۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۸
دیالوگ، پذیرش دیگری، حفظ هویت و زبان

کتاب «اصول و مبانی دیالوگ» اخیرا در چهار جلسه مورد مطالعه و بررسی اعضای سازمان مردم نهاد «فانوس» قرار گرفت و پس از تکمیل مطالعه این کتاب، از نویسنده آن محمد رضا نیستانی برای برگزاری نشست بررسی و پرسش و پاسخ دعوت شد.

سازمان مردم نهاد «فانوس» در راستای ترویج کتابخوانی با برگزاری نشست های مستمر، مطالعه کتاب های متنوع با موضوعات مختلف و اغلب با رویکرد حقوق شهروندی را در دستور کار خود قرار می دهد.

کتاب «اصول و مبانی دیالوگ» اخیرا در چهار جلسه مورد مطالعه و بررسی اعضای این مجموعه قرار گرفت و پس از تکمیل مطالعه این کتاب، از نویسنده آن محمد رضا نیستانی برای برگزاری نشست بررسی و پرسش و پاسخ دعوت شد.

محمد رضا نیستانی نویسنده کتاب اصول و مبانی دیالوگ در سلسله نشست های سازمان مردم نهاد فانوس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: ما همدیگر را کمتر درک می کنیم، شنودنگان خوبی نیستیم. بیش از گوش دادن دوست داریم حرف بزنیم. زود و براحتی قضاوت و پیشداوری می کنیم. البته بسیاری از جوامع درگیر این آسیب ها هستند و همین موضوعات جلوی رشد اجتماعی ما را می گیرند. حتی قدرت تعلیق پیشداوری ها برای ما سخت است. به گمانم یکی از دلایل رشد نیافتنمان این است که نمی توانیم دیالوگ خوبی داشته باشیم. ما عادت داریم حرف هایی را گوش دهیم و کتاب هایی را مطالعه کنیم که موید اندیشه ما باشند.

 نیستانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید درک حضور و پذیرش دیگری را داشته باشیم. روابطمان نباید روابط بین من و یک شی باشد. باید در رابطه هر دو طرف دیده شوند. باید در دیالوگ به یک تفکر زاینده برسیم. در دیالوگ اندیشه های پاره پاره را کنار هم بگذاریم و به یک اندیشه جدید برسیم.

نویسنده کتاب «اصول و مبانی دیالوگ» توضیح داد: دیالوگ با صحبت کردن و مناظره تفاوت دارد. صحبت کردن در خصوص هر چیزی و از هر زاویه ای است. مناظره یعنی تخریب. اما در دیالوگ قرار است افق اندیشه ما فربه تر شود و نگاه نقادانه برای رسیدن به اندیشه جدید داشته باشیم.

نیستانی4
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*زبان اقوام حفظ شوند

 وی در پاسخ به برخی سوالات در خصوص اهمیت زبان در دیالوگ گفت: زبان می تواند هم ضد دیالوگ باشد هم در خدمت دیالوگ. مهمترین ویژگی زبان در دیالوگ این است که به مفهوم مشترک از معنای کلمه برسیم. مثلا مغالطه یک ضد گفت وگو است.

 نیستانی در خصوص چند زبانه بودن مردم ایران گفت: یکی از زیبایی های ایران این است که همچون پرده ای رنگارنگ از زبان و لهجه ها هستیم. متاسفانه این ظرفیت را به ضد دیالوگ تبدیل کردیم و درک حضور دیگری برای ما سخت می شود.

وی همچنین گفت: باید از زبان و لهجه های همدیگر لذت ببریم. متاسفانه آموزش و پرورش تا کنون نتوانسته راهکاری حرفه ای برای حفظ زبان مادری ارائه دهد. این سازمان در کنار حفظ زبان رسمی باید برنامه هایی برای زبان مادری نیز داشته باشد و نباید نسبت به آن بی توجه باشد. باید آموزش و پرورش ضمن حفظ زبان ملی، حفظ هویت ها را جزیی از برنامه هایش قرار دهد. مثلا در یکی از کشورهای اروپایی می دانم که در مدرسه مکلف هستند زبان مادری دانش آموز را باید درس بدهند.

 نیستانی ضمن نگرانی از نابودی زبان های هویت های مختلف کشور گفت: متاسفانه خانواده های نسل جدید در بین اقوام عرب، ترک، بلوچ و...دچار خطای راهبردی شدند و فرزندانشان را از ابتدا فقط فارسی آموزش می دهند که بسیار نادرست است. این خانواده ها تنها به دلیل هراس از اینکه فرزندانشان در مدرسه دچار مشکل نشوند، آنها را از آموزش زبان مادری خودشان محروم می کنند. با این روش در آینده زبان های مختلف هویتی کشور را از دست می دهیم.

نیستانی 78

 *دیالوگ همه هستی است

 نویسنده کتاب «اصول و مبانی دیالوگ» در پاسخ به دیگر سوال ها گفت: نقش خانواده در آموزش دیالوگ بسیار موثر است و دیالوگ از روز نخست که کودک به دنیا می آید آغاز می شود. بسیاری از جنبه های شخصیتی تا قبل از چهار سال شکل می گیرند. کودکان ذاتاً اهل دیالوگ هستند و ما آرام آرام آنها را از دیگری دور می کنیم. اما متاسفانه شیوه آموزشی ما مونولوگ است.

 نیستانی در خصوص سوالی درباره اهمیت زیست جهان در دیالوگ گفت: بهتر است تجربه زیست جهان خودمان را با زیست جهان های دیگران یکی کنیم. زیست جهان ها باعث می شوند از یکدیگر فاصله بگیریم.

 وی همچنین در خصوص دیالوگ گفت: دیالوگ همه هستی است. هدف قضاوت در تفکر انتقادی یا دیالوگ فهم حقیقت است. در دیالوگ هدف اصلی پرورش فکر است. در این روش افق دیدمان بیشتر و ذهنمان بازتر می شود. دیالوگ وقتی شروع می شود ما از پایان آن یا سرانجامش خبر نداریم.

این نویسنده در خصوص تاثیر دین بر دیالوگ گفت: در حوزه معرفت دینی، دین ضد دیالوگ نیست. در ارزش های انسانی ارزش نهادن به دیگری، به کودکان و... وجود دارد که همگی ارزش های انسانی است. اتفاقا دین بسیار کمک کننده است در امر دیالوگ. موسیقی هم نقش مهمی در دیالوگ دارد. آرامش از اصول دیالوگ است که موسیقی آرامش بخش و موثر است.

 

نیستانی 99

نیستانی100

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =