مهر به نقل از معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان نوشت:بیش از ۵۰ سال تزئینات بدنه عمارت عالی‌قاپو زمان برده است، شاید در ظاهر سختی تعمیرات این بنای تاریخی مشخص نباشد، اما بر داشتن هر ستون، استحکام بخشی به آن و بازگرداندن بر سر جای خود نیازمند دقت بسیاری است

ناصر طاهری اظهار داشت: اصفهان دارای بناهای تاریخی مختلف با قدمت بیش از ۱۰۰ سال است که به یقین نیازمند تعمیرات مختلفی هستند.

وی افزود: باید به این نکته توجه کنیم که برای ما ظاهر یک بنای تاریخی در اولویت نیست و استحکام ساختاری بنا به منظور حفاظت درازمدت از آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان بیان داشت: در واقع اعتبار برای تعمیرات بخش‌های مختلف یک بنای تاریخی بر اساس اولویت انجام می‌شود و مواردی که احتمال خطر برای بنای تاریخی ایجاد می‌کند در اولویت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس گاه ممکن است گردشگران تصور کنند در طول یک سال هیچ اقدامی برای یک بنای تاریخی انجام نشده درحالیکه آن بنا نیازمند تعمیرات ساختاری است که گاه به چشم نمی‌آید، توجه داشته باشید که گاه تعمیر یک پشت بام بازار سه برابر کف‌سازی‌ آن نیازمند زمان و فعالیت است.

طاهری با تاکید بر این نکته که با توجه به قدمت بناهای تاریخی امکان تعمیر زودهنگام آنها وجود ندارد، ابراز داشت: به طور مثال مسجد امام (ره) کاشیکاری‌های ۴۰۰ ساله دارد که هر بخش تعمیر می‌شود ممکن است بخش دیگری نیازمند مرمت باشد.

وی با اشاره به اینکه در همه بناهای با بیش از ۲۰ سال قدمت مشکلاتی وجود دارد، گفت: بیش از ۵۰ سال است تزئینات بدنه عمارت عالی‌قاپو زمان برده است، شاید در ظاهر سختی تعمیرات این بنای تاریخی مشخص نباشد، اما بر داشتن هر ستون، استحکام بخشی به آن و بازگرداندن بر سر جای خود نیازمند دقت بسیاری است چراکه گاه یک میلی‌متر جابه جایی ممکن است خسارت جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =