۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۴

علی لاریجانی طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته بود تا پیش از پایان خرداد ماه لایحه قانون برنامه پنجم را به مجلس تقدیم کند

رئیس مجلس روز گذشته در حاشیه مراسم ترحیم مادر یکی از نمایندگان در حالی که در حلقه خبرنگاران گرفتار شده بود در پاسخ به اینکه رئیس‌جمهور به نامه‌اتان پاسخ داد یا نه؟ تنها به بیان این جمله بسنده کرد که «هنوز پاسخی از نامه‌ای که برای ارسال سریع‌تر لایحه قانون برنامه پنجم به رئیس‌جمهور فرستاده بودم، دریافت نکرده‌ام». البته وی با بیان اینکه «به تازگی این نامه را ارسال کرده‌ام»، عدم پاسخ رئیس‌جمهور به این نامه را به نوعی توجیه کرد. این در حالی است که او حتی در گفت‌‌وگویی خصوصی با وزیر اقتصاد از او خواسته بود تا لایحه برنامه پنجم را تا پایان خردادماه به مجلس ارائه دهد.

از نگاه نمایندگان مجلس ارسال این نامه از سوی رئیس قوه مقننه به همتای خود در قوه مجریه دو علت داشت: نخست اینکه لایحه برنامه پنجم باید قبل از لایحه بودجه 89 در مجلس تصویب شود؛ چرا که هر لایحه بودجه سنواتی‌ای یک برش یکساله از این سند پنج ساله است. از آنجا که براساس آیین‌نامه جدید داخلی مجلس، دولت مکلف است لوایح بودجه سنواتی را تا 15 آذرماه هر سال به مجلس تقدیم کند، لایحه برنامه پنجم توسعه باید تا پیش از آن زمان در مجلس به تصویب نهایی رسیده باشد. بررسی چنین سند بودجه‌ای مطولی مطمئناً در کمیسیونها و صحن علنی مجلس، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، از همین روست که لاریجانی از دولتیان خواسته است تا حداکثر تا پایان خرداد ماه این لایحه را به مجلس بفرستند که بررسی‌اش تا پایان فصل بعد یا حداکثر تا اوائل فصل پاییز به پایان برسد؛ چراکه تنها در این صورت است که مجلس هشتم برای بررسی لایحه بودجه 89 در مضیقه زمانی نخواهد بود.

اما نگرانی دیگر مجلس به ویژه رئیس آن از ارائه این نامه به رئیس‌جمهور آن بود که مبادا قانون برنامه دچار نشیب و فرازهای انتخاباتی شود. چه آنکه محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیأت رئیسه مجلس گفته بود: نگرانیم ارائه‌ این لایحه تحت‌الشعاع موضوع انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد و به موقع به مجلس نرسد و به تبع آن بررسی لایحه‌ بودجه‌ 89 نیز به تعویق بیفتد. از همین روست که رئیس مجلس خواسته است تا قبل از پایان خرداد ماه لایحه برنامه پنجم به مجلس بیاید؛ چرا که انتخابات ریاست جمهوری در 22 این ماه برگزار می‌شود و لاریجانی خواسته است تا دولت قبل از ورود به گردنه انتخابات آن را تقدیم مجلس کند.

البته نمایندگان مجلس ارائه گزارش عملکرد دولت درخصوص قانون برنامه چهارم را مقدمه تصویب قانون برنامه پنجم می‌دانند؛ چه آنکه محمدکاظم دلخوش مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در این راستا گفت: برای آنکه بتوانیم برنامه پنجم را کارشناسی و تصویب کنیم گزارش برنامه چهارم باید به مجلس ارائه و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد. وی از تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا پیش از آنکه این برنامه به صحن مجلس برسد به طور کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

پیمان فروزش نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز عدم اطلاع از عملکرد دولت در برنامه چهارم را اخلال در وظیفه نظارتی مجلس خواند و تأکید کرد: برای آنکه برنامه پنجم توسعه به لحاظ توانایی کیفی و کمی دولت برنامه‌ریزی شود و ضعف‌های برنامه چهارم به برنامه پنجم راه نیابد گزارش عملکرد دولت در برنامه چهارم باید هر چه زودتر به مجلس ارائه شود.

وی یادآورشد که نمایندگان مجلس تاکنون چندین بار در تذکرات مختلف خواهان ارائه گزارش برنامه چهارم شده‌اند اما علی رغم اینکه به پایان عمر اجرای این برنامه نزدیک می‌شویم این گزارش هنوز تقدیم مجلس نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =