گردشگران از تماشای جاذبه های تاریخی شیراز سیر نمی شوند

«خبرجنوب» نوشت: نخستین قطار گردشگری امسال با بیش از 80 گردشگر اروپایی، آمریکایی و استرالیایی به فارس رسید؛ قطاری که پنج شنبه گذشته در ایستگاه سعادت شهر متوقف شد و مسافرانش با اتوبوس راهی جاذبه های شاخص استان شامل مجموعه های جهانی پاسارگاد، تخت جمشید، محور زندیه در شیراز، مسجد نصیرالملک، آرامگاه های حافظ و سعدی شدند و پس از بازدید یک روزه از این اماکن مذهبی، تاریخی و گردشگری، شب همان روز (پنج شنبه شب) با قطاری که در ایستگاه راه آهن شیراز منتظر آنها بود به مقصد تهران حرکت کردند.

نخستين قطار گردشگري 96 در واقع سيزدهمين قطار گردشگري(عقاب طلايي) است كه طي 3 سال گذشته وارد ايران شده و مسافرانش در قالب سفري 10 تا 12 روزه از جاذبه هاي استانهاي مختلف كشور شامل تبريز، تهران، همدان، زنجان، كرمان، يزد، اصفهان و شيراز ديدن كردند، مسافراني كه اغلب تجربه سفر به ايران به ويژه استان فارس را نداشتند و براي نخستين بار به اين سرزمين آمدند تا با فرهنگ، تمدن و مردم آن بيشتر آشنا شوند.
آنچه مي خوانيد گفت وگوي خبرنگاران ما با تني چند از اين گردشگران است كه در حاشيه بازديدشان از مسجد نصيرالملك انجام شد.«ريچارد موراس» گردشگري از كشور استرالياست كه خود را راهنماي گردشگري معرفي مي كند. وي كه سومين بار است به ايران سفر كرده، به خبرنگار ما مي گويد: توصيف زيبايي هاي ايران بسيار سخت است، از جاذبه هاي گردشگري و تاريخي گرفته تا مهمان نوازي مردم اين كشور، همگي جذاب و ديدني است كه من به عنوان يك راهنماي تور به تمامي گردشگران توصيه مي كنم به ايران سفر كنند و اين زيبايي ها را حتما ببينند.
وي با بيان اينكه مردم ايران به خصوص شيرازيها همواره با آغوش باز پذيراي گردشگران خارجي هستند، مي افزايد: سفر به ايران تجربه اي خاص را براي گردشگران به دنبال دارد و اميدوارم گردشگران حرفهاي دستكم يكي دوبار به اين منطقه سفر كنند.
«بياتا» يكي ديگر از گردشگران استراليايي است كه در گفت وگويي با خبرنگار ما، مي گويد: نخستين بار است كه به شيراز سفر مي كنم و افسوس مي خورم كه چرا زودتر اين شهر را نديده ام چرا كه داراي زيبايي هاي منحصربه فردي است.
وي ادامه مي دهد: زماني كه به كشورم بازگردم حتما به هموطنان و دوستانم توصيه مي كنم به اين شهر سفر كنند.
بياتا همچنين اضافه مي كند: جاذبه هاي تاريخي و گردشگري ايران در نوع خود بي نظير است. در طول سفر از شهرهاي تهران، يزد، مشهد و شيراز ديدن كردم و متوجه شدم سراسر ايران مملو از جاذبه هاي منحصربه فردي است كه گردشگران بايد حتما به اين كشور سفر كنند تا بتوانند تمامي آنها را ببينند.
در ادامه اين گفت وگو، «سائوني آرتور» يكي ديگر از گردشگران استراليايي قطار گردشگري نيز ميگويد: مردم شيراز بسيار مهربان و مهمان نوازند و هر گردشگري تحت تاثير اين رفتارها قرار مي گيرد.
وي به جاذبه هاي تاريخي شيراز اشاره مي كند و مي افزايد: اماكن تاريخي و گردشگري متعدد و متنوعي در اين شهر ديدم، مكان هايي كه هر گردشگري را تحت تاثير خود قرار مي دهد و بازگشت دوباره آنها را تضمين مي كند.
اين گردشگر استراليايي اضافه مي كند: با اينكه نخستين باري است به ايران و شيراز سفر كرده ام اما احساس مي كنم اين سرزمين را مي شناسم چون مردمانش بسيار مهربانند و گردشگران احساس غربت نمي كنند.
«گلدن كوريگن» گردشگر آلماني تبار نيز به خبرنگار ما مي گويد: قبل از سفر اصلا تصور نميكردم ايران كشوري زيبا و مدرن باشد.
وي ادامه مي دهد: همواره ترديد داشتم كه به ايران بيايم اما در حال حاضر كه در شيراز هستم و اين همه زيبايي و مردم مهربان را مي بينم افسوس ميخورم كه چرا زودتر به اين سرزمين سفر نكرده ام.وي با بيان اينكه به زودي براي ديدن ديگر اماكن تاريخي شيراز كه به دليل زمان كوتاه سفر موفق نشدم ببينم دوباره به فارس مي آيم، مي افزايد: شيرازي ها مردمي مهمان نواز و خوشرو هستند و همواره در برخورد با گردشگران، لبخند به لب دارند و به آنها خوشامد ميگويند كه در كمتر كشوري اين برخورد وجود دارد.
كوريگن در ادامه به بازديدش از مجموعه جهاني تخت جمشيد اشاره مي كند و مي گويد: توصيف اين بناي سنگي كه متعلق به 2 هزار و 500 سال قبل است بسيار سخت مي باشد اما مي توان به جرات بيان كرد كه تمامي زيبايي هاي تاريخ و تمدن در اين مجموعه جهاني به وضوح ديده مي شود.در ادامه اين گفت وگو، «اليزه» ديگر گردشگر آلماني كه براي نخستين بار به شيراز سفر كرده، مي گويد: تصور اينكه ايران كشوري مدرن با سابقه تاريخي گسترده مي باشد كمي عجيب است اما آنچه كه گردشگران در اين كشورمي بينند تماما زيبايي، تاريخ و طبيعت است.
وي اضافه مي كند: گردشگران با فرهنگ و تمدن غني ايرانيان مواجه مي شوند كه وصف ناپذير است.وي به جاذبه هاي تاريخي و مذهبي شهر شيراز نيز اشاره مي كند و مي گويد: شيراز شهري منحصر به فرد است كه در هيچ جاي دنيا نمي توان آن را ديد و تمامي جاذبه ها در آن جمع شده و گردشگران هيچ گاه در اين شهر احساس خستگي نمي كنند.
يكي ديگر از گردشگران استراليايي «هيت ها جانستون» است كه به گفته خودش در مورد ايران و تاريخ آن چيز زيادي نمي داند و هم اينك با سفر چندروزه خود به اين كشور و ديدن جاذبه هاي تاريخي و طبيعي آن، تحت تاثير قرار گرفته است.
وي در گفت وگو با خبرنگار ما، مي گويد: فارس داراي جاذبه هاي منحصربه فردي است كه در هيچ جاي دنيا وجود ندارد. به طور مثال تخت جمشيد يكي از آنهاست. اين گردشگر استراليايي درخصوص بازديدش از مجموعه جهاني تخت جمشيد مي افزايد: با ورود به مجموعه جهاني تخت جمشيد و ديدن اين همه زيبايي و تمدن، از عملكرد اسكندر مقدوني متاسف شدم و به طور حتم از دوستانم دعوت خواهم كرد كه از اين بناي جهاني ديدن كنند.در ادامه اين گفت وگو، «كن» از كشور استراليا نيز مي گويد: امنيت، مهماننوازي، تاريخ غني و مكان هاي تاثيرگذار گردشگري از جمله توصيف هايي است كه مي توان در مورد شيراز داشت، شهري كه داراي هويت و قدمت است و بايد هر گردشگري آن را ببيند.وي اضافه مي كند: به طور حتم پس از بازگشت به وطنم، دوستان و آشنايانم را ترغيب و تشويق خواهم كرد كه به شيراز بيايند و آنچه كه من در اين شهر ديدم را ببينند.«فيليپ ملت» نيز ديگر گردشگر استراليايي تبار است كه شيرازي ها را مردماني خنده رو و شاد توصيف مي كند و مي گويد: ايران به خصوص شهري چون شيراز را نمي توان در هيچ كجاي دنيا پيدا كرد، از مردمان مهمان نوازش گرفته تا مكان هاي تاريخي اش كه هركدام داستان و حكايت جالبي دارد.وي اضافه مي كند: چنانچه فرصتي فراهم شود دوباره براي ديدن اين تمدن غني به ايران و شيراز سفر خواهم كرد.بنا بر این گزارش همچنين در ادامه این گفت و گوها، معاون گردشگری فارس با اشاره به ورود نخستین قطار گردشگری در سال ۹۶ به استان افزود: گردشگرانی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و استرالیایی در سفر یک روزه به استان فارس از جاذبههای دیدنی و تاریخی استان بازدید میکنند.
موید محسننژاد در گفتوگو با خبرنگار سرویس گردشگری « خبر جنوب » افزود: سفرکردن با قطار تنوع خاصی برای گردشگران به همراه دارد و تاکنون 13 قطار گردشگری به ایران آمده است. وی افزود: گردشگران در سفر با قطار با مسیرهای گردشگری آشنا میشوند و میتوانند جاذبههای مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران را ببینند.
به گفته محسننژاد سفر با قطار و اقامت در آن نه تنها برای گردشگران متنوع است بلکه تبلیغات گستردهای هم برای معرفی مناطق مختلف ایران، مسیرها و مقاصد ناشناخته سفر به گردشگران محسوب میشود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =