۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۹

دلایل توقف خصوصی‌سازی هوایی از زبان محمد رضا عبدالرحیمی معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌های کشور

سمیه فتحی: با گذشت یک سال از قرارداد واگذاری اولین فرودگاه کشور به بخش خصوصی نه تنها این اقدام سرآغاز فعالیتهای بخش خصوصی به معنای واقعی در شرکت فرودگاههای کشور نشد بلکه همان قرارداد نیز به مرحله اجرا نرسید. فرودگاه رامسر علیرغم اینکه قرارداد آن برای واگذاری به بخش خصوصی به مدت 5 سال منعقد شد، در کمتر از چندماه سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در این فرودگاه نشد. حتی شرکت فرودگاهها در دومین واگذاری نیز موفق نشد و فرودگاه اراک نیز بدون مشتری باقی ماند. اما معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاهها این مشکل را خاص فرودگاههای ایران نمی‌داند و معتقد است: در دنیا 5 درصد فرودگاه‌های تجاری جهان در مالکیت بخش خصوصی هستند.

محمد رضا عبدالرحیمی معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور در گفت وگو با روزنامه خبر با اعلام اینکه به علت عدم تمایل سرمایه‌گذار فرودگاه رامسر در حال حاضر این قرارداد متوقف شده است، گفت: برای واگذاری فرودگاههای کشور به بخش خصوصی در اولین گام با توجه به مطالعات انجام شده و وجود سرمایه‌گذار، فرودگاه رامسر را به بخش خصوصی واگذار کردیم اما پس از چندی از امضای قرارداد، سرمایه‌گذار مربوطه اقدام خاصی انجام نداد و عنوان کرد که سرمایه‌گذاری در این فرودگاه توجیه اقتصادی ندارد.

 سرمایه‌گذار فرودگاه رامسر مایل به سرمایه‌گذاری‌ نیست
عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: سرمایه‌گذار فرودگاه رامسر مایل به سرمایه‌گذاری‌ نیست اما هنوز قرارداد لغو نشده است. در حال بررسی وضعیت هستیم و این به معنای متوقف شدن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این فرودگاه نیست. وی با بیان اینکه شرکت فرودگاهها آمادگی واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی را دارد، تصریح کرد: به دلیل غیراقتصادی بودن فرودگاههای کشور به طور طبیعی بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارد. نمونه آن فرودگاه‌های رامسر و اراک هستند. علی رغم اینکه این فرودگاهها آماده واگذاری هستند اما هنوز سرمایه‌گذاران علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این فرودگاهها ندارند و دو قرارداد مربوطه با بخش خصوصی در فرودگاه اراک و رامسر نیز بی‌سرانجام ماند. 

خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها به اقتصادی بودن آنها برمی‌گردد

عبدالرحیمی یکی از مهمترین عوامل اقتصادی نبودن فرودگاه‌های کشور را عدم استفاده از ظرفیت‌ها دانست وگفت: هم‌اکنون در حال بررسی وضعیت فرودگاه‌های کشورهای مختلف هستیم تا بتوانیم طرحی دقیق و اساسی را برای خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها ارائه کنیم. در این راستا کمیته‌ای در فرودگاه‌های کشور تشکیل شده و هم‌اکنون در حال بررسی مطالعات تطبیقی است که در صورت دست یابی به بهره‌وری وکارایی مشکل اقتصادی نبودن صنعت هوایی کشور نیز حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در دنیا 5 درصد فرودگاه‌های تجاری جهان در مالکیت بخش خصوصی هستند تصریح کرد: در بیشتر کشور‌های جهان فرودگاه‌ها غیراقتصادی هستند و این امر تنها مربوط به ایران نیست.

هدف از خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها تنها انتقال به بخش خصوصی نیست
عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه هدف از خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها تنها انتقال مالکیت به بخش خصوصی نیست، گفت: در کنار انتقال مالکیت به بخش خصوصی هدف ارتقای بهره‌وری و کارایی عمومی فرودگاه‌های کشور است که نیازمند طرح و برنامه‌ریزی است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: براساس ضوابط و مقررات تدوین آمادگی ورود به بخش خصوصی را دارد. در هر زمان سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کند با بررسی شرایط آن واگذاری انجام خواهد شد. در حال حاضر متقاضی از بخش خصوصی نداریم.

 امنیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مهیاست
عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور، محدودیت منابع مالی، بالا بودن بهره بانکی برای سرمایه‌گذاری و بوروکراسی‌های پیچیده برای اخذ تسهیلات بانکی را از مشکلات سرمایه‌گذاری‌ از سوی بخش خصوصی دانست وگفت: این مشکلات در حالی است که بازگشت سرمایه در فرودگاه‌ها بالاست و تدوین قانون لایحه واگذاری شرکت فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌ بخش غیردولتی را تضمین کرده است.

عبدالرحیمی با تاکید بر افزایش امنیت برای سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی، گفت: در راستای واگذاری‌ها باید قانون خاص پشتوانه حقوقی تدوین شود که بخش خصوصی امنیت بیشتری داشته باشد و با تدوین قانون و لایحه‌ای خاص به پشتوانه اصل 44 در این زمینه ضمانت سرمایه‌گذاری‌ ایجاد کند اما درحال حاضر بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری‌ را ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =