۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸

در حالی که طرح کاهش سقف تولید اوپک برای کنترل قیمت در بازار نفت خام، به تاریخ بازبینی خود نزدیک می‌شود که ونزوئلا به‌ عنوان یکی از بزرگترین کاهش‌دهندگان تولید نفت، شرایطی بسیار ناپایدار دارد.

به گزارش خبرآنلاين، هفته‌های اخیر در کاراکاس پایتخت ونزوئلا، هفته‌هایی پر آشوب بوده و اقتصاد این کشور نیز نزدیک به دوسال است که در پی افت شدید قیمت نفت خام، با مشکل درآمدی مواجه شده و فساد اقتصادی موجود در سیستم حاکم، بر این مشکل دامن زده است. 

در چنین شرایطی، اجماع بر سر کاهش تولید نفت در میان کشورهای عضو اوپک، یکی از موقعیت‌های مطلوب دولت ونزوئلا را فراهم آورد تا ناتوانی‌های خود را پشت پرده کنترل بازار نفت پنهان کند و سهمی نزدیک به 10 درصدی از کاهش تولید این کارتل را برعهده بگیرد؛ سهمی که احتمالا به‌زودی دردسری بزرگ برای کشورهای صادرکننده نفت ایجاد خواهد کرد چراکه بحران ونزوئلا به شدت با نفت گره خورده و سناریوهای مختلفی برای آن می‌توان فرض کرد که هیچ کدام به‌نفع اوپک نیستند. از این میان دو سناریو بیش از دیگر برآوردها محتمل هستند.  

وقتی ونزوئلا قادر به خرید نفت سبک نباشد، نفتی هم برای فروش نخواهد داشت و این به‌معنی کاهش بیش از اندازه نفت اوپک و برهم خوردن تعادل پیش‌بینی شده این سازمان در جهت دیگری‌ست. 

بحران اقتصادی در ونزوئلا در همین‌حال شرکت‌های خارجی را از میدان‌های نفتی این کشور فراری داده و مصادره اموال آنها و ناتوانی دولت در پرداخت تعهدات مالی‌اش موجب شده تعداد دکل هاي فعال از 70 دکل در سال 2015 به 51 دکل در سال 2016 کاهش یابد؛ وضعیتی که تمام بحران‌ها را تشدید و حساب و کتاب اوپک را برهم‌ می‌زند.  

منبع:اويل پرايس

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =