سید شهاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الدین صدر روحانی‎زاده‎ای تهرانی است که باید او را از پزشکان سیاستمدار دانست و در ردیف چهره‎هایی همچون علیرضا مرندی، مسعود پزشکیان و مصطفی معین قرار داد.

البته این سه پزشک هر یک در برهه‎ای در راس وزارت بهداشت قرار گرفتند اما صدر با اینکه چندین بار جزء گزینه‎های پست وزارت بود اما از سوی رئیس دولتی به عنوان وزیر کابینه به مجلس معرفی نشد. البته او در هر دو دولت احمدی‎نژاد جزء گزینه‎های احتمالی پست وزارت بهداشت بود ولی در نهایت رئیس دو دولت نهم و دهم، کامران لنکرانی و سپس وحیده دستجردی را به مجلس معرفی کرد. تا هم یک وزیر جوان و یک وزیر زن را به کابینه بیاورد.

با این حال این پزشک 49 ساله وقتی همزمان با دو نفر از همین پزشکان سابقا وزیر وارد مجلس هشتم شد، توانست به ریاست کمیسیون بهداشت و درمان برسد. این در حالی بود که پیش از تشکیل این  کمیسیون، بسیاری، پزشکیان و مرندی را در صدر این کمیسیون می‎دیدند اما در شرایطی که این دو نفر نامزد نشدند او توانست رای دیگر پزشکان این کمیسیون را به دست آورد. البته از آنجا که او از امروز نایب رئیس مجلس شده است، بر اساس آیین‎نامه داخلی مجلس دیگر نمی‏تواند رئیس کمیسیون بهداشت بماند و باید این کرسی را به دیگران واگذار کند.

سوابق علمی، از دارلفنون تا دانشگاه تهران
صدر پس از دبستان دانش، مدرسه راهنمایی اخباری، مدرسه راهنمایی اثنی‌عشری و دبیرستان دارالفنون، یکسال بعد از انقلاب وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. در سال 1366 دوره دکتری پزشکی و در سال 1369 دوره تخصصی فیزیولوژی پزشکی را به اتمام رساند. او در حال حاضر استاد پایه 17 دانشگاه علوم پزشکی تهران است و فیزیولوژی(قلب و غدد درون‌ریز) تدریس می‎کند، عضو گروه مؤلفین کتاب فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او عضو شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور(1379-1375)، عضو شورای عالی آموزش علوم پایه و بهداشت کشور(1379-1375)، عضو کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت(73-70)، عضو هیأت ممتحنه و ارزشیابی دانشنامه تخصصی فیزیولوژی (73-78) عضو گروه تحقیقات فیزیولوژی، ایمونولوژی، بیوشیمی معاونت پژوهشی وزارت بهداشت(72-76) نیز هست.

صدر چهره نسبتا منتقدی در عرصه علمی است و به عنوان یک پزشک انتقادات تندی را در برهه‎های مختلف از مناصب علمی و پزشکی‎اش مطرح کرده است. چه آنکه در دولت خاتمی به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران از بنیان متزلزل اقتصاد پزشکی در ایران سخن گفت که جامعه پزشکی و مردم را در معرض آسیب قرار داده است( اردیبهشت 82) و در دولت احمدی‎نژاد هم در نامه‎ای به رئیس جمهور خواستار توجه احمدی‌نژاد به بحران مالی پیش روی شرکت‌های تولیدی و توزیعی دارو در اثر کمبود نقدینگی شد تا در امر درمان بیماران خللی ایجاد نشود (مهر 88).  

اما پرمخاطره‎ترین دوران برای صدر به عنوان یک پزشک، در بهمن ماه سال 87 رقم خورد. دوره‎ای که شبهه در انتخابات نظام پزشکی رخ داد و علی‎رغم اعلام رسمی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه هیأت مدیره جدید نظام پزشکی تهران، رئیس، نایب رئیس، دبیر و نمایندگان خود را در مجمع عمومی تعیین کرده، تعدادی از اعضای هیات مدیره در ریاست وی تشکیک کردند. این پزشکان مدعی بودند که صدر و نزدیکانش کاملاً شتابزده، نشست دوم هیات مدیره را در یک محیط دوستانه و بدون حضور دوسوم اعضا، برگزار و به اتفاق آرا، صدر را بار دیگر به عنوان رئیس انتخاب کردند. ماهها طول کشید تا سروصداها و شبهه ها در این باره خوابید و صدر از سوی همه اعضای این سازمان پذیرفته شد و به فعالیت ادامه داد.

سوابق سیاسی در سه قوه
در سایت رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سابقه سیاسی‎ و مبارزاتی‎ای برای صدر در قبل از انقلاب ثبت نشده است. از این رو عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و دانشگاه تهران در دوران تحصیل را باید نخستین فعالیت سیاسی وی برشمرد که پس از آن مسؤول جهاد دانشگاهی دانشکده پزشکی(64-1359) شد. او که در این فاصله به عضویت شورای مدیریت دانشکده پزشکی(64-1360) نیز درآمده بود، سپس عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی(1364تا کنون) شد.

از اواسط دهه 60 بود که صدر به هر سه قوه راه یافت. او ابتدا معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(71-1366) شد، سپس در دو دوره پیاپی چهارم و پنجم به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت و بعد هم رییس سازمان پزشکی قانونی کشور (1381 تاکنون) شد.

البته صدر مناصب دیگری همچون سرپرست هیأت پزشکی حج (77-1369)،  عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، عضو هیأت مؤسس و دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان ایران، رییس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایرن(79-1375)، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور (1375 تاکنون)، رییس سازمان نظام پزشکی تهران (1379 تاکنون) و رییس هیئت عالی انتظامی نظام پزشکی کشور (1381 تاکنون) را نیز تجربه کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64558

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قدیر IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    1 2
    با عرض معذرت،اقای دکتر صدر در سال1386 جهت شرکت در انتخابات مجلس از ریاست سازمان پزشکی قانونی استعفا کرد و در حال حاضر دکتر احمد شجاعی رییس این سازمان است.
  • بدون نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    1 7
    دکتر صدر فردی مدیر ، اخلاق مدار و حزب اللهی است . خدا نگهدارش
  • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
    5 2
    سابقه جبهه؟؟؟!!!!!!
  • مجید IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
    2 6
    دکتر صدرفردی ولایتمدار انقلابی ودلسوز مستضعفین میباشد
  • کاوه IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    2 3
    کسی که علم و لیاقت و توانایی و اعتقاد رو با هم داشته باشه حتمآ جاش بالاتر از اینجاست آقای بدون نام که نظر دادین.ما برای کاندیداتوری ریاست جمهوری دکتر صدر آماده ایم.
  • بدون نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    6 1
    جساراتاً هیچ کس نپرسیده که یکسال بعد از انقلاب مگه دانشگاه ها باز بود که ایشون سر کلاس دانشکده پزشکی حاضر شدن؟ مگه اینکه کلاس خصوصی فقط برای ایشان برگزار شده بوده؟!!!!!!