۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۵

در آنچه که آخرین مصاحبه رسمی جرج بوش با رسانه های آمریکا نامیده می شد پرزیدنت جمهوری خواه حتی با این که واپسین لحظه های سکونت خود را در کاخ سفید واشنگتن سپری می کند باز هم با دروغ پردازی های همیشه اش در اعترافی که برای اولین بار در باره عراق عنوان می کرد گفت که حمله به عراق امر شایسته و به حقی بوده چرا که صدام حسین به بازرسان سازمان ملل اجازه ورود نداده بود.

مانند دفعات گذشته پرزیدنت بوش باز هم از این دروغ چنان حربه ای برای توجیه جنگ عراق استفاده کرد.

 روز اول دسامبر چارلز گیبسون مجری شبکه ای بی سی نیوز از بوش پرسید:" آیا حتی اگر گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا هم درست بود  و همان طور که این اتفاق افتاد هیچ سلاح کشتارجمعی  در عراق کشف نشد آیا بازهم جنگی در کار بود؟ و او پاسخ داد:" بله به این خاطر که صدام حسین نمی خواست به بازرسان سازمان ملل اجازه ورود به عراق را بدهد. آنها می خواستند فقط به این منظور به عراق بروند که از نزدیک ببینند آیا مصوبات سازمان ملل اجرا شده است یا نه؟ اما صدام نگذاشت آنها به عراق وارد شوند."   

 البته که یادداشت ها و سوابق تاریخی هیچ گاه از میان نمی روند و به وضوح حقیقت را بیان می کنند. صدام حسن در پاییز 2002 به بازرسان نظامی سازمان ملل اجازه بازدید از تمامی پایگاه های منتخب آنها را داده بود.  آن طور که رسانه های جهان ثبت کرده اند بازرسان ویژه سازمان ملل با خودروهای سفیدرنگ سازمان ملل تمامی عراق را پیمودند و هیچ نشانه ای از سلاح های کشتار جمعی نیافتند. حتی در مراکزی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا گزارش داده بودند نیز هیچ گونه سلاحی وجود نداشت.

 صدام و دولت وقت او در همان روزها به صورتی علنی اعلام کردند که هیچ سلاح کشتار جمعی در دست ندارند. آنها حتی برای اثبات حقانیت گفنه های خود در 7 دسامبر 2002 بیانیه ای در 1200 صفحه به سازمان ملل ارائه دادند که چگونگی نابودی تمامی انبارهای سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی عراقی ها در دهه 90 میلادی شرح داده شده بود.

با همه این اوصاف و به رغم تایید نهادهای بین المللی جرج بوش در مارس 2003 میلادی از تمامی بازرسان سازمان ملل خواست تا عراق را به سرعت ترک کنند و چند روز بعد در روز 19 مارس 2003  عملیات ضربت  و هراس آمریکایی ها در عراق آغاز شد.

 چند ماه بعد با براندازی دولت صدام حسین و دستان خالی نظامیان آمریکایی که تمامی گوشه و کنار عراق را برای یافتن ذره ای سلاح شیمیایی جست و جو کرده بودند، بهانه های واهی بوش برای توجیه همه ناکامی ها و خرابی های عراق آغاز شد. از آن زمان بود که او ممنوعیت ورود بازرسان سازمان ملل را دستاویزی برای سرپوش نهادن بر حرکت شتابزده خود قرار داد. بوش در 14 جولای 2003 در مصاحبه با خبرنگاران گفت:" ما به صدام حسین فرصت داده بودیم تا اجازه دهد بازرسان سازمان ملل وارد عراق شوند ولی او مانع این کار شد. به این ترتیب بود که ما به این دلیل منطقی تصمیم گرفتیم که او از قدرت پایین بیاوریم."

بوش  پس از این بارها و بارها بدون آن که ذره ای از موضع خود کوتاه بیاید در هر مجمعی به تکرار این دروغ می پرداخت و تکرار هر باره آن ، او را به صرافت ذره ای حقیقت گویی نمی انداخت!

 در 27 ژانویه 2004 بوش عنوان کرد:" ما این مساله را به سازمان ملل بردیم و در آنجا با تصویب قطعنامه 1441 همگی یکصدا به صدام هشدار دادند که باید به افشا و نابودی برنامه های تسلیحاتی خود بپردازد. همه دنیا می دانستند که صدام چه خیالاتی در سر دارد. اما او شروع به مخالفت کرد و تصمیم اشتباهی گرفت. او به ما اجازه ورود نداد و این پایان کار او بود."

رنگ حقیقت

روزها و سالها می گذرند و دروغ پردازی های بوش رفته رفته برملا می شوند. این روزها اشتباه آمریکایی ها بیش از هر زمان دیگری رنگ حقیقت به خود گرفته است در حالی که در همه این دوران دروغهای بوش برای او همچون بیماری روانی با تکرار هر باره اش واقعی تر می نماید.

در 21 مارس 2006 بود که بوش در یک کنفرانس مطبوعاتی دوباره ادعا کرد که مخالفت صدام حسین با درخواست بازرسان سازمان ملل باعث جنگ عراق شد. " من امیدوار بودم که بتوانم مساله عراق را از طریق دیپلماسی حل کنم. دنیا همه یکصدا خلع سلاح و نابودی تسلیحات کشنده عراقی ها را فریاد می زدند و من حتم داشتم که صدام این اعتراض جهانی را می شنود. اما وقتی که او تصمیم گرفت مانع بازرس ها شود، زمانی که او نمی خواست سلاح هایش را نابود کند من مجبور شدم که آن تصمیم سخت را بگیرم و او را از میان بردارم که در نهایت این کار را هم کردیم."

در هر بار تکرار این ادعای واهی،  بوش هیچ گاه این مساله را تصدیق نکرد که صدام حسین دقیقا مو به مو به مواد قطعنامه 1441 شورای امنیت عمل کرد و تاییده نابودی همه سلاح های بیولوژیکی را هم به سازمان ملل ارسال داشت. این در حالی است که برخی رسانه های نزدیک به واشنگتن نیز به دفعات با تکرار این ادعا سعی داشتند مهر تاییدی بر اشتباه فاحش پرزیدنت جمهوری خواه خود بزنند تا بلکه بازی نبرد با تروریسم جهانی بوش بتواند برای لحظه ای کوتاه معنا و مفهومی جدی به خود بگیرد.

اما حقیقت آن است که صدام حسین نه فقط  بازرسان سازمان ملل را به عراق راه داد بلکه زمینه تحقیقات و بازرسی های گسترده آنها را نیز فراهم کرد. این حقیقتی است که حتی کارشناسان سازمان ملل به آن اذعان دارند.

چرا جنگ؟

اهالی واشنگتن در همه این سالها نه تنها به تکیه دروغ های همیشه بوش سعی در آرام کردن مردم معترض به سیاست ها جنگاورانه پرزیدنت داشته اند بلکه با اشاعه این تصور که صدام حسین خود با تهدید و فریب مردمانش مبنی بر این که هنوز سلاح هایی برای کشتار یکباره آنها در اختیار داد آمریکا را تحریک به جنگ کرد و بر دامنه کشمکش های عراق با جوامع بین المللی دامن زد.

در رابطه با دیگر ادعای واهی کاخ سفید اسکات پلی خبرنگار برنامه 60 دقیقه گفت و گویی با جرج پیرو بازپرس ویژه اف بی آی که کار بازجویی از صدام حسین در زندان را به عهده داشت انجام داد. پلی از او پرسید:" چرا همیشه دیکتاتور این گونه وانمود می کرد که سلاح های شیمیایی در اختیار دارد. حتی زمانی که نظامیان آمریکایی در کناره مرزهای عراق مانور می دادند او دست از این ادعا نکشید. در حالی که عنوان یک جمله که این سلاح ها وجود ندارند می توانست آتش جنگ را خاموش کند.

و پیرو بازپرس اف بی آی جواب داد:" در مورد مردی که  آمریکا را در دو جنگ پی در پی گرفتار کرد و عملیات های نظامی فراوانی در داخل و خارج کشور خودش انجام داد، نمی شود به راحتی فهمید که چه در سر داشت. ما هنوز هم اصلا نمی دانیم که چرا او جنگ با آمریکا را انتخاب کرد. "

نه خبرنگار مشهور آمریکایی  و نه بازپرس کارکشته اف بی آی در برنامه 60 دقیقه 27 ژانویه سال 2008 به این مطلب اشاره ای نکردند که صدام حسین و دولت وقت او بعد از همه ادعای های ترسناک و مهیب خود مبنی بر انباری از سلاح های شیمیایی به یکباره همه را از میان بردند و این موضوع را تا واپسین لحظه های هجوم نیروهای آمریکایی تکرار کردند. رسانه های آمریکا فقط این مساله را پیش رو دارند که چرا او حقیقت را پنهان کرد؟ چرا صدام حسین مردمش را در معرض خطر قرار داد ولی دست از این بازی نکشید؟

 به زعم بسیاری از اهالی رسانه های غربی ترس از قدرت رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و واهمه از انتقام جنگ هشت ساله ایران و عراق باعث شده بود تا صدام حسین حتی تا دقایق آخر هم از ادعای دسترسی به سلاح های کشتار جمعی دست نکشد. چرا او در حالی که صدای جنگنده های آمریکایی را بر فراز کاخ افسانه ای خود می شنید راز نابودی سلاح های خود را افشا نکرد.؟

 همه این مسایل مغلطه هایی هستند که دراین سالها کاخ سفید در توجیه نابخردی رییس جمهور خود عنوان کرده اند. غافل از این که صدام حسین و دیگر همدستان او اگرچه بارها به استفاده ازاین سلاح ها پرداخته بودند و چهره ای منفور از خود به جای گذاشتند اما از همان روزهایی که مساله نبرد در  بین النهرین جدی شده بود به بازگویی رازهای بسیار خود پرداختند.  اما راز نابودی سلاح های شیمیایی که خود از آمریکایی ها تهیه کرده بودند مساله بود که باید به خواست دولت آمریکا پنهان می ماند. این راز سر به مهر نباید هیچ گاه فاش می شد تا بلکه دیوانگی پرزیدنت بوش عقلانی جلوه می کرد!  

 ترجمه: لیدا هادی   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =