سال تعداد فیلم‌های اکرانی در جشنواره گرفته تا سال گذشته که تصمیم بر آن شد تا برگزاری اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فجر را دیگر در اصفهان شاهد نباشیم.

هنوز سرنوشت اکران فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان مشخص نیست

امسال در آستانه دهه فجر هنوز سرنوشت اکران این فیلم‌ها در اصفهان مشخص نیست چراکه گرچه مدیر کل ارشاد اصفهان از قطعی شدن اکران هشت فیلم در اصفهان سخن می‌گوید اما مدیرکل امور سینمایی استان نیز به مهر اعلام کرد که هنوز سرنوشت اکران فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان مشخص نیست.

سسید مصطفی حسینی مدیر امور سینمایی استان اصفهان، از احتمال اکران هشت فیلم در اصفهان خبر داد و به مهر گفت: با وجود اینکه پیش از این قرار بود ۲۰ فیلم در اصفهان اکران شود هفته گذشته پس از آخرین جلسه اداره ارشاد اسلامی، حوزه هنری و دیگر نهادهای مرتبط تصمیم بر آن شد تا تنها هشت فیلم در اصفهان اکران می شود.

وی: تمام سعی ما این است که فیلم‌های مطرح جشنواره در اصفهان اکران شود و یا اینکه حداقل اجازه اکران یکی دو فیلم شاخص را به صورت تک فیلم از تهران دریافت کنیم.

مدیر امور سینمایی استان اصفهان بیان داشت: سال گذشته چهار ارگان اتاق بازرگانی، شهرداری و حوزه هنری در اکران فیلم‌های جشنواره فجر همکاری داشتند و حوزه هنری کل فروش جشنواره را در اختیار تهیه کنندگان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه امسال هزینه جشنواره را وزارتخانه در کل کشور پرداخت کرده است، ادامه داد: استان اصفهان هم اکنون ۶۰ میلیون تومان به تهیه کنندگان جشنواره گذشته بدهکار است که این امر در روند برگزاری جشنواره فجر امسال تاثیر داشته است، البته به نظر می رسد تنها یکی از نهادهای مرتبط بدهی خود را پرداخت نکرده است.

حسینی تاکید کرد: تقریبا تمام فیلم‌های جشنواره فجر پارسال در اصفهان اکران شد و فیلم‌های مطرحی همچون بادیگارد و ابد و یک روز نیز با اعتبار خوبی که در جشنواره فجر چه در استانها و چه کشور به دست آوردند با استقبال خوبی در اصفهان روبرو شدند.

وی ادامه داد: گرچه امسال اکران جشنواره فجر در اصفهان رونق کمتری دارد اما امیدواریم پس از جشنواره تمامی فیلم‌های جشنواره به ویژه فیلم‌های شاخص را در طول سال اکران کنیم به ویژه اینکه پردیس سینمایی چهارباغ با چهار سالن به زودی به جمع سینماهای اصفهان اضافه می‌شود.

ارشاد اصفهان هیچ قراردادی برای استفاده از سینماهای حوزه هنری نبسته است

مدیر کل امور سینمایی استان اصفهان تصریح کرد: البته هنوز سرنوشت اکران فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان مشخص نیست چرا که اداره ارشاد اصفهان هنوز هیچ قراردادی برای استفاده از سینماهای حوزه هنری در راستای اکران فیلم‌های جشنواره فجر نبسته است.

سال گذشته نیز در آستانه افتتاح جشنواره فجر در استان‌ها این مطلب از سوی مسئولان استانی مطرح شد که ممکن است جشنواره در اصفهان برگزار نشود تا اینکه با میانداری استاندار اصفهان و قول‌هایی در ارتباط با کمک این نهاد در زمینه تامین بودجه‌ها شاهد اکران بیش از ۲۰ فیلم از جشنواره در اصفهان در طول ۱۰ روز بودیم گرچه به نظر می‌رسد این وعده‌ها عملیاتی نشده است چراکه زمانی که از مدیر کل ارشاد اصفهان در ارتباط با محقق نشدن این وعده‌ها سوال کردیم به طور غیرمستقیم این مطب را تایید و به این نکته اشاره کرد که تنها نهادهایی که سال گذشته برای برگزاری جشنواره فجر همکاری داشتند حوزه هنری و شهرداری اصفهان بودند.

عدم تحقق وعده‌های استانداری برای تامین هزینه های سی و چهارمین جشنواره فجر در اصفهان

با توجه به این صحبت‌ها به نظر می رسد اتاق بازرگانی اصفهان سهم خود در برگزاری جشنواره را پرداخت نکرده است و استانداری نیز به وعده های خود برای کمک مالی به جشنواره عمل نکرده است که این امر در مشکلات جشنواره امسال تاثیر بسزایی داشته است.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در ارتباط با اکران فیلم‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان و همکاری نهادهای مختلف در این زمینه به مهر می‌گوید: در ابتدا قرار بر این بود که ۲۰ فیلم از جشنواره فجر در اصفهان اکران شود و پس از اعلام این مطلب که بسته‌های فیلم جشنواره هشت تایی هستند این تعداد به اکران ۱۶ فیلم در دو سینمای فلسطین و سپاهان کاهش یافت.

وی افزود: در نهایت پس از رایزنی‌های نهایی تصمیم بر آن شد که تنها یک بسته هشت تایی از فیلم های جشنواره فجر در سینما فلسطین اصفهان اکران شود.

مدیرکل ارشاد استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا دلیل این امر بدهی ۵۰ تا ۶۰ میلیونی اصفهان برای اکران فیلم های جشنواره گذشته است با تایید این مسئله بیان داشت: به دلیل بدهی مجبور به کاهش تعداد فیلم‌های جشنواره سی و پنجم فجر در اصفهان اما همانند سال گذشته که در روزهای پایانی فیلم‌ شاخصی مانند ابد و یک روز و بادیگارد به فیلم‌های تعیین شده اضافه شد امسال نیز امکان اکران فیلم های پرمخاطب و شاخص جشنواره به شکل تکی فیلم وجود دارد.

حجت الاسلام ارزانی در ارتباط با کمک دیگر نهادهای اصفهان برای اکران فیلمهای بیشتری از جشنواره فجر امسال تصریح کرد: تاکنون با استانداری و شهرداری اصفهان در این ارتباط مذاکره کردیم اما این رایزنی ها به نتیجه نرسیده است.

وی با توجه به قول‌های استانداری اصفهان در ارتباط با کمک برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان و در پاسخ به این سوال که آیا علت بدهی اصفهان در سال جاری به عملیاتی نشدن این وعده‌ها برمی‌گردد، گفت: سال گذشته حوزه هنری و شهرداری اصفهان برای برگزاری جشنواره فجر در اصفهان همکاری خوبی با ما داشتند، در نهایت نیز اداره ارشاد مجبور شد به دلیل الزام پرداخت به تهیه‌کنندگان مبلغی از اعتبار خود برای این امر پرداخت کند درحالیکه جزو تعهدات ما نبوده است.

پرداخت ۱۲۰ میلیون تومانی برای اکران تنها هشت فیلم در اصفهان

وی با اشاره به اینکه برای اکران هر یک فیلم از بسته هشت تایی و در هر استان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۵ میلیون تومان به تهیه کننده پرداخت کرده است، گفت: این بدان معناست که برای همین بسته هشت تایی در اصفهان وزارت ارشاد در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان به تهیه کنندگان پرداخت کرده است.

جمعیت پرشور جوانی که در روزهای جشنواره فجر پیرامون سینما حلقه می‌زنند نشان می‌دهد شادابی و نشاطی که به نوعی گمشده جامعه امروز ماست با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به راحتی قابل دسترسی است. این در حالی است که ما لقمه را دور سر خود پیچانده و با الفاظ سنگین سعی داریم راهی برای بازگرداندن نشاط عمیق اجتماعی پیدا کنیم و چه حیف است روحیه شادمانه ناشی از برگزاری چنین جشنواره‌هایی که گاه تا ماه‌ها در وجود جوانان و نوجوانان زنده می‌ماند را با بی فروغ سازی جشنواره فجر در شهرستان‌ها و تنها برای دستیابی به منافع مادی پاک کنیم و به نوعی به سالهایی برگردیم که جشنواره فجر محدود به پایتخت شده و هنوز خبری از برگزاری این جشنواره در استان‌ها نبود.

46

کد خبر 630496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =