میزان واردات کشور بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سال 87 سه‌برابر کل صادرات غیر نفتی بوده است.

علی پاکزاد:

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سال 87 میزان واردات کشور به رقم 79/531 هزار میلیارد ریال رسیده است و در مقابل کل صادرات غیر نفتی کشور به رقم 8/172 هزار میلیارد ریال بالغ شده است. بر اساس همین ارقام تراز تجارت غیر نفتی کشور با کمک محصولات پتروشیمی معادل 359 هزار میلیارد ریال یا 7/37 میلیارد دلار منفی بوده است. بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات کشور در مقایسه با سال 86 معادل از نظر ارزش معادل 12/18 درصد رشد داشته است و در مقابل واردات کشور در مقایسه با سال 86 از نظر ارزش معادل 3/15 درصد رشد کرده است.

در تراز تجارت غیر نفتی کشور بالا‌ترین رشد مربوط به و بوده است که با رقم 42 میلیون دلار در اولین سال صادرات این محصول به رشد 8/156 هزار درصدی دست پیدا کرده است.

قابل ذکر آنکه بالاترین رشد واردات کشور مربوط به واردات تجهیرات دستگاههای اشعه ایکس است که با 517 میلیون دلار در مقایسه با سال 86 به رشدی 34 هزار درصدی رسیده است.

همچنین واردات خودرو در سال 87 با 10 درصد رشد به 50556دستگاه رسیده که ارزش آن معادل 967 میلیون دلار بوده است. متأسفانه مقایسه آمارهای سال 87 از طریق سایت گمرک با سالهای قبل از 86 ممکن نیست زیرا به دلایل نامعلوم طی چند سال گذشته آمارهای منتشر شده در سایت بعد از مدتی از دسترس کاربران اینتر نتی خارج می‌شود.

از دیگر آمارها شاخص صادرات در سال 87 می‌توان به کاهش صادرات انواع پسته اشاره کرد که بر اساس گزارش گمرک این محصول از نظر ارزش در مقایسه با سال 86 معادل42/9درصد واز نظر وزنی هم به میزان 3/48 درصد کاهش داشته است.

همچنین واردات جو طی سال 87 از نظر ارزش بالغ بر 548درصد واز نظر وزن معادل 578 درصد رشد داشته است ودر مجموع طی سال گذشته بیش از 448 میلیون دلار یا معادل1/3 میلیون تن جو وارد کشور شده است، قابل ذکر است تا قبل از اجرای برنامه خود کفایی گندم میزان واردات جو به کشور نزدیک به صفر بود ولی به دلیل دنبال کردن سیاست خود کفایی گندم در حال حاضر شاهد میزان بالای واردات جو به کشور هستیم این در حالی است که واردات گندم نیز یک سال پس از برگزاری جشن خودکفایی دوباره از سر گرفته شد و در سال 87 میزان واردات گندم به کشور به رقم 7/5 میلیون تن رسیدکه البته این رقم حدود 1/3 میلیون تن از مجوز صادر شده از سوی دولت برای واردات این محصول پایین‌تر بوده است. ارقام مربوط به صادرات فلز روی نیز در جمع بالاترین ارقام کاهش صادرات کشور قرار گرفته است به طوری که بر اساس آمار صادرات روی طی سال 87 نسبت به سال 86 از نظر ارزش با 3/68 درصد کاهش به 51 میلیون دلار و با کاهش 44 درصدی از نظر وزنی به 30 هزار تن رسیده است.

عمده ارقام با رشد‌های بالا در عملکرد تجاری کشور مربوط به کالاهای با پایه نفتی و پتروشیمیایی بوده است که با در نظر گرفتن رونق بازار این نوع محصولات طی سال 87 رشد صادرات این محصولا ت دور از انتظار نیست.

کاهش 31 درصدی ارزش صادرات پودر ومایع ظرفشویی نیز باعث شده طی سال گذشته معادل 78 هزار تن از این محصولات با ارزش 41 میلیون دلار به بازارهای خارجی صادر شود که البته این کاهش در اثر برنامه دولت برای تأمین نیاز بازار داخلی بعد از آزاد‌سازی قیمت و صادرات این محصول در بازار داخلی بود که باعث شد در مدت کوتاهی بازار داخلی کشور دچار بحران شود و همین مسئله باعث شد دولت با تعیین اولویت تأمین نیاز بازار داخلی از رشد صادرات جلوگیری کند.

در سال 87 محصول زعفران به رقم کاهش 12 درصدی در صادرات وزنی به دلیل رشد قیمت‌های جهانی این محصول ارزش صادراتش نسبت به سال 86 با 4/69 درصد رشد به رقم 8/77 میلیون دلار رسیدکه البته کاهش وزنی صادرات نیز به دلیل رشد تقاضای تجاری داخلی بود که با امید افزایش قیمت به انبار کردن این محصول پرداختند. طی سال گذشته قیمت زعفران طی یک برهه زمانی از مرز کیلویی یک میلیون تومان گذشت.

صادرات سنگ مرمر و انواع تراورتن کار نشده نیز مانند زعفران به رغم کاهش 9/24 درصدی با حدود 8 درصد رشد ارزش صادرات به رقم 7/42 میلیون دلار رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =