تدبیر جدید کشوری که بیشترین وابستگی را به نفت دارد

انرژی های تجدیدپذیر می توانند در کشورهای عربی جای سوخت های فسیلی را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عربستان، کشوری که بیشترین وابستگی را به نفت داشت،حالا به سمت انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید روی آورده است.

از آغاز سال جاری میلادی، عربستان برنامه دارد که 10 گیگاوات انرژی تجدید پذیر را تا سال 2023 توسعه دهد. شرکت نفتی آرامکو در گذشته از توربین بادی رونمایی کرده بود که این توربین بادی ساخت شرکت آمریکایی جنرال الکتریک (جی ئی) است. این توربین ها قرار است برق تاسیسات توزیع فرآورده های نفتی سعودی آرامکو را در شمال غربی عربستان، تامین کند. این انرژی های تجدیدپذیر می تواند جای 800 هزار بشکه نفت در روز را بگیرد.

 عربستان که بزرگ ترین کشور صادر کننده نفت خام جهان و تولید کننده عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است، کمتر از یک درصد از کل انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند. بر اساس برنامه معروف به «چشم انداز ٢٠٣٠» عربستان که یک بسته سیاست اقتصادی و اجتماعی است، رهاسازی این کشور از وابستگی مطلق به صادرات نفت و بهره‌گیری بیشتر از منابع تجدیدپذیر تاکید شده است. عربستان همچنین قصد دارد یک تحقیق جامع در زمینه انرژی های تجدیز پذیر و صنعت تولید انرژی های تجدید پذیر انجام دهد.البته سعودی آرامکو، اچ اس بی سی، کردیت سوئیس و جی پی مورگان از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند.

کارشناسان معتقدند که دیگر زمان لاگچری بودن انرژی های تجدیدپذیر تمام شده است و کشورها باید به سمت توسعه این انرژی ها بروند.  عربستان برنامه دارد که حدود 30 الی 50 میلیارد دلار بر روی انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند. این کشور قصد دارد تا سال 2030 میلادی 30 درصد از برق خود را از انرژی های تجدید پذیر تامین کند.

به گفته آرامکو، در حال حاضر سرمایه گذاری هایی که شده ، انرژی خورشیدی این کشور می تواند حدود ۳۰ هزار بشکه در روز را جایگزین کند و توربین های بادی نیز ۱۹ هزار بشکه در روز را جایگزین کند.

کارشناسان اقتصادی متخصص عربستان معتقدند که عربستان باید از سرمایه گذاری های کوچک شروع کند و پله پله انرژی های تجدیدپذیر را در کشور تقویت دهد.

 

 

منبع:بلومبرگ

 

39224

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران دوست A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    9 0
    باور کنید همه کشورها به فکر توسعه و پیشرفت هستند.،،، چون می دونن آینده نزدیک نفوذ در منطقه با پیشرفت تکنولوژی به دست می آید نه جنگ