۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶

دکتر مرندی، وزیر اسبق بهداشت: وزارت رفاه نباید درست می‌شد و حالا هم هرچه زودتر منحل شود به نفع کشور است.

فهیمه حسن‌میری:

وزارت رفاه که از همان آغاز تأسیس در دولت قبل، مخالفانی جدی داشت، اکنون پس از گذشت 5 سال، به گونه‌ای عمل کرده که در مخالفت با آن، تقریباً همه کارشناسان به اجماع رسیده‌اند. پیش از این، برخی کارشناسان نظر خود را درباره ضرورت تصحیح هرچه‌سریع‌تر این روند اعلام کرده بودند، اما این روزها، همزمان با مطرح شدن برنامه دولت برای خارج شدن تأمین اجتماعی و برخی سازمان‌های دیگر از مجموعه وزارت رفاه، زمزمه انحلال این وزارتخانه در میان نمایندگان مجلس نیز جدی‌تر شده است.

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون وزارت بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌وگو با ایلنا از ضرورت کاهش تعداد وزارتخانه‌های دولت از بیش از 20 دستگاه به 16 وزارتخانه خبر داد و گفت که بر این اساس به ‌طور قطع وزارت رفاه منحل می‌شود. نکته جالب اینجاست که شهریاری، پیش از این، خود از موافقان تشکیل وزارت رفاه بود اما حتی او هم، اکنون به صف موافقان انحلال پیوسته است. شهریاری به «خبر» نیز می‌گوید: زمانی که بحث تشکیل وزارت رفاه مطرح شد ما از آن دفاع کردیم اما امروز شاهدیم که این وزارتخانه بیشتر مانند یک ستاد عمل کرده و توقعات مجلس را برآورده نکرده است بنابراین کمیسیون بهداشت مجلس می‌خواهد اعتبارات را به سمت وزارت بهداشت سوق دهد.

بحث انحلال یا ادغام این وزارتخانه در گذشته نیز بارها مطرح شده بود به طوری که یک بار بحث ادغام وزارت رفاه با وزارت کار مطرح شد و این اواخر هم که ادغام این سازمان با سازمان تربیت بدنی و تشکیل وزارتخانه‌ای به نام وزارت رفاه، ورزش و جوانان بر سر زبان‌ها افتاد که البته مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس را در پی داشت.

دکتر علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت مجلس هشتم، به عنوان یکی از مخالفان سرسخت تشکیل این نهاد، با تأکید بر این که اساس تشکیل وزارت رفاه اشتباه بوده، به «خبر» می‌گوید: «به نظر من وزارت رفاه نباید درست می‌شد و حالا هم هرچه زودتر منحل شود به نفع کشور است.» او می‌گوید: «اصولاً من معتقدم هرچقدر هم که وزارتخانه جدید درست شود کاری از پیش نمی‌رود. اینکه یک جا سیاست‌گذاری می‌کند، هزینه‌اش با دیگری است، یا این وزارتخانه طرحی را پیشنهاد می‌دهد که در تضاد کامل با سلیقه آن وزار‌تخانه است، مشکل درست می‌کند و نتیجه همین می‌شود که حالا می‌بینید.»

مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز از موافقان این انحلال است چراکه به اعتقاد او «پول در دست وزارت رفاه است و تصمیم‌گیری و پاسخگویی درباره مشکلات و برنامه‌های نظام سلامت بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است و واضح است که این مسئله دردسر درست می‌کند.»

اگرچه عده‌ای معتقدند انحلال وزارت رفاه، بازگشت به عقب و هدر دادن سرمایه است اما گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند نمی‌توان با استناد به این دلایل، عملکرد ضعیف یک نهاد را نادیده گرفت و برای اصلاح آن اقدام نکرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =