رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رئیس اتاق اصناف در صحن علنی مجلس توضیحاتی پیرامون حادثه پلاسکو ارائه دادند.

به گزارش خبرآنلاین، سلمان خدادادی در جلسه علنی مجلس گزارش این کمیسیون درباره حادثه پلاسکو را قرائت کرد و  پلاسکو یک علامت سوال بزرگ در قلب شهر تهران بود. من امیدوارم هرچه زودتر بازسازی پلاسکو شروع شود اما نه فقط بازسازی فیزیکی بلکه باید اقدام به بازسازی تفکر مدیریت و ایمنی شهر تهران شود.

وی با اشاره بر لزوم شناسایی عوامل بروز این حادثه، اظهار کرد: این امر از آن رو اهمیت دارد که ساختمان‌های بلندمرتبه دیگر تهران هم محصول همین شرایط است و احتمالاً آنها هم به اندازه پلاسکو آسیب‌پذیرند.

وی با طرح این سوال که چه عواملی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را به فروپاشی آن متصل کرد؟ افزود: باید ببینیم آنچه پلاسکو را آسیب‌پذیر کرد چه بود و مدیریت بحران در روزهای بعد چگونه بود؟ قطعاً باید برای ممانعت از بروز چنین وقایعی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام شود و این موضوع به صورت همه جانبه ارزیابی شود که کدام سیاست غلط، تخصیص نامناسب بودجه، ناکارآمدی در مدیریت صحنه و بی‌تدبیری در اطلاع‌رسانی باعث بروز این فاجعه و شدت یافتن ابعاد آن شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان ساخت : ما معتقدیم اگر به این سوالات پاسخ داده شود و برای آن چاره اندیشی شود دیگر شاهد این نخواهیم بود که حریق در یک واحد تجاری تبدیل به فاجعه شود. این یک حادثه معمولی بود اما چه شد که به بحران ملی تبدیل شد و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد؟ این تنها یک آتش‌سوزی ساده در مغازه‌ای بود که چهار ساعت طول کشید و نهایتاً منجر به ریزش ساختمان شد. ما باید بررسی کنیم چه ضعفی داشتیم که نتوانستیم آتش‌سوزی یک مغازه را مهار کنیم.

خدادادی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی مجلس در پی دستور رئیس مجلس، اظهار کرد: ما از روز بعد از حادثه با هماهنگی وزارت کار اقداماتی را انجام دادیم که به مصوباتی در دولت منجر شد و معتقدیم باید به دنبال مدیریت یکپارچه بحران برویم. چندین سال است که کشورهای دنیا مدیریت واحد شهری دارند اما ما در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستیم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم ابهام‌زدایی از قوانین، تأکید کرد: ما نیازمند طراحی نظام ایمنی کلانشهرها با اولویت شناسایی ساختمان‌های پرخطر هستیم و امیدواریم پلاسکو درسی برای همه ما باشد تا شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

رئیس اتاق اصناف بیان کرد: آسیب شدید 585 بنگاه صنفی در حادثه پلاسکو و بیکارشدن 3000 کارگر

همچنین علی فاضلی در جریان بررسی ابعاد پلاسکو گفت: از ابتدای بروز حادثه پلاسکو نگاه و رویکرد اتاق اصناف تشکیل کارگروه هایی برای ساماندهی آسیب دیدگان به دور از همه جنجال هایی بود که برخی ها آفریدند. لازم است از دولت و مجموعه مدیران شهری بخصوص شهردار برای ساماندهی و نجات جان مصدومان تقدیر کند.

وی با اشاره به کمیته های تشکیل شده در اتاق اصناف با محوریت اتاق اصناف تهران گفت: این کمیته ها به چند موضوع توجه خاص داشتند که شامل جمع آوری و ارزیابی اطلاعات اصناف آسیب دیده از حیث خسارات جانی و مالی و برآورد خسارات، کارگروه حقوقی برای بررسی وضعیت حقوقی مالکان و کارگران، کارگروه ساماندهی برای تعیین تکلیف وضعیت بیکاران، احقاق حقوق کارگران و بازگرداندن آنها به چرخه فعالیت است.

رئیس اتاق اصناف در ادامه گفت: در حادثه پلاسکو 585 بنگاه صنفی آسیب شدید دیده اند و برخی از آنها یعنی حدود 305 واحد به طور کامل سوختند و 3000 کارگر بیکار شدند.

فاضلی گفت: نگاه و رویکرد اتاق اصناف بازگرداندن سریع کارگران به چرخه کار بود تا وضعیت معیشتی آنها دچار اختلال نشود در همین زمینه کارگروهی از سوی دولت به محوریت معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که در آن رئیس بنیاد مستضعفان و شهردار نیز حضور دارد که از این حیث جای تقدیر دارد. تا اینجای حادثه،‌ حادثه مهار شد و دولت مجموعه تمهیدات را در نظر گرفت البته امیدواریم دستگاه های ذیربط بخصوص بانک ها در ارائه خدمات کوتاهی نکنند.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه یک سوم بناهای تجاری کشور آسیب پذیر هستند، گفت: متاسفانه اصناف در امر سیاست گذاری بخصوص در امور شهری اختیاری ندارد و شرکت داده نمی شود. پس تقاضای ما این است که به این 3 میلیون بنگاه توجه بیشتر شود که متاسفانه شرایط خوبی در نظام برنامه ریزی کشور ندارند. تاکنون اصناف در 5 برنامه توسعه دیده نشده اند و متاسفانه در برنامه ششم نیز دیده نشده اند.

فاضلی در پایان از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که احترام خاصی به 3 میلیون بنگاه صنفی داشته باشد که شرکت 50 هزار بنگاه تولیدی کشور را رهبری می کند.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =