یک موسسه مطالعاتی پیش بینی کرد:«سرمایه‌گذاری دولت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در صنعت نفت و گاز در پنج سال آینده از مرز ۵۸۳ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.»

به گزارش خبرآنلاین،براساس پیش بینی بانک سرکایه گذاری نفت و گاز آپیکورب، در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی، به ترتیب ۱۹۵ و ۱۵۹ میلیارد دلار در بخش‌های نفت و گاز طبیعی  سرمایه‌گذاری خواهد شد. این ارقام در مقایسه با گزارش پیشین بانک ۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس این پیش بینی، سرمایه‌گذاری تصویب شده با ۱۷ درصد رشد در این دوره در بخش نفت ۱۲۱ میلیارد لار و در بخش گاز طبیعی ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد بود. در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: انتظار می‌رود دولت‌های بزرگ صادرکننده منابع انرژی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا،  سرمایه‌گذاری گسترده ای در توسعه صنعت انرژی و تقویت جایگاه خود در بازارهای جهانی اجرایی کنند.

همچنین،کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و ایران، پیشگام در  سرمایه‌گذاری‌های این منطقه بوده و با آغاز بهبود قیمت‌ها در بازار از جایگاه رقابتی مناسبی برخوردار خواهند بود.

در همین حال آژانس  بین‌المللی انرژی اعلام کرده که سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت نفت و گاز در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۲۴ درصد سقوط  روبرو بوده و در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۵ درصد کاهش یافته است.

   عربستان سعودی و ایران ۳۷ درصد  سرمایه‌گذاری‌های برنامه ریزی شده را به ترتیب به ارزش ۱۲۴ میلیارد دلار و ۱۰۳ میلیارد دلار از آن خود نموده اند. رهبران ریاض خواهان افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشورشان هستند تا سهم این سوخت در سبد انرژی آنها افزایش یابد.

در ایران، مجموع ارزش  سرمایه‌گذاری‌های برنامه ریزی شده ۱۰۳ میلیارد دلار برآورد شده که با پایان تحریم‌های  بین‌المللی، ایران امیدار است تا شرکت‌های  بین‌المللی را برای حضور در این کشور در چارچوب قراردادهای آی پی سی ترغیب کند.

 در کشور مصر، نگرانی‌های کلیدی دولتمردان کمبود گاز طبیعی و افزایش تقاضای برق است. تکمیل پروژه‌های در حال توسعه صنعت گاز در میان مدت پایان نخواهد یافت و در پنج سال آینده، توسعه میدان گازی عظیم الظهر که توسط شرکت انی کشف شده، در کانون توجه قرار خواهد داشت. توسعه این میدان به ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در شرایط کنونی در کانون توجه مصری‌ها قرار دارد.

 برای امارات متحده عربی، پیش بینی ها حکایت از آن داد که مجموع  سرمایه‌گذاری‌های برنامه ریزی شده ۵۱ میلیارد دلار  است که ۱۸ میلیارد دلار آن در مرحله ساخت قرار دارد. کنسرسیوم ادکو که بیش از نیمی از تولید نفت این کشور را در اختیار دارد، پیشرو در  سرمایه‌گذاری‌های این شیخ نشین خواهد بود.

در کویت هم، پروژه‌های برنامه ریزی شده در این دوره پنج ساله از مرز ۶۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. نیمی از این رقم به بخش نفت اختصاص خواهد یافت.  این کشور همچنین در نظر دارند تا ۶ میلیارد دلار به توسعه ذخایر نفت سنگین کشورشان اختصاص دهند. در بخش صنایع پتروشیمی، اجرای طرح اولفین-۳ با ۷ میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دارد. استفاده از ابزارهای تامین مالی نظیر اوراق قرضه و صکوک نیز مورد توجه رهبران کویت قرار دارد.

 رهبران عراق روزهای دشواری را سپری می‌کنند و با کاهش  سرمایه‌گذاری جهانی در بخش بالادستی، با مشکلات انبوهی روبرو هستند. پروژه‌های برنامه ریزی شده عراقی‌ها ۵۲ میلیارد دلار است که دورنمای اجرای تعدادی از آنها به دلایل امنیتی و اقتصادی در هاله ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر، حفظ سقف تولید ۴.۴ میلیون بشکه ای نفت عراق، نیازمند  سرمایه‌گذاری از سوی این کشور خواهد بود. در سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در مجموع اجرای ۹۷ میلیارد دلار پروژه برنامه ریزی شده است.

هرچند ناآرامی‌های سیاسی و فقدان منابع مالی دولتی در صدر چالش‌های فرارو به شمار می‌رود،اما پیش بینی ها حکایت از آن دارد که  خاورمیانه و شمال آفریقا همواره یکی از بازارهای جذاب انرژی دنیا باقی خواهد ماند.


منبع: Pipelineme 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =