۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۳

مقام‌مسئول در راه‌آهن: در مقایسه با تقاضا‌ها با کمبود لکوموتیو مواجه هستیم

از سالیان گذشته تأمین لکوموتیو یکی از دغدغه‌های راه‌آهن است و هر روز با افزایش تقاضاها براین نیاز افزوده می‌شود به طوری که لکوموتیو یکی از گلوگاه‌های اصلی حمل ونقل به شمار آمده است. کمبود در این زمینه و وجود تحریم‌ها سبب شده در تأمین لکوموتیو با چالش مواجه شویم. راه‌آهن با امکانات موجود توانسته بخشی از تقاضاهای ریلی را برآورده کند و با توجه به افزایش روزافزون تقاضا‌ها این امر کافی نیست. نریمان مطهری مدیرکل نیروی کشش و لکوموتیو راه‌آهن در گفت وگو با روزنامه خبر درباره کمبود لکوموتیو اظهار کرد: در شرایط فعلی تعداد لکوموتیوهای در گردش شبکه راه‌آهن براساس نیاز سیر و حرکت توانسته پوشش مورد نیاز را ایجاد کند. اما اگر بخواهیم ناوگان را توسعه دهیم و هرساله به تعداد بیشتری از تقاضاها پاسخ دهیم به طبع این مقدار نیروی کشش کافی نیست.

 647 دستگاه لکوموتیو کل موجودی راه‌آهن است
مطهری با اشاره به ظرفیت لکوموتیو در راه‌آهن افزود: در مجموع 647 دستگاه لکوموتیو کل موجودی راه‌آهن است. البته بدون احتساب ترنست‌ها که تعداد آنها اندک است. از این تعداد 369 دستگاه در مسیر تردد دارند و 248 دستگاه نیز نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و در ناوگان فعال نیستند. به گفته او، در شرایط فعلی با توجه ظرفیت حمل بار و مسافر این تعداد نیروی کشش برابری می‌کند. چراکه اداره کل سیر وحرکت هر روز میزان نیاز درخواستی برای سیر لکوموتیو‌ها در شبکه را اعلام می‌کند و برمبنای آن نیازها پاسخ داده می‌شود و حتی در مواقع بیش از نیاز اعلام شده را می‌توانیم محقق کنیم.

 در مقایسه با تقاضا‌ها با کمبود لکوموتیو مواجه هستیم
مطهری تصریح کرد: اما اگر بخواهیم نیاز شبکه را برحسب تقاضا‌ها بسنجیم به طور طبیعی این تعداد نیروی کشش و لکوموتیو کافی نیست و باید به دنبال افزایش ناوگان بود. وی افزود: در حال حاضر یک تقاضای بالفعل در بخش ریلی و یک تقاضای بالقوه وجود دارد. لذا براساس برنامه درازمدت 3 تا 5 سال آینده باید میزان نیروی کشش راه‌آهن چند برابر شود چراکه این تعداد لکوموتیو در حال حاضر توانسته صد در صد نیازهای بخش سیر و حرکت را پاسخ دهد و تا به امروز میزان لکوموتیوهای مورد نیاز بخش مسافری را نیز تأمین کند. مدیرکل نیروی کشش راه‌آهن تاکید کرد: علاوه بر نیازهای روز باید 10 تا 15 درصد در زمینه تحقق نیازهای آینده در برنامه داشته باشیم. چراکه اگر خطوط جدید به شبکه اضافه شوند و افزایش تقاضاها با کمبود مواجه می‌شویم. 

رغبت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی باید ایجاد شود

وی افزود: ورود بخش خصوصی در این زمینه تأثیرگذار است. بخش خصوصی این پتانسیل را دارد در این زمینه موفق شود و به آسانی می‌تواند لکوموتیو مورد نیاز ناوگان را تأمین کند. اما باید به این بخش میدان داد و با حمایت از آن زمینه رشد را فراهم کرد. مطهری گفت: تنها نگرانی از ورود بخش خصوصی به تجربه نداشتن آن در زمینه تأمین لکوموتیو برمی‌گردد البته این مسئله با نظارت وتوجه دولت رفع می‌شود. نباید فراموش کنیم رغبت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی باید ایجاد شود و سهم بخش خصوصی شفاف و روشن شود تا در بخش خصوصی این باور به‌وجود آید.

 750 تا 800 نیروی کشش احتیاج داریم
وی با بیان اینکه براساس برنامه پیش‌بینی شده به 750 تا 800 نیروی کشش احتیاج داریم، تأکید کرد: این مسئله نیز با ورود بخش خصوصی محقق خواهد شد چراکه بخش دولتی نمی‌تواند لکوموتیوهایی که طی سالها به 400 دستگاه رسیده طی 4 تا 5 سال به دو برابر برساند. او ادامه داد: در حال حاضر عمر ناوگان رو به افزایش است و نمی‌توان تنها بر بازسازی و تعمیرات تکیه کرد چراکه به دلیل مشکلات در تأمین قطعاًت یدکی با مشکل مواجه هستیم. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم بازسازی و نوسازی تنها 20 درصد نیازهای ناوگان را مرتفع می‌کند. اگر رشد سریع شبکه را پیش‌بینی کنیم باید به سمت تأمین لکوموتیو به طور جدی حرکت کنیم. مدیرکل نیروی کشش و لکوموتیو راه‌آهن تصریح کرد: اگر بخواهیم وضعیت شبکه را با دیگر کشورها مقایسه کنیم کار صحیحی نیست. چراکه کشور ما با مشکلات بسیاری مواجه است اما سعی کرده مطابق با استانداردها پیش رود تا حد امکان به تقاضاها پاسخ دهد. لذا بهتر است در برنامه‌های بلندمدت طوری برنامه‌ریزی کرد با توجه امکانات موجود زمینه برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم شود.

کد خبر 6434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =