انتخابات ایران، توجه رسانه‌های خارجی را چنان جلب کرد که از دیروز حضور پرشور مردم در صف‌های رأی گیری و پس از آن پیش‌بینی پیروز انتخابات، به تیتر اصلی بسیاری از این رسانه‌ها تبدیل شد.

حضور مردم در پای صندوق های رأی و شمارش آراء موضوعی بود که علاوه بر تمرکز خبری خاص رسانه‌های داخلی و مردم، توجه رسانه های خارجی را نیز به خود جلب کرده است.

به گزارش تسنیم، روزنامه گاردین در گزارشی از انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته کشورمان نوشت: علیرغم رقابت بسیار سخت، میلیون‌ها ایرانی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

براساس این گزارش، نتیجه انتخابات به علت مشارکت بالای مردم با تأخیر اعلام می‌شود.

این نشریه با اشاره به حضور رهبر انقلاب در ساعت 8 صبح برای شرکت در انتخابات، نوشت که رهبر ایران 56 میلیون واجد شرایط ایرانی برای شرکت در انتخابات را به مشارکت هرچه‌سریعتر در انتخابات تشویق کرد.

حضور مردم در صف های طولانی در واقع به تیتر مشترک بسیاری از رسانه‌های خارجی تبدیل شد، تا جایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت میلیون‌ها ایرانی تا آخرین ساعات روز جمعه در رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان شرکت کردند.

این رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه این رأی‌گیری اولین انتخابات از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده نوشت این انتخابات عده زیادی از مردم را به پای صندوق‌های رأی کشاند به نحوی که برخی برای رأی دادن ساعت‌ها در صف ایستادند.مقام‌های ایران دست کم 3 بار رأی‌گیری را در بیش از 63000 مراکز اخذ رأی تمدید کردند. »

خبرگزاری رویترز نیز نوشت مسئولان ایرانی بعد از مشارکت بالای مردم در انتخاباتی با رقابت تنگاتنگ، شمارش آرا را آغاز کردند.روزنامه‌های ایرانی از مشارکت مردم تقدیر کرده و تیترهایی مانند «پیروزی تاریخی برای ایرانیان» را انتخاب کردند.

شبکه خبری الجزیره نیز مانند دیگر رسانه‌ها به صف طولانی مردم برای رأی دادن اشاره کرده است

روزنامه یواس‌ای تودی نوشته است: «در بیرون اماکن اخذ رأی در شمال و غرب تهران صف‌های طولانی در بیرون مراکز اخذ رأی تشکیل شد.»

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت «ایرانی‌ها روز جمعه به اندازه‌ای در مراکز رأی‌گیری حاضر شدند که مقام‌های انتخاباتی، سه بار رأی‌گیری را تمدید کردند.»

لس‌آنجلس تایمز نیز شب گذشته نوشت صف‌های طولانی رای و تمدید چندباره مهلت رای‌دهی نشان می‌دهد که ما باید منتظر اعلام آمار مشارکت کم‌نظیر ایرانیان در انتخابات باشیم.

اما رسانه های خارجی تنها حضور مردم را دستمایه خبرهای خود قرار ندادند و در همان ساعت اولیه صبح روز شنبه-30 اردیبهشت- برآوردی هم از پیروز احتمالی صحنه رقابت و برخی هم تحلیلشان از پیروزی حسن روحانی اعلام کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین در توئیتی از "پیروزی بزرگ اصلاح طلبان" با رای روحانی نوشت.

روزنامه گاردین

براساس گزارش ایلنا، خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که نتایج اولیه نشان می‌دهد که «حسن روحانی» پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

این خبرگزاری پیش از این به حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای اشاره کرده و گزارش داده بود که به دلیل استقبال گسترده شهروندان، زمان رای‌گیری چندین بار تمدید شد.

در این گزارش آمده است که مهمترین دستاورد حسن روحانی در دور نخست ریاست‌جمهوری، دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ بود که منجر به تسهیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شد.

 29217

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =