آمارهای رسمی حاکی از آن است که در دو ماه نخست سال جاری، واردات خودرو به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ تعداد، رشد 10/206 درصدی را تجربه کرد، به طوری که طی این مدت در مجموع هفت هزار و 882 دستگاه انواع خودروهای خارجی وارد کشور شده که در مقایسه با واردات دو هزار و 575 دستگاه خودرو در سال گذشته، میتوان گفت که واردات خودرو با رشد چشمگیری مواجه بوده است.
از پاسخ های احتمالی به چرایی این مسئله، می توان به عدم اعلام تعرفه واردات خودرو اشاره کرد. یعنی خودرو هایی که در گمرک مانده بودند، اجازه ترخیص دریافت کردند و در نتیجه با اعلام تعرفه، حجم عظیمی از خودرو ها یکباره وارد بازار شدند.
دلیل دیگر این امر می تواند طرح هدفمند کردن یارانه ها باشد.
در نتیجه اجرایی کردن این طرح قیمت سوخت بالا خواهد رفت و با کاهش تقاضا و قیمت خودرو مواجه خواهیم بود. لذا وارد کننده ها در این فرصت باقی مانده میزان واردات را افزایش داده اند.
با افزایش قیمت سوخت شاهد بالا رفتن تقاضا برای خودرو های کم مصرف و کاهش تقاضای خودرو های پر مصرف خواهیم بود.
البته باید اذعان داشت که میزان کل واردات خودرو به نسبت تولید داخلی، رقم چشمگیری نبوده و پایین به حساب می آید. که همین میزان هم می تواند به رقابتی شدن بازار داخلی کمک کند.
اما به طور کلی افزایش واردات آن هم به صورت بی رویه به ضرر تولید داخلی بوده و باید کنترل شود. در واقع واردات کنترل شده است که می تواند به ایجاد بازار رقابتی و بالا رفتن کیفیت خودرو های ساخت داخل منتهی شود.
از سوی دیگر همچنین شاهد رشد واردات قطعات CKD نیز بوده ایم. در دو ماه نخست سال جاری واردات قطعات منفصله (CKD) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش، رشدی 78/38 درصدی داشته است. این امر به نسبت واردات خودرو امری مطلوب تر است چرا که ما را به سمت تولید سوق داده و با تکیه بر توان سخت افزاری و نرم افزاری خودروسازان داخلی، به رونق صنعت خودرو و بالا رفتن دانش فنی کشور کمک شایانی می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن
نظر شما