روزنامه شهروند نوشت: یک ماه پیش نزدیک به ۱۲۰۰ کیسه‌خواب از سوی یک نهاد ایرانی-اسلامی (مرکز اسلامی فرهنگی شمال کالیفرنیا) و با همکاری چند نهاد دیگر، در میان بی‌خانمان‌های ایالت کالیفرنیا توزیع شد؛ اقدامی که در نوع خود کمتر رخ‌ داده است.

همین موضوع سبب شد تا با «هرمز مقاره‌ای» مبتکر این طرح گفت‌وگویی درباره این اقدام انجام دهیم. آقای مقاره‌ای ازجمله چهره‌های شناخته‌شده با فعالیت‌های نوعدوستانه در منطقه شمال کالیفرنیا است. او سالیان قبل یکی از مدیران رده بالای شرکت تویوتا در این منطقه بود و اخیرا خود شرکتی مستقل را بنا گذاشته و در کنار آن بخشی مهم از فعالیت‌های خود را به کمک به افراد و نهادهای اجتماعی اسلامی و ایرانی اختصاص داده است.


آقای مقاره‌ای ابتدا توضیح دهید که چگونه به ذهنتان رسید برای بی‌خانمان‌های کالیفرنیا کیسه‌خواب تهیه کنید؟

شبی در یک میهمانی در اجتماعی ایرانی بودم که دیدم بحثی درگرفت درباره هوای سردی که به‌ویژه امسال در زمستان کالیفرنیا ایجاد شده است. گروهی شروع کردند به بیان جملات سوزناک و آه و حسرت کشیدن برای بی‌خانمان‌ها که چگونه در این سرما طاقت می‌آورند. تعدادی دیگر هم به چند پست در فیس‌بوک اشاره کردند و اینکه تمامی پست‌ها را لایک زدند این لایک زدن فیس‌بوکی را چنان با افتخار عنوان می‌کردند که انگار واقعا به بی‌خانمان‌ها کمک کردند و... من در آن جمع گفتم که آه و حسرت‌کشیدن خوب است، نوعی حس همدردی است و وجهی از همذات‌پنداری ما را نسبت به یک گروهی از مردم و شهروندان که حق زندگی بهتری را دارند، نشان می‌دهد، اما این کافی نیست و این کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم و چرا به سمتی حرکت نکنیم که کاری اضافه‌تر بر این کار انجام دهیم.


مثلا چه کاری؟
هر کاری که وجهی عملی داشته باشد و گرهی از کار یک شهروند یا یک انسان نیازمند باز کند. اتفاقا در اصول دین ما شیعیان، اصلی داریم تحت عنوان «عدل» که تفسیر من از آن این است که جامعه‌ای می‌تواند مدعی عدالت باشد که عدالت اجتماعی هم در آن رعایت شود. اگر چه در فروع دین خودمان نیز دو اصل خمس و زکات را گنجانده‌اند که نشان می‌دهد شارع به این قضیه وقوف داشت که به همه مسلمانان توصیه کرده بخشی از دارایی‌های خودشان را به همنوع نیازمند ببخشند. در هر حال در آن نشست من تأکید کردم که لایک زدن و تأسف‌خوردن کافی نیست و باید کاری عملی صورت داد چون‌ سال گذشته در همین سن‌خوزه کالیفرنیا ۴ بی‌خانمان از سرما یخ زدند و مردند. یکی از دوستان که فرد خیری است و پیش از این نیز مشارکتی جدی در کارهای خیر داشت، پیشنهاد داد که با توجه به سردی هوا بهتر است برای گروهی از این افراد پتو بخریم. دیدم ایده خوبی است برای یک کار و کمک هر چند کوچک؛ اما به ذهنم رسید که پتو را به کیسه‌خواب تبدیل کنیم که هم کاربردی‌تر است و هم اینکه در شرایط آب‌و‌هوایی اینجا مصرف بهتری دارد.
این تصمیم ابتدا فردی بود، چه شد که به تصمیمی رسیدید برای اجتماعی کردن این کار و کمک‌گرفتن از نهادهای اسلامی؟
این ماجرا از زمانی وجه اجتماعی به خودش گرفت که هجوم به مسلمانان در آمریکا و تبلیغات علیه آن بیشتر شد. آنجا بود که ما تأکید کردیم ضمن این کار به تبلیغات برای انعکاس بیرونی این اقدام هم توجه کنیم. و سپس نقطه ثقل این فعالیت را مرکز اسلامی فرهنگی شمال کالیفرنیا قرار دادیم که من در دو سه ماه قبل درهیأت مدیره آن بودم . آن‌جا به جمع‌بندی رسیدیم که با دیگر نهادهای اسلامی هم موضوع را مطرح کنیم تا اگر آنها تمایل داشتند مشارکت کنند. بنیاد صبا و بنیاد توحید و انجمن نیکو و بنیاد پزشکان امامیه و البته هدف ما این بود که دریابیم این نهادهای اسلامی تا چه اندازه مشارکت می‌کنند. هدف‌های دیگری هم داشتیم که در یک بیانیه اعلام کردیم.


هدف اولیه شما خرید و توزیع چند کیسه خواب بود؟
پیش‌بینی من و دوستم که علاقه‌مند نیست نامش بیاید این بود که‌ هزار کیسه خواب بخریم و توزیع کنیم که بعدا ۱۵۰ عدد دیگر اضافه شد. و کیسه‌خواب‌ها با قیمت هر کدام ۱۵ دلار از چین وارد می‌شد.


بازخوردهای کار چگونه بود؟
قابل توصیف نیست و خودمان باور نمی‌کردیم که به‌خصوص مردمان و شهروندان آمریکایی این‌گونه ما را مورد تشویق قرار بدهند. ضمن آن‌که چند نشریه مهم منطقه کالیفرنیا و یک نشریه ملی (سانفرانسیسکو کرونیکل) این رخدادرا انعکاس دادند. علاوه بر آن سطح مشارکت جوانان ایرانی و مسلمان برای کمک به توزیع این کیسه‌خواب‌ها هم شوق انگیز بود و نشان می‌داد که جامعه مسلمان و جوان آمریکا (به‌خصوص ایرانیان) که در مدارس آمریکا درس خواندند، درکی بهتر و روز آمد‌تر از کار داوطلبانه دارند. حتی یکی از دانش‌آموزانی که در دوران دبستان در مدرسه اندیشه فارسی درس می‌خواند (شنبه‌های هر هفته) گفت که این موضوع باعث شد که به‌عنوان یک بچه مسلمان و ایرانی احساس هویت کنم و سرم را اندکی بالاتر بگیرم و به دوستان و همکلاسی‌هایم بگویم که ما مسلمانان هم در کارهای اجتماعی و نوعدوستانه همراه شهروندان آمریکا هستیم. هفته گذشته هم تعدادی از همین جوان‌ها آمده بودند و پیشنهادهایی داشتند برای ادامه همکاری و این‌که برای تابستان بی‌خانمان‌ها هم کاری بکنیم که آنها بتوانند یک استحمامی داشته باشند و از شر حشرات تابستانی در امان بمانند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    6 0
    راههاي رسيدن به خدا به تعداد آدمهاي روي زمين است. ممنون
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    5 0
    آيا در اين شب عيدي هركس نمي تواند در شهر خودش غذايي مثلا ماهي پلو را بين چند نفر از بي خانمانها توزيع كند؟زندگي رياضيات است پس شادي هايمان را تقسيم كنيم و غمهايمان را كم كنيم و دوستي هايمان را جمع كنيم و خوشگويي هايمان را ضرب كنيم
  • بی نام US ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    1 0
    بسیار ممنون از این حرکت انسانی و واقعا ایرانیان نشان دادند و می دهند که در هر جایی ابتکار عمل دارند. دست مریزا د به این مدیری که این گونه به فکر همنوعان خود است.