شرق نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در سفر یک‌روزه‌ای که به افغانستان داشت، در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای افغان خود در کابل، گفت امکان همکاری در زمینه آب برای حفظ محیط ‌زیست میان دو کشور وجود دارد. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف، در این نشست بر لزوم همکاری و به‌نتیجه‌رسیدن موضوع آب تأکید کرد و حل این مشکل را به نفع محیط زیست دو کشور دانست.

این اولین‌بار نیست که مسئولان بلندپایه دولت روحانی در مذاکرات خود با مسئولان دولت افغانستان محیط زیست و آب را در صدر موضوعات مورد گفت‌وگوی خود قرار می دهند. پیش از این هم در دیدارهای متعددی بحث پیرامون حقابه ایران از رودخانه‌های هیرمند و هریرود با طرف‌های افغانستانی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مشترک میان دو کشور، وضعیت تالاب هامون است که زمانی عنوان بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین ایران را بر خود داشت. این تالاب از ١٨ سال پیش به این‌سو تا بهار سال ١٣٩٣ تقریبا به ‌صورت کامل خشک شده بود و هیچ‌گاه فرصت نشد که دوباره آبی به لب‌های تشنه‌اش برسد. محل تأمین آب مورد نیاز این تالاب رودخانه هیرمند است که از ارتفاعات شمال افغانستان سرچشمه می‌گیرد و درنهایت به هامون می‌ریزد. در همه سال‌های گذشته دولت‌های مستقر در افغانستان، چه دولت طالبان و چه دولت‌های حامد کرزی به دلیل ناکارآمدی یا نداشتن تمایل و توانایی، به درخواست‌های ایران برای دادن حقابه تالاب هامون اهمیتی نمی‌دادند. بااین‌حال، با شروع به کار دولت روحانی، هم مسئولان دیپلماسی و هم رئیس سازمان محیط زیست به‌صورتی جدی وارد مذاکراتی با مسئولان افغانستان دراین‌باره شدند.

از طرفی، بارش باران و وقوع سیلاب‌ها در افغانستان هم به کمک آمد تا اردیبهشت سال ٩٣ برای اولین‌بار پس از ١٦ سال، به بخش‌های وسیعی از هامون آب برسد. در همین مدت، چندین مرتبه و در بالاترین سطوح ممکن، هم از سوی رئیس‌جمهور و هم معاون او، معصومه ابتکار، با رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان دولت افغانستان گفت‌وگوهایی جدی شد تا حقابه تالاب هامون را بپردازند. این در حالی است که در سال‌های گذشته و به‌صورت مشخص در دولت احمدی‌نژاد، ایران هیچ‌گاه چنین درخواستی را از افغانستان مطرح نکرد.

دو رودخانه هیرمند و هریرود از ارتفاعات افغانستان سرچشمه می‌گیرند و در ادامه به سمت ایران می‌آیند. یکی به تالاب هامون می‌ریزد و دیگری از مرز مشترک افغانستان و ایران می‌گذرد و در داخل خاک ایران به سد دوستی می‌رسد و در ادامه وارد شنزارهای کشور ترکمنستان می‌شود. سال‌هاست موضوع حقابه ایران - هم برای تالاب هامون و دشت سیستان و هم برای سد دوستی- از موضوعات مهم مطرح میان دولت‌های حاکم بر دو کشور همسایه است.

دو سال پیش که محمد اشرف‌غنی، رئیس‌‌جمهور افغانستان، به ایران سفر کرد در دیدارهایی که با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، داشت در همین رابطه گفت‌وگوهایی کرد. در همین سفر و در پی دیدار غنی با ابتکار، رئیس‌جمهور افغانستان با اعلام آمادگی این کشور برای آغاز مطالعه و بررسی چرایی خشک‌شدن هامون و همچنین چگونگی احیا و برگشت آن به شرایط گذشته، اعلام کرد: «لازم است تیمی تخصصی به‌صورت مشترک از دو کشور، برنامه‌ای جداگانه از سلسله اقداماتی را که دو کشور ایران و افغانستان باید به‌صورت ضرب‌الاجل برای جلوگیری از تخریب بیشتر تالاب بین‌المللی هامون انجام دهند، تهیه و تدوین و به دو کشور ارائه کنند».

او همچنین با اعلام آمادگی برای ایجاد چارچوب همکاری‌های کلی به‌منظور حفظ محیط ‌زیست در کشور و منطقه، گفت: «با توجه به مشکلات ناشی از تغییرات آب‌وهوا و اقلیم که منجر به خشک‌شدن باغ‌ها و جنگل‌های افغانستان شده است، این کشور آماده هر نوع اقدام و همکاری در زمینه حفاظت و احیای آبگیرها و تالاب‌هاست». اشرف غنی، سیلاب‌ها و خسارت‌های فراوان ناشی از آن را یکی از مهم‌ترین چالش‌های افغانستان برشمرد که سالانه قریب به ١/٥میلیارد دلار خسارت برای آن کشور به ‌دنبال دارد.

در همین رابطه سال ٩٤ معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، در گفت‌وگویی با «شرق» در رابطه با دیدار خود با رئیس‌جمهور افغانستان و مسائل مطرح‌شده در آن دیدار، گفت: «ما در ارتباط با همکاری‌های مشترک با کشور و مردم افغانستان درباره موضوع تالاب بین‌المللی هامون، برنامه‌های زیادی داریم. در مذاکرات رسمی‌ای که با آقای اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور محترم افغانستان، داشتیم همین پیشنهاد را دادیم که یک کارگروه مشترک برای احیای تالاب بین‌المللی هامون که یک تالاب بسیار ارزشمند برای زندگی مردم منطقه چه در افغانستان و چه در ایران است، تشکیل شود؛ چراکه معتقدیم اگر این تالاب احیا شود، بر کشاورزی و معیشت و دامداری آنها تأثیر دارد و می‌تواند به لحاظ گردشگری نیز به یک جاذبه خوب تبدیل شود و خودبه‌خود خواهد توانست امنیت این منطقه را تأمین کند و سطح آن را بالا ببرد. این بحث‌هایی بود که با رئیس‌جمهور افغانستان مطرح کردیم و آقای غنی هم از آن استقبال کردند. علاوه‌بر‌این، مردم این منطقه به این موضوع حساسیت دارند و علاقه‌مند هستند این تالاب احیا شود. من با خبرنگاران افغانستانی که به ایران سفر کردند، ملاقات داشتم؛ هم آنها و هم تشکل‌های مردم‌نهاد در افغانستان و سازمان‌های غیردولتی، همگی برای احیای این تالاب ابراز آمادگی کردند و به این موضوع علاقه داشتند».

تالاب هامون از سه درياچه کوچک به نام هاي هامون پوزک (مياني)، هامون صابوري (شمالي) و هامون هيرمند تشکيل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل مي شوند و درياچه هامون را تشکيل مي‌دهند. منطقه حفاظت‌شده هامون، به دليل قرار‌گرفتن در مرکز مناطق کويري و نيمه‌کويري کشورهاي ايران و افغانستان، تنها مأمن زيست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بيش از ١٨٣ گونه پرنده در درياچه هامون مشاهده شده است.

بيش از صد گونه جانوري از جمله گراز، گربه وحشي و روباه نيز در حواشي اين درياچه زيست مي‌کردند که قطع جريان آب هيرمند به مرز ايران، کمبود نزولات آسماني، خشکيدن هامون و در نهايت بروز خشک‌سالي و استمرار آن در ١٨ سال گذشته، باعث شد مهاجرت پرندگان و حيات جانوران در اين منطقه به مخاطره بيفتد. هامون بزرگ‌ترين درياچه آب شيرين با مساحتي حدود پنج‌هزارو ٧٠٠ کيلومترمربع در سراسر فلات ايران محسوب مي‌شود که در ناحيه کويري و بياباني شرق کشور، در شمال سيستان‌وبلوچستان واقع شده است. تقسيم‌بندي پرندگان در قالب ٥١ ‎خانواده نشان‌دهنده تنوع کم‌نظير انواع پرندگان در اين منطقه است؛ بنابراين از بُعد ملي و بين‌المللي اين تالاب از اهميت زيادي برخوردار است و از سوي سازمان بين‌المللي حيات پرندگان به عنوان زيستگاه بااهميت پرندگان معرفي شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    0 0
    باید مسئولان افغانستان رو از معضلات ناشی از خشکی هامون مطلع کرد و بهشون در مدیریت و استفاده صحیح از آب کمک کرد.