«خبرجنوب» نوشت: رییس اتحادیه گلابگیران میمند با اعلام خبر پایان برداشت گل محمدی از اراضی میمند گفت: 3 هزار تن گل محمدی از باغداران خریداری شد اما 7 میلیارد تومان به باغداران بدهکاریم.

محمد رييسي اظهار داشت: برداشت گل محمدي در اراضي ميمند به اتمام رسيده و موفق به خريد 3 هزار تن گل محمدي از باغداران ميمند شديم كه نسبت به پارسال رشد بيش از 30 درصدي دارد.

وي با بيان اين كه ميزان رشد خريد گل محمدي در حالي اتفاق افتاده كه وضعيت بازار گل امسال مناسب نيست افزود: قيمت خريد هر كيلو گل محمدي امسال با پارسال هيچ تفاوتي نداشت و همان 7 هزار تومان بود.

رييسي اضافه كرد: بر این اساس باید در قبال خريد 3 هزار تن گل محمدي، حدود 21 ميليارد تومان به باغداران ميمند پرداخت مي كرديم اين در حالي است كه به دليل وضعيت نامناسب بازار، با باغداران شرط كرديم 60 تا 70 درصد پول را نقد پرداخت كرده و مابقي را چك يك يا دو ماهه ميدهيم كه بر اين اساس باغداران گل محمدي ميمند 7 ميليارد تومان طلبكارند.

رييس اتحاديه گلابگيران ميمند البته به اين نكته اشاره كرد كه وضعيت خريد گل محمدي در ميمند بهتر از كاشان است چرا كه كاشاني ها پول خريد گل را حداقل شش ماهه مي پردازند كما اين كه در برابر 200 تن گل محمدي كه به كاشان ارسال كرديم 4 فقره چك به سررسيد آبان تا اسفند ماه دريافت كرديم يعني شش ماه تا 9 ماه ديگر.

رييسي با بيان اين كه سياستگذاري هاي اشتباه باعث شده تا نقدينگي باغداران ميمندي به حداقل برسد افزود: مي گويند زمين ميمند وقفي است آن هم بدون هيچ سند و مدركي فقط مي گويند فردي سال هاي سال پيش گفته از اين كوه تا آن كوه در ميمند وقف است بدون آن كه سندي از خود بر جاي بگذارد حالا بنا بر همان نقل قول، اراضي ميمند فاقد سند سيم سرب است و نمي توانيم از بانك ها وام بگيريم. مجبوريم با وام 22 درصد گل باغداران ميمندي را بخريم و با بهره 22 درصدی كه پرداخت مي كنيم طلب باغداران را پرداخت كنيم.

رييسي تصريح كرد: ما قبول داريم كه 13 رشته قنات در ميمند وقفي است اما اين كه تمام زمين هاي اين بخش بزرگ وقفي باشد را قبول نداريم البته تعدادي از مالكين ميمندي موفق شده اند براي اراضي خود سند بگيرند اما جالب است به بانك ها سفارش كرده اند سند سيم سرب همين افراد را هم براي ضمانت وام قبول نكنند.

وي تصريح كرد: نفوذ اين افراد به داخل سيستم بانكي باعث شده تا ميمندي ها نتوانند از وامهاي ارزان قيمت بخش كشاورزي بهره ببرند.
رييس اتحاديه گلابگيران ميمند با بيان اين كه باغداران ميمندي با مشكلات زيادي مواجهاند افزود: متاسفانه هنوز 2 ميليون ليتر گلاب از پارسال روي دست گلابگيران مانده است و با حساب 10 ميليون ليتر گلابي كه امسال توليد شده 12 ميليون ليتر گلاب در ميمند انبار شده اين در حالي است كه وضعيت بازار هم وضعيت مناسبي براي فروش گلاب نيست.

رييسي با بيان اين كه باغ هاي ميمند سرشار از پتانسيل براي توسعه اقتصادي هستند افزود: در همين شرايط كه انواع و اقسام مشكلات بر سر باغداران ريخته، برنامه براي صادرات يك ميليارد تومان عطر گل محمدي به فرانسه و بلغارستان ريخته ايم. پارسال 50 كيلو عطر و اسانس به فرانسه صادر كرديم و هر كيلو ارز آوري 15 ميليون توماني داشت.

وي افزود: علاوه بر اين صادرات قرار است صدها تن گلاب و عرقيات را به كشورهاي حوزه خليج فارس صادر كنيم.

رييسي با پيش بيني 5 برابر شدن توليد گل محمدي در ميمند تا سه سال ديگر گفت: ميمند قطب توليد گل محمدي و انگور است كه البته توليد انگور به دليل مصرف بالاي آب و نيز عدم افزايش قيمت در طي 10 سال اخير رفته رفته كم شده و باغداران با ريشه كني درختان انگور به جاي آن گل محمدي مي كارند ضمن آن كه طرح هاي توسعه اي در حال اجرا نيز وجود دارد و پيش بيني مي شود تا سه سال ديگر توليد گل محمدي 5 برابر شود.

وي افزود: اين ميزان توليد نياز به حمايت دارد و اگر مسئولان فكري به حال مشكلات باغداران نكنند و شرايطي فراهم نياورند كه بتوان از تسهيلات ارزان قیمت استفاده كرد قطعاً با انبوهي از گل و گلابي مواجه مي شويم كه روي دست باغداران خواهد ماند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =