غذا، کرم صورت و حالا سوخت هواپیما؛ همه بهره‌برداری‌های ژاپنی‌ها از "جلبک"

توکیو طرح بزرگ خود را با استفاده از جلبک‌های کوچک راه‌اندازی کرد. این ارگانیسم ظریف‌تر از یک تار مو می‌تواند در آینده برای سوخت‌های هواپیما مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان؛ شرکت ژاپنی ایگلنا نوع خاصی از جلبک را کاشت و برداشت کرده است که برای مصارف غذایی و آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته. اما به نظر می‌رسد این نوع بخصوص از جلبک پتانسیل بهره‌برداری برای استفاده‌های دیگری را هم داشته باشد.

این کمپانی در همکاری با ایرلاین ANA (ALNPY) یکی از ایرلاین‌های برجسته ژاپنی قصد دارد 33 هزار گالن سوخت جت برای یکسال از پالایشگاه سوخت‌های زیستی جلبک تولید کند.

میتسورو ایزومو ، موسس شرکت ایگلنا می‌گوید:" هر کس برای اولین بار چنین ایده‌ای را می‌شنود معتقد است این کار یک دیوانگی‌است. اما به لحاظ علم و فناوری یک ایده بسیار ساده است."

این سوخت از نظر شیمیایی شبیه به نفت سفید است که می‌توان آن را از پودر جلبک خشک استخراج کرد.

شرکت ایلگنا که کسب و کار خود را با اعتماد به پتانسیل‌ بهره‌برداری از جلبک پیش می‌برد در حال ساخت یک مرکز تست در یوکوهاما ، در نزدیکی یکی از دو فرودگاه مهم توکیو است. انتظار می‌رود یک روز بعد از عرضه آنلاین سوخت در سال آینده ،‌پنج بشکه نفت خام سبز با تلمبه تخلیه شود.

اما این مقدار بسیار ناچیز است. ایزومو می‌خواهد در یک روال رو به جلو مقدار تولید را به 400 درصد برساند و با بازگشایی پالایشگاه دوم در سال 2020 به منظور پایین آوردن هزینه‌های سوخت زیستی کربن خنثی ، آن را به لحاظ تجاری هم بادوام کند.

حتی پس از آن عصاره جلبک با سوخت همیشگی جت ترکیب خواهد شد و همچنان فقط مقدار کافی از این سوخت برای تعداد پروازهای محدود تهیه می‌شود.

ایزومو دریافته است که جلبک - ماده ای که هم ویژگی گیاهی و هم ویژگی حیوانی دارد - می‌تواند با تحقیقات بیشتر به ماده غذایی فوق‌العاده‌ای تبدیل شود.

بعد از مشاهده کودکان گرسنه طی سفری که وی در سال 1998 به بنگلادش داشته ، تصمیم گرفته در مسیر مبارزه با سوء تغذیه گام بردارد.

او تحت تاثیر داستانی در کمیک مانگا که ماجرایی برای پیدا کردن لوبیای سحر آمیز بود قرار گرفت ؛ درست مانند مواد اولیه غذایی که می‌توانند مشکلات بزرگی را که دنیا با آنها روبه‌رو است حل کنند.

البته ایزومو موفق نشد لوبیای سحر آمیزی را پیدا کند با این حال او در عوض بر روی جلبک‌های میکروسکوپی تمرکز کرد.

آنچه که برنامه‌ریزی کرده بود به خوبی جواب داد. او شرکتی را تاسیس کرد که در بورس اوراق بهادار توکیو ارزشی برابر 930 میلیون دلار داشت.

در عین حال رویاهای کارمندان شرکت ایزومو بیش از اینها جاه طلبانه بود چه اینکه آنها آروز دارنداز جلبک برای کسب قدرتی جهت سفر به مریخ بهره ببرند و در طول راه فضانوردان را تغذیه کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    پس چرا در كشور ما خبري از هيچ نوع سوخت زيستي نيست؟